Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Sprang på en helt underbar lirafågel C-635 Blå-Ametist. Lite sliten etikett och ingen signering. Vet inte om vi har haft med just den här. Den är lite häftig, man kan nästan inte se att den är omsluten av klarglas. Andra figurer ser man det mycket tydligare. Tyckte det var lite ovanligt. Värd att tittas på är den i vilket fall!
    Vacker! Jag tycker om lirafåglarna, både i färg och form. Grattis!

Jag har visat upp min C-635 samt en fågel som jag kallar liratupp, vet ej artikelnummer på den. Herr och fru Lira hittar du i inlägg 1280: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post133448

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Ska ju vara 190mm men den här är nästan 230mm.
    Jag har hittat den i priskuranterna som 19, 21 resp. 32 cm. Det är möjligt att den vid någon tidpunkt även har funnits i 23 cm.

Hur som helst, en väldigt fin fågel! Den gillar jag!

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Jag är själv förtjust i lirafågeln och det var roligt att se din fina Liratupp. Kanske den är i storlek 320mm. Jag hittade också 150mm och 210mm i en annan kurant, så den har gjorts i flera storlekar. Skulle vara roligt att ha alla storlekar. Då gäller det att ligga i!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
        Jag är själv förtjust i lirafågeln och det var roligt att se din fina Liratupp. Kanske den är i storlek 320mm.
        Min C-635 (med tidig oval etikett) är ca 23,5 cm, och min 'Liratupp' (omärkt) är 32 cm. Då både din och min lirafågel är runt 23 cm så har den troligen funnits i den storleken.

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
        Jag hittade också 150mm och 210mm i en annan kurant, så den har gjorts i flera storlekar.
        Tack! Jag missade 150 mm. Tittade lite för slarvigt i kuranterna!

Comment

• Vas Alga M-52

Kom på att jag har en vas som jag inte visat upp, så den kommer här.

En vas från 1981, Alga M-52

Jag har tidigare visat upp Alga M-51 (med ett hål), här kommer Alga M-52 (med två hål).
          M-51 brukar dyka upp då och då, men M-52 har jag bara sett en av under åren som jag samlat FM.
          På sista bilden ser ni båda vaserna tillsammans. Idag fick jag fota där det var bäst ljus, så det blev tyvärr inte mot en neutral bakgrund.

M-52 har ingen etikett men är signerad: FM Ronneby Sweden M-52
          vikt 1522 g, höjd 20 cm

M-51 är osignerad men har etikett, flaggetikett med den korta texten
          vikt 2219 g, höjd 19,5 cm
          Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Tack för två underbara vaser! M-52 kan ju inte vara speciellt vanlig, M-51 har jag sett tidigare och har även med -86 års kurant så den gjordes säkert under en längre period. De är väldigt dekorativa och jag har aldrig sett någon ute till försäljning så min gissning är att ingen av dem är mycket förekommande. Det kan ju också vara så att de är så omtyckta att ingen vill göra sig av med dem?

Mvh. Birger!

Comment

• Tack!

Det är nog troligt att vaserna behålls för dom är dekorativa, och används flitigt. Det blir sedan beläggning i, repor och nagg, och då vandrar dom inte vidare ut på samlarmarknaden. Men några få dyker upp. Jag var på antikmässan i Älvsjö igår, och såg där en M-51 i grönt.

Comment

• Hjälp!

Jag är ny på denna sida, jag är mest nyfiken på vart man kan sälja sina Marcolin kristaller?

Comment

• Ursprungligen postat av nallen Visa inlägg
                  Jag är ny på denna sida, jag är mest nyfiken på vart man kan sälja sina Marcolin kristaller?
                  Hej nallen!

Välkommen till PES och FM-tråden.

Var ska du sälja dina Marcolin? Det råd som ofta ges (på PES) är att lägga ut föremål till försäljning på Tradera.

Otroligt många läser FM-tråden, otroligt få deltar, men alla kollar Tradera. Du vill självklart nå så många FM-samlare som möjligt, så jag tror Tradera är det bästa alternativet.

Det vore roligt om du la in bilder här på PES, i FM-tråden, så vi får en förhandstitt!

Om du inte väljer Tradera, så uppskattar jag om du berättar var du i så fall säljer dina Marcolinföremål.

Comment

• Hej. Har hittat en fågel som äro vacker och omärkt. Funderar om denna kan vara från fm.

Click image for larger version

Name:	100_2139.jpg
Views:	1
Size:	48,5 KB
ID:	531118Click image for larger version

Name:	100_2140.jpg
Size:	56,4 KB
ID:	531119Click image for larger version

Name:	100_2141.jpg
Size:	64,7 KB
ID:	531120

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Hej nallen!

Välkommen till PES och FM-tråden.

Var ska du sälja dina Marcolin? Det råd som ofta ges (på PES) är att lägga ut föremål till försäljning på Tradera.

Otroligt många läser FM-tråden, otroligt få deltar, men alla kollar Tradera. Du vill självklart nå så många FM-samlare som möjligt, så jag tror Tradera är det bästa alternativet.

Det vore roligt om du la in bilder här på PES, i FM-tråden, så vi får en förhandstitt!

Om du inte väljer Tradera, så uppskattar jag om du berättar var du i så fall säljer dina Marcolinföremål.

Hej!

Tack för tipset. Det blir nog Tradera som gäller då.
                      Jag ska ta foto på alla när jag väl har hittat kartongerna på vinden, dom har legat där snart 15 år.
                      Återkommer med bilder

Comment

• Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                        Hej. Har hittat en fågel som äro vacker och omärkt. Funderar om denna kan vara från fm.
                        Hej MrTompa!

Tack för bilderna. Vacker fågel men inget som jag känner igen som FM. Färg och form får mig att tänka på Murano, men jag vet tyvärr inte vilket glasbruk i Murano som i så fall ligger bakom skapelsen.

Om du tittar igenom följande tråd så finns det lite olika fåglar från Murano här: http://precisensan.com/antikforum/sh...jur&highlight=

Comment

• Tack alegni!!!

Hittat den nu. Märkligt vad tokdyr den var. Men den står vackert hemma hos mor som samlar på pippifåglar i glas.

Comment

• Pingvin - igen.......

Måste först ge en komplimang för den fina tråden här!!!
                            Undrar om min lite oansenliga pingvin kan få visa upp sig också? Ser nu att han blev lite suddig.... men han hälsar till alla släktingar som redan visat upp sig
                            Bifogade filer

Comment

• Hej igen det var en stund sen man var här inne och la upp lite bilder Men Roligt att tråden fortfarande lever

Comment

• Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                                Hittat den nu. Märkligt vad tokdyr den var. Men den står vackert hemma hos mor som samlar på pippifåglar i glas.

Vilket glasbruk var det som tillverkat din mammas fågel?

Ursprungligen postat av jazzo Visa inlägg
                                Måste först ge en komplimang för den fina tråden här!!!
                                Undrar om min lite oansenliga pingvin kan få visa upp sig också? Ser nu att han blev lite suddig.... men han hälsar till alla släktingar som redan visat upp sig

Välkommen in i FM-tråden. Ingenting är för oansenligt för denna tråd! Din fina pingvin platsar i allra högsta grad! Tack för bilden. Har du något mer FM i dina gömmor?

Ursprungligen postat av abagnale Visa inlägg
                                Hej igen det var en stund sen man var här inne och la upp lite bilder Men Roligt att tråden fortfarande lever

Kul att se dig i tråden igen.

Apropå bilder. Jag har länge funderat på att göra en förstoring, av något FM-föremål/effekt, att hänga på väggen. Funderade på om min urgamla kamera, utan några större finesser, skulle kunna prestera något användbart. Jag botaniserade runt bland mina bilder. Hittade en som jag gillade, den grå effekten/motiv sköldpadda.

Här kan ni se resultatet taget med en kamera från 2003, Olympus C-750UZ, 4 megapixel, inget fototält, ingen antiskakfunktion eller stativ. Fotar i dagsljus eller med lampor från IKEA, inget märkvärdigt. Ram från IKEA.
                                Visst skulle det vara kul att köpa en ny kamera men så länge min gamla tar tillräckligt bra bilder så känns det som en onödig investering just nu. Pratade nyligen med en yrkesfotograf, och noterade hans kamera. En Nikon D700! Snacka om kamera! Han hade självklart stativ, noterade även att kameran hade inbyggt vattenpass. Detta vore något för mig som ofta får lite sneda bilder då jag uppenbarligen har problem med att hålla kameran rakt!
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X