Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Hej Hirvi!

Tack! Nypsax heter det ju, jag är inte så klar över vilka verktyg de använde men då är det ju tur att vi har dig som kan. Jag förmodar, att i detta fall, har "spiken" suttit där trynet är?

Mvh. Birger!
    Där håller jag med dig!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Birger, härlig knorr i tråden med en bedårande gris! Grattis!

Det är både roligt och givande att se denna bredd i tråden. Nu senast ett spännande fat som var premiär i tråden. Kan det vara tänkt att vara ett askfat?

En val med guldinlägg var nog också premiär i tråden. Kan inte påminna mig att vi har sett en sådan tidigare i tråden, rätta mig gärna om jag har fel!

Här kommer något som vi inte har sett i tråden tidigare ...... så läcker, en av mina favoriter! 12 cm hög, ingen signering.
      Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Visst är det härligt med en stor bredd och att vi fortfarande kan presentera saker som inte visats på tråden tidigare är ju bara ett kvitto på vilken bredd FM-produktionen spänner över.

Stort grattis till en härligt annorlunda figur! Wow! Vilka häftiga mönster och naturligtvis dito bilder! Stort tack för dessa!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Lägger in en liten goding som landade hos mig idag! Alegni har presenterat två andra, av liknande modell, så jag länkar in hennes också. Tycker dessa är superhäftiga! Både Alegni's och min! Höjd 13cm Längd 16cm Vikt 500g. Silveretikett Handiwork. Tror nog att våra är samma modell ändå. Skulle vara roligt att få modellnummer på dessa. Har du dem Alegni?
          Mvh. Birger!http://precisensan.com/antikforum/sh...Ronneby/page63
          Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	38,3 KB
ID:	511538Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	39,9 KB
ID:	511539Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	44,1 KB
ID:	511540Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	45,1 KB
ID:	511541

Comment

Lägger in en liten goding som landade hos mig idag! Alegni har presenterat två andra, av liknande modell, så jag länkar in hennes också. Tycker dessa är superhäftiga! Både Alegni's och min! Höjd 13cm Längd 16cm Vikt 500g. Silveretikett Handiwork. Tror nog att våra är samma modell ändå. Skulle vara roligt att få modellnummer på dessa. Har du dem Alegni?
            Grattis! Storken har landat på din grindstolpe, det ser ut som våren har kommit! Vilka härliga bilder!

Gaspadin har också en stork, och den hittar du här, inlägg 912:

fler bilder på mina storkar finns här, inlägg 1419:

Vad jag har fått fram så kom dessa storkar ca 1971, med artikelnummer:
            F-212 - 130mm (sittande)
            F-214 - 240mm (stående)
            F-216 - 380mm (på träsockel)

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Ja visst är det ett vårtecken som heter duga. Tack för hjälpen!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Här kommer något som vi inte har sett i tråden tidigare ...... så läcker, en av mina favoriter! 12 cm hög, ingen signering.
                Här visade jag upp (i inlägg 2582, se ovan) ett föremål från andra halvan 1960-tal.

Intressant att se att "liknande mönster" återkommer i sen produktion, slutet 1980-tal.
                Bifogade filer
                Last edited by alegni; 2011-03-18, 15:06.

Comment

• Hej Alegni!

Jag håller med dig! Alltid intressant med sådant som dyker upp igen efter flera år. Det finns ju också modeller som gör ganska många års uppehåll för att sedan dyka upp igen. I detta fall är det ju ett väldigt speciellt mönster som återkommer efter väldigt lång tid. En intressant aspekt är ju också att din figurin är ganska ovanlig, så också mönstret, återigen en fascinerande sida av FM-Ronneby's produktion!

Hade i detta fall också tänkt visa en liten gåta för er men jag har problem med att ladda upp bilder. Är det fler än jag som har det?
                  Mvh. Birger!

Comment

Hade i detta fall också tänkt visa en liten gåta för er men jag har problem med att ladda upp bilder. Är det fler än jag som har det?
                    testar att ladda upp en bild ...... det ser ut att fungera
                    Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Inga dåliga testbilder! Fick ett plötsligt habäger till den flerfärgade snäckan. Nåväl, nu fungerar det tydligen hos mig också, vet inte vad som hände!

I vilket fall, här kommer något som jag inte blir klok på, skulle gärna vilja höra också vad NI andra tycker att det här är! Själv tyckte jag att det var glasklart men sedan blev jag osäker. Vad är det här för något? Att det är en fisk är helt klart men det jag undrar över är, vilken fisk, dvs. modellnr.
                      Mvh. Birger!

Name:	013.jpg
Size:	59,1 KB
ID:	511597
                      Last edited by birger; 2011-03-19, 21:34.

Comment

Att det är en fisk är helt klart men det jag undrar över är, vilken fisk, dvs. modellnr.
                        modellnummer? ...... påminner om B-16

Comment

• Hej Alegni!

Precis så tänkte jag också men när jag tittade närmare på den så upptäckte jag att stjärtfenorna var rundade och även propotionerna i övrigt inte stämde riktigt med en B-16. Bottenslipningen ser ut som FM men är detta verkligen en B-16? Är det ens en FM-Ronneby fisk? Vore roligt att höra din och ni andras åsikt om denna fisk!
                          Mvh. Birger

Name:	014.jpg
Size:	60,3 KB
ID:	511612Click image for larger version

Name:	018.jpg
Size:	21,8 KB
ID:	511613Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	35,3 KB
ID:	511615
                          Last edited by birger; 2011-03-20, 09:41.

Comment

Hej Alegni! Precis så tänkte jag också men när jag tittade närmare på den så upptäckte jag att stjärtfenorna var rundade och även propotionerna i övrigt inte stämde riktigt med en B-16. Bottenslipningen ser ut som FM men är detta verkligen en B-16? Är det ens en FM-Ronneby fisk? Vore roligt att höra din och ni andras åsikt om denna fisk!
                            Jo, jag tror att detta är en FM Ronneby fisk. Kanske en tidig B-16? Det finns ju variationer under åren som går. Kanske ett annat artikelnummer? Hur stor är din fisk?

Jag lägger in en bild på mina B-16.

Sedan lånar jag in en bild - som visar 3 st B-15 - från inlägg 688: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post77986
                            Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Tack för bilderna! Jag håller med dig, detta är nog en tidig B-16. Höjden är 9,5cm och längden 16cm. Det var framför allt stjärtfenorna som gjorde mig konfunderad men de syns ju på två av de gröna B-15 du visade. Sedan tycker jag att färgen på denna är lite ovanlig och det är ju alltid roligt!

Mvh. Biger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Här kommer en vacker fiskmås i klarglas Signerad C-764 med en lite sliten Studio Line etikett. Håll till godo!

Name:	010.jpg
Size:	88,6 KB
ID:	511641Click image for larger version

Name:	007.jpg
Size:	81,3 KB
ID:	511642Click image for larger version

Name:	012.jpg
Size:	65,9 KB