Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vilken underbarbar kavalkad i färg och form!

Har varit ute i solen några dagar och upptäcker att tråden sprudlat med vackra föremål, bilder och intressanta diskussioner!

Beträffande etiketter är det spännande och ger en liten kick att känna igen ett föremål trots att etiketten saknas.
    Men precis som flera av er har skrivit, håller jag på att gå i bitar när jag hör Simons tjat om att diska bort etiketterna.
    Etiketten har en hel del intressant information att berätta t.ex. ålder och om etiketten mer eller mindre vanlig att stöta på.
    Vi kanske kommer att få se på fler spännande etiketter och då vore det synd om det blir en trend att de diskats bort.
    Bilder på etiketterna och ungefärliga tidsperioder (som lagts upp tidigare i tråden) har varit en bra och lärorik vägledning för mig,
    för att få ett hum om när föremålet tillverkades.
    Att människor sätter "fel" etikett på ett föremål är tråkigt och oärligt,
    men när man börjar få kunskap att identifiera att märkningen är felaktig,
    har man klättrat ytterligare ett steg på kunskapsstegen.

Förvaring..... Ja det är den eviga frågan.
    IKEAs varianter är bra och stjäl inte för mycket uppmärksamhet från föremålen. Här hemma har vi en lackbokhylla,
    dock skulle jag vilja bestämma helt själv hur det skulle se ut.
    Skulle vilja ha ett långt väggvitrinskåp, med skjutdörrar i glas, utan ramar i trä eller dylikt och med belysning, till våra nya firrar.
    Föremålen i sig ger mig inspiration.
    Syrade föremål gör sig verkligen bra mot svart bakgrund för att framhäva detaljerna.
    Som alegnis pingvinpar med sina eleganta näbbar! Ett vitrinskåp med svart fond och spotlights skulle vara tjusigt.
    Medan jag klurar på hur jag ska kunna hitta något som liknar mina önskemål,
    eller hur jag ska kunna förverkliga mina idéer utan att bli ruinerad, fungerar lackhyllan bra.

Så till det senaste tillskottet. En tropisk fisk har simmat in. Etikettmärkt och signerad.
    Passade fint till den stora fisken, så nu fick min son och jag ett stort begär att samla ihop till ett helt stim med dessa fiskar
    i olika storlekar och färgsättningar. Hoppas det dyker upp fler.

Tack för alla fina bilder och grattis till alla nya fynd!
    Bifogade filer

Comment

• Hej Simco!

Vackra fiskar. Jag ser att du fått tag i en likadan firre som min. Det lite roliga med dessa firrar är att de har olika signeringar. Varför det? Är de ifrån
      olika år eller vad bestämmer hur de är signerade?

Click image for larger version

Name:	007.jpg
Views:	2
Size:	79,1 KB
ID:	494673
      Alegni: Tack för hjälpen, kanske lite klokare av dina svar. Känner mig ändå trygg med både dina och Gaspadins svar. Ditt pingvinpar är bara så snyggt!

Skickar också en ny bild på min myskoxe.
      Click image for larger version

Name:	FM-ALBUM 027.jpg
Views:	1
Size:	68,8 KB
ID:	494674

Mvh. Birger!

Comment

• Hej!

Här kommer en av mina favoriter Signerad Marcolin Sweden G003

Mvh Pjotr
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
          Hej!

Här kommer en av mina favoriter Signerad Marcolin Sweden G003

Mvh Pjotr
          Hej! Hästen och Tigern är så superläckra.
          De är mästerverk. Snyggt fotat.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Vilken underbarbar kavalkad i färg och form!
            Tack för alla fina bilder och grattis till alla nya fynd!

Jag håller med föregående talare!

Här kommer en FM skål som visar prov på både färg och form!

Ingen signering, sliten silveretikett, ser ut att stå Handiwork FM Konstglas Ronneby Sweden.

.
            Bifogade filer
            Last edited by alegni; 2010-07-09, 16:38.

Comment

• Hej Alegni!

Jag måste säga att jag verkligen tycker om den där skålen! Så underbara färger! Visst, min är inte heller så tokig, men jag som inte älskar brunt... Men 2 kr var den värd!

/Cina

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                Vackra fiskar. Jag ser att du fått tag i en likadan firre som min. Det lite roliga med dessa firrar är att de har olika signeringar. Varför det? Är de ifrån olika år eller vad bestämmer hur de är signerade?
                Bra fråga .....

Vi kan spåna lite och fundera över glasbruk i allmänhet, inte bara FM.

Precis som i andra branscher kan det handla om resurser, tid är pengar. Att signera föremål tar tid, det behövs personal, det måste finnas resurser, dvs. personal som gör jobbet. Att sätta en etikett på ett föremål går snabbt!

En signering med eller utan artikelnummer? Ja, det går ju snabbare att signera utan artikelnumret!

Sedan är det ju handgjorda föremål, det förekommer variationer i storlek, något förvirrande om det t.ex. står 280 på ett föremål, när det i själva verket är 340! Och detta är något som vi ibland stöter på, dvs. föremål med variation i storlek kontra signering.

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Två bilder till på skålen .....
                inlägg 1624 och 1625, sid 163

Jag kan nämna att den gröna skålen är signerad. Här kommer en bild på den signeringen.

Tar även med två katalogbilder.
                Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Har egentligen inte tid men jag måste bara kommentera dina bilder på "slutkontrollen" Så fantastiskt mkt. 70-tal. Känner mig som en tonåring igen.
                  Lustigt att hon kontrollerar en elefant när hon är omgiven av alla dessa fantastiska korgar sen undrar man ju också vad det är som hon signerar på bild 2. Det skulle jag gärna vilja veta.

Mvh. Birger!

Comment

• Trevliga korgar med hantag från Marcolin, dom hade tydligen
                    centrifugeringsmaskiner oxå till dom, dom har tydligen puntlat korgarna
                    i botten och satt på handtaget, dessa bör vara slipade i botten.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Trevliga korgar med hantag från Marcolin, dom hade tydligen
                      centrifugeringsmaskiner oxå till dom, dom har tydligen puntlat korgarna
                      i botten och satt på handtaget, dessa bör vara slipade i botten.
                      Hirvi
                      Oj, när jag har skrivit grön skål så borde jag nog ha skrivit korg istället .....

Ja, dessa korgar är slipade i botten, och mitt exemplar är signerat.
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Oj, när jag har skrivit grön skål så borde jag nog ha skrivit korg istället .....

Ja, dessa korgar är slipade i botten, och mitt exemplar är signerat.
                        Ja då är det så alegni, hade inte skålen, korgen burit handtag så hade den nog inte varit slipad i botten.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Grodor.

Hej! Mycket fin korg Alegni.

Här kommer lite grodbilder .
                          Bifogade filer

Comment

• Försenad bröllopsyra??

Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
                            Här kommer lite grodbilder .
                            Hehe, Rainbow - tänk att bröllopsyran även nådde in på FM-tråden, för visst är det kronprinsessan Victoria i sin fina krona som pussar på sin Daniel? Fina är de, hursomhelst!

/Cina

Comment

• Så var det (h)älg igen, och här sitter jag och ugglar!

Varmt väder ..... man orkar inte tänka .... hade för flera år sedan en granne, en äldre herre som jag träffade på lite då och då. Han gillade att växla några ord, och han sa alltid när det är så här varmt så ska man dricka mycket, och det var ju kloka ord, inte sant?
                              Jag har tagit det lugnt i värmen, och har varit duktig på att få i mig vätska, dvs vatten. Och den äldre farbrorn? Jo, han följde sina egna goda råd.... men det han förespråkade var att dricka var öl och konjak. Om ni undrar hur det gick för honom? Jo, han söp ihjäl sig!

Vi har VM guld och vi har FM guld. Vi slipper i alla fall vuvuzelor i tråden! Det blir nog lugnast att satsa på FM guld!

Rainbow: Mycket snygga grodor/bilder. Den med guld gjorde sig väldigt bra i kombination med den grå....... en fin liten detalj på guldgrodan är ögonen/ögonlocken, det ser väldigt välgjort ut!

Vi har inte överdrivet mycket guld i tråden, äpplen och päron dyker upp, vi har våra guldsäckar och även Pjotrs häst ... jo, vi har faktiskt haft lite annat också. En fråga för länge sedan var, vad symboliserar FM? Guld och glitter? Här svarar jag ett bestämt, nej! .......men nu det är för varmt och kvalmigt för att göra längre utläggningar ...... det får bli någon annan gång, kanske en kall, härlig vinterkväll när jag orkar lägga ut texten!

Birger: apropå katalogbilder. Ja du, vad är det hon signerar? Jag har som alltid teorier men det är gissningar, så vi får grunna vidare på det! Du ser väl var jag hämtat dessa bilder? Du har väl dom själv, inte sant?

Nu återgår jag till min JO-JO tillvaro .......

.
                              Bifogade filer

Comment

• helt underbar uggla

Comment

Working...
                                X