Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Ja du, nu börjar jag få problem med utrymmet. Måste skaffa minst ett nytt vitrinskåp till. Ska snart en sväng till Ikea, tror nog att det blir en av Alegni's favoriter, en Billy-lösning.
    Utrymme!?! Ändra om hemma!?!

..... Detta är ett jobb för Simon och Tomas, vi låter dom fixa hemma hos dig. Jag tror du får behålla minst ett FM föremål (utan etikett!!!), sedan kör vi målade pocketböcker i bokhyllorna, och dörrmattor på väggarna! .....

Det blir väl bra, Birger! Du kan vara alldeles lugn .... Simon och Tomas är proffs på det här med inredning .....

Var det inte bra? OK, då får vi köra med Billy-lösningen istället! ..... Vad har du förresten tänkt för träslag på Billy, eller kör du med vita bokhyllor. Det är ju lite vad som gör sig bäst mot färgat glas, men även mot klarglas.

Jag ser att du har "dammsugit" igen! Blir det något kvar på loppisen där du har dragit fram? ....... Grattis i alla fall till alla dina inköp!

Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
    Hej!
    Det mindre hästhuvudet köpte jag på Ebay. Den tillskrevs Fm Ronneby
    i auktionen vilket ej stämmer. Istället är den gjord av V. Nason & C., Murano.
    Fina hästhuvuden, båda två. Länk till mitt exemplar i Muranotråden:

På uppmaning (av Rainbow) lägger jag in mitt exemplar här i FM tråden, som referens.

.
    Bifogade filer
    Last edited by alegni; 2010-07-19, 16:14.

Comment

• Hej Glasvänner!

Här kommer en favorit J102 Pyramid. Plattan som är ingjuten är skriven med Hieroglyfer och betyder Nebkheperure (Tronnamn på Tutankhamon)

Mvh Pjotr
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
        Här kommer en favorit J102 Pyramid. Plattan som är ingjuten är skriven med Hieroglyfer och betyder Nebkheperure (Tronnamn på Tutankhamon)
        Pyramiden ser man inte ofta! Trevligt! Snyggt fotat!

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Jag har fått fram lite mer om pyramiderna:
        - dom fanns bland årets nyheter 1987
        - Upplaga: Limited edition 5000
        - 4st röd+guld (3 med motiv och en utan)
        - 4st blå+guld (3 med motiv och en utan)

Jag tycker fler exemplar borde dyka upp på t.ex. eBay eller Tradera.......
        Pyramiden tillverkades i 8 olika utföranden, det finns uppgift om begränsad tillverkning i upplagor av 5.000/per utförande (bara dom med motiv???).
        Fanns dessa pyramider även i ordinarie produktion, eller var det bara i den begränsade upplagan. Hur många kan då ha tillverkats?

Och vem har tillverkat plaketten/plattan (cameo) i pyramiden? Jag har sett van Gerdinges namn nämnas i sammanhang med Meissen.

Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
        Jag har här en lösning på signeringen som finns på Pyramiderna se inlägg 351som de tillverkade med medaljonger i . Det står V.Gerdinge signerat och det är Jean-Jacques Van Gerdinge en man som studerade allt om hieroglyfer.
        Renate Marcolin och Van Gerdinge utveklade tillsammans denna modell
        Projektet började 1985 och gick till tillverkning 1986.
        Den är i skala 3/10 000 delar av cheops pyramiden
        Pjotr, jag letade i FM tråden för att se på tidigare bilder av din pyramid men hittar inga pyramidbilder från dig.
        Kan du visa hela signeringen? Du har tidigare visat upp en del av signeringen (inlägg 1033, maj 2009) men inte hela pyramiden.
        Nu fick vi se hela pyramiden, en vacker bild av den, och det tackar vi för!

Kan vi nu hoppas på att få se Marcolin-kuben också?
        Jag har funderat över dess motiv, men då jag inte har sett motivet på nära håll så kan jag bara fundera på om det är något ur den
        Grekiska mytologin?

Jag avslutar med en bild, där Josef och Benito Marcolin, stolt överlämnar en uppsättning pyramider till kungen och drottningen.

.
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

Jag tycker fler exemplar borde dyka upp på t.ex. eBay eller Tradera.......
          Pyramiden tillverkades i 8 olika utföranden, det finns uppgift om begränsad tillverkning i upplagor av 5.000/per utförande (bara dom med motiv???).
          Fanns dessa pyramider även i ordinarie produktion, eller var det bara i den begränsade upplagan. Hur många kan då ha tillverkats?

Och vem har tillverkat plaketten/plattan (cameo) i pyramiden? Jag har sett van Gerdinges namn nämnas i sammanhang med Meissen.

.
          Hej!

Jag håller med dig Alegni...det är väldig få pyramider som är ute på marknaden och jag hoppas att det kommer fram fler av de olika varianterna.

När det gäller cameo´n som ligger i pyramiden så enligt uppgift skall den vara tillverkad i Frankrike och det skall vara den enda tillverkaren till hela kristall industrin ...Lalique, Daum, Sevre etc......

Signeringsbilden kommer.........Kuben med info dyker upp under sommaren

Mvh Pjotr

Comment

• Hej!
            Här kommer elefanter.
            Bifogade filer

Comment

• Hej Cina PB!

Var inne och tittade i ditt fina album. Grattis till alla nya fina saker. Galapagossköldpaddan är bara så fin. Alla sköna frukter står ju också fram, speciellt det röda äpplet. Lampan fyller verkligen också sin plats, den var du värd.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Ja nu är det ju lite trångt hos mig men det är ju ändå ett angenämt problem. Vad beträffar färg så beror det på var det ska stå, nu lutar det nog åt köket och då blir det vitt. Troligen en hörnlösning, då får nog min gamla kökssoffa stryka på foten tyvärr men vad gör väl det. Simon och Thomas hade nog tyckt den var för ful ändå eller kanske tillräckligt "anskrämlig" för att på något underligt vis, uppfylla dessa upplysta inredningsdesigners krav på, vad som egentligen är god smak och "inne".

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                  Hej Cina PB!

Var inne och tittade i ditt fina album. Grattis till alla nya fina saker. Galapagossköldpaddan är bara så fin. Alla sköna frukter står ju också fram, speciellt det röda äpplet. Lampan fyller verkligen också sin plats, den var du värd.

Mvh. Birger!
                  Stort tack, Birger!

Nu ska jag bara få tag på en skärm som stämmer in, men tja, det är ju en världslig sak. Däremot måste lampfoten få stå i ett fönster för att kunna komma till sin fulla rätt (tyvärr med risk att solbleka den perfekta etiketten). Det är så otroooligt vackert mönster i den, ett otroligt imponerande hantverk i bladens utformning, vackra färger. Jag kan vrida och vända på den länge, länge, länge och bara beundra den... Måste dock förstärka fönsterbrädorna om den ska stå där; den väger ju nästan 4,2 kg.

Konstaterade när jag kikade på din gruppbild att vi förärats varsin diskofisk av samma art. Jag ska försöka komma iväg på fler loppisar och se till att jag har loppismunstycket med mig... Tur vi inte dammsugar samma ställen.

Lycka till med Billy-hyllorna - även jag måste en sväng till Ikea för detta!

/Cina

Comment

• Hej på er FM-vänner!

Haft lite dåligt samvete för min presentation av fredagens "loppisfynd" mm. Figurerna kom verkligen inte till sin rätt. Jag rättar nu till det och ger dem en mer reppresentabel presentation. Håll till godo!

Mvh. Birger!
                    Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	82,9 KB
ID:	495032

Name:	002.jpg
Size:	85,8 KB
ID:	495033

Name:	003.jpg
Size:	75,9 KB
ID:	495034

Name:	004.jpg
Size:	69,6 KB
ID:	495035

Name:	005.jpg
Size:	75,1 KB
ID:	495036

Comment

• Här kommer mera!

Name:	006.jpg
Size:	78,0 KB
ID:	495037

Name:	007.jpg
Size:	91,0 KB
ID:	495038

Name:	008.jpg
Size:	93,1 KB
ID:	495039

Name:	011.jpg
Size:	71,0 KB
ID:	495040

Name:	017.jpg
Size:	83,3 KB
ID:	495041

Comment

• Ännu mer!

Name:	010.jpg
Size:	83,5 KB
ID:	495042

Name:	013.jpg
Size:	51,9 KB
ID:	495043

Name:	014.jpg
Size:	81,0 KB
ID:	495044

Name:	015.jpg
Size:	63,1 KB
ID:	495045

Name:	016.jpg
Size:	55,0 KB
ID:	495046

Comment

• Snart slut!

Lägger också in en stor och ståtlig fisk som jag fick, har ett nagg på stjärtfenan.
                          Stilig är den oavsett men jag tror den är kommen från Gränna? Vad tror ni?

Name:	018.jpg
Size:	101,2 KB
ID:	495047

Name:	020.jpg
Size:	107,2 KB
ID:	495048

Mvh. Birger!

Comment

• Oj, Birger... Jag är verkligen imponerad! Många vackra föremål, känner hur jag börjar skifta i samma färg som den okända fisken. Grönt! Kul att se att du också fått en pingvin av samma sort som den jag har, fast min är onekligen väldans mycket mer uppnäst! Kompisen till den däremot, det var mej en långhalsad rackare! Diskofirren i inlägg #1675 har jag också fått hem ett exemplar av. Och väldigt roligt att se den lilla fågeln i klarglas och rött, den gillade jag verkligen!

Nåja, jag hoppas på lite loppiserande för min egen del, nu under semestern, så får vi se vad det leder till!

/Cina

Comment

• Lite frågetecken.....

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                              Ännu mer!

Birger, grattis till alla dina inköp!

Den lilla fågeln i klarglas och rött .... är den märkt? Känner mig osäker på att den är FM!

snigel: Nej, detta tror jag inte är FM. Här har jag inga gissningar/förslag.

fisk grön/silver: Jag funderade lite på Mantorp men jag vet inte, kanske Gränna som du själv föreslår?

hinner tyvärr inte fördjupa mig mer för stunden!
                              Last edited by alegni; 2010-07-20, 23:04.

Comment

• Hej Alegni!

Nej den lilla röda är inte märkt, jag trodde själv från början att det bombsäkert var en FM-pippi men jag har blivit mer och mer osäker.

Snigeln tror jag inte heller är FM så där är jag helt med dig.

Vad beträffar fisken så är jag nog ganska säker på Gränna, har en and i blått med den typen av silvrigt inlägg. Tycker ändå om den och eftersom jag fick den gratis ( hon skulle slänga den pga det lilla nagget ) så tog jag emot den. Går kanske att slipa till någonstans.

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X