Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Inte så jag har tänkt på det .... någon enstaka (med betoning på enstaka) FM etikett har ramlat av, men även en V. Nason etikett har ramlat av så, nej, inget vanligt förekommande hos mig. Jag skulle nog säga att det är ytterst sällan det har hänt mig
    Är det föremål placerade på samma ställe som drabbas? T.ex. att de föremål som står i fönsterkarmarna, att deras etiketter ramlar av oftare än andra??
    Dammar du för ihärdigt?? Här dammas det sällan.....

Visst dammar jag men inte så hårt
    Oftast har etiketterna lossnat redan vid första diskningen när jag får hem föremålet och då blottlägger jag ändå inte glaset utan bara sköljer rent.

Birger: Mycket fin fångst på du håvat in på loppis!
    När det gäller dina frågetecken så tror jag rent spontant att lampfoten och schäfern inte är Fm.

Fisken och päronet i klarglas skulle kunna vara Fm men jag är inte säker,finns inte med i några av min kataloger tyvärr!

Lilla fågel är definitivt en Fm,finns med i katalog från 1970-71.
    Artikelnummer F-175 och heter Pip.

Cina PB: Grattis till dina fina fynd,Pingvinerna passar väldigt fint ihop!

Jag har själv haft en mycket bra dag med sol bad och en trevlig liten födelsedagsfest hemma.
    Om man har tur kommer det Fm glas i paketen
    Pingvinen har samma etikett som fågeln men den ramlade bort i tvätten
    Bifogade filer
    Last edited by Gaspadin; 2010-07-04, 19:49.
    Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
      Jag har själv haft en mycket bra dag med sol bad och en trevlig liten födelsedagsfest hemma.
      ..... Grattis på födelsedagen! .....
      Bifogade filer

Comment

• Tack ännu en gång för din fina födelsedagshälsning
        Härlig fågel,jag har en likadan som håller en papegoja sällskap i samma färg.
        Loppisadiktus

Comment

• Birger och Cina:
          Fina inköp! Men hur ska det sluta med semesterkassan? Ni köper i rasande fart .... när ni säger att ni dammsuger så menar ni allvar!
          Jag köpte, i och för sig, en ny dammsugare för ett tag sedan men jag måste ha fått fel munstycke till min!!
          Det kan också vara så att jag inte har rätt appar på dammsugaren .... jag saknar en loppis app!
          Med rätt app kan jag också suga i mig alla FM som kommer min väg.....

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
          Visst dammar jag men inte så hårt
          Oftast har etiketterna lossnat redan vid första diskningen när jag får hem föremålet och då blottlägger jag ändå inte glaset utan bara sköljer rent.
          Pingvinen har samma etikett som fågeln men den ramlade bort i tvätten
          Jag tror du precis har svarat på din egen fråga!
          Du diskar dina föremål .... kommer det då vatten på etiketten så har du nog din förklaring där.
          Jag rengör mina glasföremål men mycket försiktigt, och jag har inte vatten på etiketten!
          Vilka fina presenter du fick! Grattis till dom godbitarna!

Plåtade lite grönt-blått ......
          .
          Bifogade filer
          Last edited by alegni; 2010-07-05, 04:06.

Comment

• Två bilder till på skålen .....
            Bifogade filer
            Last edited by alegni; 2010-07-05, 06:27.

Comment

Birger och Cina:
              Fina inköp! Men hur ska det sluta med semesterkassan? Ni köper i rasande fart .... när ni säger att ni dammsuger så menar ni allvar!
              Jag köpte, i och för sig, en ny dammsugare för ett tag sedan men jag måste ha fått fel munstycke till min!!
              Det kan också vara så att jag inte har rätt appar på dammsugaren .... jag saknar en loppis app!
              Med rätt app kan jag också suga i mig alla FM som kommer min väg.....

- - -

Jag tror du precis har svarat på din egen fråga!
              Du diskar dina föremål .... kommer det då vatten på etiketten så har du nog din förklaring där.
              Jag rengör mina glasföremål men mycket försiktigt, och jag har inte vatten på etiketten!
              Hej Alegni!

Jo, det rasslade visst in lite skatteåterbäring... *host-harkel* och för varje grej säger jag att det får räcka. (Tills nästa gång...) Och senast jag köpte dammsugare var till mina föräldrar, tror det var en Whirlpool, nu i vintras då de flyttade till en tvåvåningslägenhet och kunde vara förtjänta av en dammsugare på varje våning. Loppismunstycket behöll jag visst. Om man nu kan snacka appar @ dammsugaren... (Appar-at - långsökt kanske...) Dammsugaren är ju en appar@... *visslar* Och jag har fått många tillfällen att vara glad för att Birger och jag bara delar cyberspace för dammsugning av FM - vad gäller de fysiska loppisarna verkar han ha det mycket bättre förspänt. Eller så har han en sjusärdeles tur! Jag skulle dock behöva massor av FM-letartid för att kunna fynda.

Vad gäller etiketterna: jag har diskat mina grejer, fast undvikit diskmedel på själva etiketterna om de finns kvar. Däremot har jag märkt att vatten i sin enkelhet också förstör etiketternas yta så jag får nog vackert hitta på nåt annat. Alegni - tips? Hur gör du?

Sedan: GUDOMLIG skål... *tindrar med ögonen* Det finns hopp om livet, och sådana bilder tänder mig ännu mer att leta och luska och snoka runt. Nån dag så har jag också något sådant i min samling. Hoppas jag!

Och avslutningsvis dagens tillskott: fasanen i klar-brun-blå, som följde med hem från postutlämningsstället. 26 cm hög, utan etikett och signering. Däremot anar jag formen av FM-etiketten i klisterresterna på halsen, fast det kom inte med på den här bilden.

/Cina
              Bifogade filer

Comment

• Jag har själv haft en mycket bra dag med sol bad och en trevlig liten födelsedagsfest hemma.
                Pingvinen har samma etikett som fågeln men den ramlade bort i tvätten[/QUOTE]

Hej Gaspadin!

Ett senkommet men stort grattis på födelsedagen! Hoppas det fanns lite godbitar i dina paket. Din pingvin är skitsnygg!

Tack för hjälpen, har väl också en känsla av att du har rätt angående lampan och troligen också schäfern men jag undrar ändå vem som kan vara "pappa" till dessa?

Cina Pb.. Grattis till dina nya fynd! Härlig pingvin, mkt. karaktär, dock lite "dålig hållning" Hi hi. Fin fasan och spoven är bara så härlig!!!

Alegni.. Fantastiska bilder, underbar häger och skålen är fullständigt bedårande!!!!

Tack allihop för era härliga inlägg och bilder.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                  Cina Pb.. Grattis till dina nya fynd! Härlig pingvin, mkt. karaktär, dock lite "dålig hållning" Hi hi. Fin fasan och spoven är bara så härlig!!!

Mvh. Birger!
                  Hej Birger!

Jo, nog har den lite dålig hållning, pingvinen, speciellt i jämförelse med den uppnosige rackaren. Jag får nog skylla på värmen.

Och vad gäller spoven - jag måste ta nya bilder! De jag tagit gör den inte rättvisa på långa vägar!! Tyvärr...
                  /Cina

Comment

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                    Vad gäller etiketterna: jag har diskat mina grejer, fast undvikit diskmedel på själva etiketterna om de finns kvar. Däremot har jag märkt att vatten i sin enkelhet också förstör etiketternas yta så jag får nog vackert hitta på nåt annat. Alegni - tips? Hur gör du?

Diska????????

- man ska inte diska föremål med etikett, föremål ska rengöras
                    - om man har vatten på en pappersetikett så blir den förstörd

Tips?
                    rengör försiktigt så att vatten inte kommer på etiketten, ha som regel: aldrig vatten på en etikett
                    om det är svårt att rengöra t.ex. ögon eller annan detalj, ta hjälp av en tops eller en lagom pensel.
                    man kan även använda en näsduk, en blöt näsduk, för att torka av/rengöra föremålet

det är synd om en etikett som överlevt, kanske en 30-40 år, nu ska diskas bort, år 2010!

avslutar med en ståtlig 30 centiliters pingvin ..... lite av en butelj över honom så han går under namnet Pavan (pingvinen med ping-vin i)

vänta nu? jag menar nog en 30 centimeters pingvin!
                    Bifogade filer

Comment

• Birger:Tack för födelsedagshälsningen

Alegni: snygga bilder,vilken maffig Pingvin!
                      Har den någon signering och vad kan en sådan jättepippi väga?

Min Pingvin är 17 cm hög och skulle nog se ut som en pygmé jämte din
                      Jag tittade i katalogen från 1970-71 och jag skulle gissa att min Pingvin är en B-715 fanns/finns i storlekarna 170,270,400 mm alltså största storleken var/är 40cm!
                      Färgerna,Ambra-Blå,Svart-Vit och Klar-Syrad
                      Jag tog lite nya bilder på min nying idag med etiketten ditsatt igen.
                      Bifogade filer
                      Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                        Har den någon signering och vad kan en sådan jättepippi väga?
                        2192g - ej signerad - etikett: silver Handiwork FM ......

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                        Min Pingvin är 17 cm hög
                        Jag tittade i katalogen från 1970-71 och jag skulle gissa att min Pingvin är en B-715 fanns/finns i storlekarna 170,270,400 mm alltså största storleken var/är 40cm!
                        Jättefin pingvin! Jag trodde din pingvin var större! Ungefär som min Fadde, the bouncer/utkastaren .
                        Men om han är lite kort i rocken så säger Fadde att det uppvägs av annat, han verkar ha lyft mycket skrot, ser stor och stark ut .... sådant imponerar på min Fadde. Möjligtvis att det finns en öppning nästa midsommar. Det skulle nog behövas en till utkastare.... Kyparen hälsar att den lille i så fall kan få ta hand om dom småkriminella! Fadde klämmer till dom stora så får din pingvin ta hand om de små!

mina andra pingviner (finns att beskåda i inlägg 1578):

kyparen - 15 cm - 385g - ej signerad - etikett: silver Handiwork FM ......
                        helsvart - 17 cm - 476g - signerad: Marcolin Sweden B715-17 - etikett: FM Marcolin Art Crystal
                        svart+vit (Fadde) - 27 cm - 1767g - signerad: FM Ronneby Sweden - ingen etikett

och sist men absolut inte minst!

mitt pingvinpar, klar+syrad, se bild:
                        24 cm - 2905g - ej signerad, etikett svart+guldtext Handiwork FM .....
                        Bifogade filer

Comment

• Så här skrev jag i en annan tråd:

Ursprungligen postat av alegni
                          Jag tittade runt på olika sajter som säljer glas och hittade in på en sida
                          där det fanns både vaser, brevpressar och djurfigurer. Mycket från Murano
                          och jag fastnade för en djurfigur. Läste beskrivningen av föremålet.
                          Murano, "troligtvis Cenedese", pris USD 200

Jaha, ännu en FM Konstglas Ronneby som misstas för att vara Murano,
                          det händer ju lite då och då.....

Jag skriver till säljaren för att påpeka att detta är FM Ronneby.
                          Trevlig säljare som tackar för upplysningen, skriver om beskrivningen av
                          föremålet och nu står det "troligtvis FM Ronneby".......... Men vad händer med priset?

Här får ni gissa? Upp eller ner? Oförändrat?

Så sätt igång nu, och gissa vad som händer med priset? Eller händer det
                          inget med priset?
                          Det är ju samma föremål i samma fina skick, enda skillnaden är nu att
                          det är inte "troligtvis Cenedese Murano" utan "troligtvis FM Ronneby".

Hur gick det då med priset??

Ursprungligen postat av alegni

Priset sänktes till USD 80.

Man kan nog säga att det är investeringspotentialen som styr!
                          Murano är ju Murano men vem sjutton är FM Ronneby?

Jag har även nämnt detta exempel i en annan tråd på PES!
                          Vet ni vad som förvånar mig? Att ingen har undrat över vilket FM föremål det gäller?

Vad som började som "trolig Cenedese, Murano", med ett utgångspris från säljaren på USD 200.....
                          men som sedan ändrades till att vara "trolig FM Ronneby", och sänkte utgångspriset med 60%, till USD 80.

Jag vet att Birger har föremålet i sitt album FM GRÖNT .... och jag ber dig, Birger, att lägga in en bild på din myskoxe.

Samma föremål men beroende på namnet så skiljer det en hel del i pengar ... är detta vettigt! Nej!
                          Men vi talar investeringspotential ..... och då är allt möjligt!

Comment

• Hej Glasvänner!

Alegni.
                            Det syrade pingvinparet .....Kanonbild på ett mycket vackert exemplar(vill ha)
                            Det borde väl vara artikelnr B772 eller?

Den stora Pingvinen finns det också plats för i min samling

mvh Pjotr
                            Last edited by Pjotr; 2010-07-07, 13:15.

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                              Alegni.
                              Det syrade pingvinparet .....Kanonbild på ett mycket vakert exemplar(vill ha)
                              Det borde väl vara artikelnr B772 eller?
                              Jag har inte varit så förtjust i klar-syrad tidigare men sedan jag köpte mitt pingvinpar så vände det! Jag tycker detta är mycket vackert och elegant!

Rainbow har haft med ett pingvinpar tidigare. http://precisensan.com/antikforum/sh...postcount=1066

B-772. Ja, det bör det vara - se katalogbild.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                                Först kommer en lite lampa, ser väldigt mycket ut som en brevpress,
                                Sedan kommer ett snyggt päron
                                Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                                Nu blir det krångligare! Den lilla fisken har jag inte sett förut men även den känns FM, Schäferhunden är ju bara så snygg.

Oj, detta var svårt!

Jag vet inte vem som tillverkat dina föremål men jag kan bidra med vad jag spontant tänkte/kände när jag såg dina föremål .....

lampa: Kombinationen av det vita och blå känns inte som FM. Funderade lite på Eneryda men jag vet inte.
                                FM har denna typ av lampfot (t.ex. artikelnr LM-7 som jag vet finns i klarglas med blommor) men det har även andra glasbruk.

päron: känns inte riktigt som FM, något med pinnen upptill på päronet, bottenytan ser ovanligt stor ut. Men som alltid finns det variationer..... men jag är tveksam.

fisk: ja, fiskar finns det gott om hos FM och flertalet modeller. Min spontana känsla är att detta inte är FM. Vad tittar jag på? Jo, små, små detaljer som t.ex. avslutet på ryggfenan. Detta lilla nyp/avslut (på just ryggfenan) känns inte som FM. Men som alltid finns det variationer..... men jag är tveksam.

hund: djur som står på fyra ben är inte vanliga hos FM. Den här känns ruskigt bekant men jag kan inte placera den...... Kan det vara FM? Jag är tveksam ....

Det blev tyvärr lika många ????? kvar som när jag började .....
                                Last edited by alegni; 2010-07-07, 00:48.

Comment

Working...
                                X