Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
    Åhååhååå, Simco - man får gratulera till den ståtliga pippin med riktigt gammal etikett! Jag har själv gjort fynd idag... Se inlägg nedan!

Hälsningar Cina
    Tack Cina!
    Din solgula pippi, är ju verkligen ett gladpiller! Som ett liten karamell.
    Kul att den inte varit med förut och att den hade sin etikett kvar!

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Jättefin! Vad roligt att du hittade denna fågel, och vilken trevlig överraskning för din son!

Jag har haft denna fågel som min avatar, men det var ett bra tag sedan. (min fågel kan beskådas i inlägg 1280, sidan 128)

.....Jag skulle plåta ett FM föremål, solen sken, och jag tänkte det kunde bli bra bilder ... helt plötsligt var det en hel skock med djur som ville vara med i solskenet ..... här kommer dom!
    Tack alegni!
    Vilken underbar parad!
    Det var tack vare ditt fotoalbum och inlägg i tråden, som jag såg fågeln tvärs över lokalen.
    Som jag skrev, satt jag och min son och kikade igenom tråden för ett tag sedan, så även han kände igen den på en gång han kom in i vardagsrummet

Comment

• Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
      Här kommer en guldfisk. .
      Fantastiskt fin,
      dessa kan inte vara så lätta att få tag på.
      Guld och svart är riktigt effektfullt!

Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
      Hej glasvänner!

Kul med fart i tråden och mycket fina bilder.

Här kommer en bild på ???......Jag vet inte vilket djur det är.

Någon som har den signerad med artikelnummer

Längd 30 cm och höjd 10 cm Signerad: FM Ronneby Sweden

Mvh Pjotr
      Tjusig utter!
      Ett stort tack för att du startade denna tråd.

Mvh Simco
      Last edited by simco; 2010-05-20, 10:11.

Comment

• Vårflod!!!!

Hej alla FM-vänner!

Ja nu är det fart på tråden, en veritabel vårflod. Det bara väller fram otroligt vackra saker ur våra vintertrötta vitrinskåp samt nya vårglada fynd på loppisar o.dyl.

För tillfället känner jag mig som ett barn på julafton varje gång jag öppnar FM-tråden. Ögonen tindrar och jag undrar i spänd förväntan vilka enastående fantasifulla och vackra föremål ni har har bidragit med sedan sist jag tittade. Jag kan nog helt klart tillstå att ni varje gång lyckas att överträffa mina förväntningar och jag finner mig sitta i stum förundran, ibland också lite lätt avundsjuka, en avundsjuka som jag inte tror jag är ensam om, som samlare vill man ju bara ha mer,mer,mer.

Jag har nog sagt det förut men jag är oerhört glad för alla fina bilder, kunskap, tankar och entusiasm ni alla bidrar med, ingen nämnd ingen glömd, ni alla förgyller min dag. Låt det fortsätta så!

Alegni undrade vad som stod på min äldre etikett på den vita svanen. Jag bifogar lite bilder på den samt en fråga om en annan "pippi" jag frågat om tidigare, som då inte ansågs vara FM eller bedömdes som tveksam. Jag är själv övertygad om att det är en FM-fågel men vill gärna höra era synpunkter på den.

Mvh. Birger!
        Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	46,9 KB
ID:	491548

Name:	003.jpg
Size:	45,7 KB
ID:	491549

Name:	005.jpg
Size:	66,4 KB
ID:	491550

Name:	006.jpg
Size:	67,2 KB
ID:	491551
        Last edited by birger; 2010-05-20, 19:52.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Fint fotat! Det här bör vara B-4, utter, som var nyhet 1977. Fanns i storlek 22 cm resp. 26,5 cm.

Min utter, som jag nu sålt, kommer här.
          Hej!

Jag har haft B-4 som möjlig kandidat... men en Utter har öron som på din bild och därför så är jag osäker för min är slät utan öron.
          Det skall finnas en B-420 Utter också men jag har aldrig sett någon

Mvh Pjotr
          Last edited by Pjotr; 2010-05-20, 20:36.

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Hej alla FM-vänner!

Ja nu är det fart på tråden, en veritabel vårflod. Det bara väller fram otroligt vackra saker ur våra vintertrötta vitrinskåp samt nya vårglada fynd på loppisar o.dyl.

För tillfället känner jag mig som ett barn på julafton varje gång jag öppnar FM-tråden. Ögonen tindrar och jag undrar i spänd förväntan vilka enastående fantasifulla och vackra föremål ni har har bidragit med sedan sist jag tittade. Jag kan nog helt klart tillstå att ni varje gång lyckas att överträffa mina förväntningar och jag finner mig sitta i stum förundran, ibland också lite lätt avundsjuka, en avundsjuka som jag inte tror jag är ensam om, som samlare vill man ju bara ha mer,mer,mer.

Jag har nog sagt det förut men jag är oerhört glad för alla fina bilder, kunskap, tankar och entusiasm ni alla bidrar med, ingen nämnd ingen glömd, ni alla förgyller min dag. Låt det fortsätta så!
            Jag är böjd att hålla med, Birger! Det strömmar fram vackra bilder - och även jag känner en aning pirr och förväntan om kvällarna över vad som kan tänkas ha hänt i tråden under dagen! Härligt! Så glad att kunna bidra, nyfrälst som jag ju är...

/Cina

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              Tack Cina!
              Din solgula pippi, är ju verkligen ett gladpiller! Som ett liten karamell.
              Kul att den inte varit med förut och att den hade sin etikett kvar!
              Tack, Simco! Misstänker att den lilla gula kommer att plockas fram lite mer synligt framåt påsk. Fascineras ännu av mönstret på huvudet. Och ja, jag är glad för varje objekt där etiketten sitter kvar.

Nähä, här ska fotas brevduvor - och ljusstake!

/Cina

Comment

• Vad kul att det har tillkommit nya entusiastiska samlare till Fm tråden
                Det har verkligen blåst nytt liv i tråden välkommen hit!

Otroligt fina bilder som visats,grattis till alla fynd!

Mina favoriter är fortfarande girafferna efter 2 år som fm samlare.
                Grattis Alegni till din efterlängtade giraff

Här kommer nya bilder på mina godingar.

Jag har lagt in nya bilder i 3 album.fler bilder kommer efterhand.
                Bifogade filer
                Last edited by Gaspadin; 2010-05-21, 10:05.
                Loppisadiktus

Comment

• Hej Gaspadin!
                  Den var lång och ståtlig. Jag tror också att den är ute i rätt miljö. Grattis till en smaskig giraff.
                  Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                    Jag har haft B-4 som möjlig kandidat... men en Utter har öron som på din bild och därför så är jag osäker för min är slät utan öron.
                    Det skall finnas en B-420 Utter också men jag har aldrig sett någon

När det gäller B-4 så kan utseendet ha förändrats med åren ... ditt exemplar kan t.ex. vara första generationen,
                    mitt exemplar gjort något år senare, så jag tycker inte vi kan avfärda B-4.

Enligt mina uppgifter är B-420 mycket sen produktion så den känns inte aktuell här.

Comment

en fråga om en annan "pippi" jag frågat om tidigare, som då inte ansågs vara FM eller bedömdes som tveksam. Jag är själv övertygad om att det är en FM-fågel men vill gärna höra era synpunkter på den.
                      Nu har du presenterat fågeln som den bör presenteras! Inget gruppfoto utan ensam, och där man kan se detaljer. För att kunna bilda sig en uppfattning om föremålet är det viktigt att kunna se bottenslipning, hur ögon, näbb mm. är formade, hur avslutet är på t.ex.vingarna.
                      När jag såg fågeln här http://precisensan.com/antikforum/sh...postcount=1169 så kändes det inte som FM.
                      Nu får man en annan uppfattning och jo, det skulle kunna vara FM. När jag ser den så kom jag nu att tänka på V-019 ... vad tror du?

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Alegni undrade vad som stod på min äldre etikett på den vita svanen. Jag bifogar lite bilder på den
                      Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Den etiketten du såg på min svan är tiden mellan 1961-63, den röda runda kom efter den.
                      FM flyttade från Eneryda till Ronneby. Man kan undra hur länge denna etikett med "Sweden" hängde med? Jag skulle tro att den byttes ut redan 1962, kanske direkt efter flytten.
                      Jag skulle här utgå från att det var av intresse att föra ut att glasbruket hade flyttat till Ronneby. Etiketten som använts med "Eneryda", och sedan "Sweden", var kännetecken för produktionen i Eneryda.
                      FM hann för övrigt med några olika etiketter de första åren, innan den som registrerades 1965 kom. Och den som registrerades 1965, när togs då den i bruk?
                      Att veta registreringsdatum för en etikett säger inget om när den togs i bruk. Det är därför intressant att även känna till ansökningsdatum, då ett sådant datum kan avslöja när en etikett togs i bruk.

här är bild på de två tidiga etiketterna
                      Bifogade filer
                      Last edited by alegni; 2010-05-22, 00:47.

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                        Jag har lagt in nya bilder i 3 album.fler bilder kommer efterhand.
                        Tack för alla härliga bilder i dina album ..... jag satt och tittade på dina 2 album, undrade var det 3:e tagit vägen tills jag insåg att jag borde nog trycka på "Visa alla album", och hejsan hoppsan, där var det 3:e!

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                        Mina favoriter är fortfarande girafferna efter 2 år som fm samlare. Grattis Alegni till din efterlängtade giraff.

Härliga bilder på dina båda godingar!

Jag har ju bara en giraff men hon har blivit kompis med min älg!
                        Bifogade filer

Comment

Hej Gaspadin!
                          Den var lång och ståtlig. Jag tror också att den är ute i rätt miljö. Grattis till en smaskig giraff.
                          Mvh. Birger!
                          Birger:Tack för ditt fina beröm,titta på bilderna igen jag har 2 giraffer!

Alegni:Vilka fina kompisar älgen och giraffen är
                          Kul att du uppskattade bilderna,fler kommer!
                          Loppisadiktus

Comment

• Ståtliga djur och fina fotoalbum som visas!

Gaspadin; Silverfrukterna är verkligen tjusiga, liksom de andra bilderna!

Nu till något som fått mig att ligga sömnlös på nätterna
                            I senaste avsnittet av Dickinsons auktionsklipp, del 37, visades en anka
                            med lång ståtlig hals och samma förgsättning som alegnis fina älg och min sons lirafågel.
                            Ankan fick ingen identifiering och antikköparen fick den billigt, tycker jag.
                            Nu ska man inte svära i kyrkan, men jag tyckte det luktade FM lång väg.
                            Nu kan jag inte sova för att jag vill veta om ankan verkligen är en FM och så är jag förstås avundsjuk på den fina pjäsen

Här är en länk till avsnittet, 9 ,40 minuter in i avsnittet visas ankan (efter en liten reklampaus fortsätter förhandlingen):

Vad tror ni?

Comment

• Hej Gaspadin!
                              Förlåt. Jag borde ju sett att det var två. Snygga är de så att det förslår.
                              Tack för dina fina album. Mycket snygga bilder och figurer. Grattis till dessa.
                              Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Nu har du presenterat fågeln som den bör presenteras! Inget gruppfoto utan ensam, och där man kan se detaljer. För att kunna bilda sig en uppfattning om föremålet är det viktigt att kunna se bottenslipning, hur ögon, näbb mm. är formade, hur avslutet är på t.ex.vingarna.
                                När jag såg fågeln här http://precisensan.com/antikforum/sh...postcount=1169 så kändes det inte som FM.
                                Nu får man en annan uppfattning och jo, det skulle kunna vara FM. När jag ser den så kom jag nu att tänka på V-019 ... vad tror du?

FM flyttade från Eneryda till Ronneby. Man kan undra hur länge denna etikett med "Sweden" hängde med? Jag skulle tro att den byttes ut redan 1962, kanske direkt efter flytten.
                                Jag skulle här utgå från att det var av intresse att föra ut att glasbruket hade flyttat till Ronneby. Etiketten som använts med "Eneryda", och sedan "Sweden", var kännetecken för produktionen i Eneryda.
                                FM hann för övrigt med några olika etiketter de första åren, innan den som registrerades 1965 kom. Och den som registrerades 1965, när togs då den i bruk?
                                Att veta registreringsdatum för en etikett säger inget om när den togs i bruk. Det är därför intressant att även känna till ansökningsdatum, då ett sådant datum kan avslöja när en etikett togs i bruk.

här är bild på de två tidiga etiketterna
                                Hej Alegni!

Som vanligt häpnar jag över vilken "koll" du har. Jag trodde faktiskt att min etikett var den första de använde på FM-Ronneby men där ser man. Tack för den infon.

Sen måste jag gratulera dig till en helt fantastisk älg. Jag måste erkänna att där blev jag klart avundsjuk. Jag är ju ny som samlare så jag får väl ha tålamod, det dyker säkert upp en älg till mig med tiden?

"pippin" ja. V-019/20? Jag har ju tillgång till katalogerna från 1971-72 och 1986 och jag tycker det är en slags blandning av V-019/20 och M-370-371.
                                På min är näbben uppåtriktad samt vingarna är ganska korta och horisontellt bakåtriktade, stjärten känns dock helt rätt i samtliga fall. Sedan är ju min grön med bubblor och det stämmer inte med någon av dessa modeller. Ja lite av en gåta är den ju Men förhoppningsvis kommer vi fram till rätt svar till slut.

Sedan vill jag avsluta med en liten vacker skål jag just fått. Vill gärna bredda mitt samlande från FM-Ronneby. Har ju djurfigurer, ängel, äpple, brevpressar men ingen skål så nu äntligen har jag fått min första FM-skål. Håll till godo.
                                Mvh. Birger!

Name:	001.jpg
Size:	46,2 KB
ID:	491648
                                Bifogade filer
                                Last edited by birger; 2010-05-22, 21:15.

Comment

Working...
                                X