Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fem fina fåglar...

Så många har det blivit i min samling nu då. Loppisfynden idag blev en liten blå fågel och en vacker fjädermönstrad svan, som nu har hittat hem till det alltmer krympande vitrinskåpet, för den lagom stora summan 120 kronor. Först bilder på svanen... Helbild, etikett samt botten - som jag inte såg förrän jag satt i bilen på väg hem! ) På bilden av botten är det prislappsklister som skämmer ytan, inte skador. Dessvärre upptäckte jag att stjärten har fått sig en tjotablängare vid nåt tillfälle, till följd att en v-formad flisa som följer v-formen på stjärten är borta, men det är inget som syns vid första, om ens andra, anblicken. Men ändå... Vet man om det så kan man känna och se det.
    Bifogade filer
    Last edited by Cina PB; 2010-05-15, 16:29.

Comment

• Åsså den lilla blå pippin...

En riktig liten raring som tyvärr bar en gigantisk och klistrig prislapp runt hela kroppen. Ett par blåsor i glasmassan finns och tyvärr ett par pyttepyttesmå hack på höger sida. Bilderna är tagna i fullt solsken, så det är ofrånkomliga speglingar i glaset.
      Bifogade filer

Comment

• Tack vare denna tråd och att jag hade läst om Neodymium, kunde denna fågel räddas från en säljare som hade målat denna knubbiga fågel med guld- och silverglitterpennor.
        Jag vill inte chocka eventuellt känsliga med hur den såg ut före!

Fågeln är 9,5 cm lång och 8 cm hög.
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Tack vare denna tråd och att jag hade läst om Neodymium, kunde denna fågel räddas från en säljare som hade målat denna knubbiga fågel med guld- och silverglitterpennor.
          Jag vill inte chocka eventuellt känsliga med hur den såg ut före!
          Det är väl det som kallas för "lånta fjädrar"? Tur du räddade pippin! Det tackar vi för!

Comment

• Ursprungligen postat av Rosita Visa inlägg
            Hej!
            Är det en FM som har flugit in hos mig tro? Eller är den en kopia på FMs fågel? Blank botten (som min FM katt)
            jo, det ser ut som FM.

du kan jämföra här: http://precisensan.com/antikforum/sh...&postcount=235

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              Kan ju inte låta bli att skicka in lite andra små fynd jag gjort senaste tiden, av lite blandad kompott. ....... samt en härlig hund M-575 (öron ner) kostade 1kr!!!!
              Många härliga, fina fynd!

1 kr för hunden, ja, det priset kan man som köpare inte klaga på!

Detta speglar hur priserna kan variera upp eller ner, och visar också varför vi inte ska ge oss in på att värdera föremål.
              Många aspekter spelar in, och slutpriset kan överraska.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Tänkte i mitt stilla sinne att det skulle vara trevligt med ett gemensamt fotoalbum. Bilder på, som Alegni kallar det "fågel, fisk och mitt i mellan". Signaturer och etiketter samt kommentarer med beteckning/katalognr. Jag vet inte riktigt hur detta skulle gå till, säkert ett hästjobb, men det har visats så mycket fint att det skulle vara kul att se bilderna på ett överskådligt sätt.
                Detta kräver tid och ork, och viljan att dela med sig.

Viljan att dela med sig är en tung aspekt i sammanhanget. Att läsa FM tråden är en sak, men att delta är en annan. Många läser tråden, och det räcker för dom.
                Många köper på Tradera och föremålen försvinner in i deras samlingar, det kan vara ovanliga föremål som jag kanske bara sett ett av på 10 år eller aldrig tidigare sett, och då vore det mycket värdefullt om dessa föremål kommer in i FM tråden. Jag kan självklart inte köpa alla föremål som är 'ovanliga' eller intressanta, det kan ingen göra, men troligtvis har alla en kamera och kan dela med sig av bilder.
                Jag har föreslagit för några personer att delta i tråden, kanske inte nödvändigtvis med kommentarer men i alla fall med bilder, svar blir: Jag vill inte!
                Ja, vad ska man säga? Läsa tråden går bra, men delta själv ....... näää, vill inte!

Sedan har vi de som deltar, de som vill! Och det gör mig så glad när det blir liv i tråden! Ni som nu livar upp tråden är guld värda, och lyser upp min dag!
                Självklart deltar alla efter förmåga. Om man har 5 x FM och visar upp sina fem så är det guld värt, man kan inte visa upp mer än det man har!
                Men om man visar upp t.ex. 5 av 150 så är det snålt, då sitter man och tjuvhåller på sina föremål, och suger istället i sig (som en svamp eller en gökunge) det som andra delar med sig av. Det skapar en obalans, och inspirerar inte mig till att göra det där lilla extra.......

En mycket stor del av min FM samling ligger redan ute här på PES, och i mitt album på Webshots. Jag har inte haft tid (ork) att uppdatera Webshots men det kommer någon gång i framtiden ..... just nu är det väldigt mycket annat som tar min tid i anspråk.
                Alla har vi självklart mycket annat som upptar vår tid men det är också en fråga om prioriteringar.

Så jag tror nog att ett gemensamt album får bli en önskedröm, och alla får göra sitt eget hästjobb, dvs. läsa igenom FM tråden från första till senaste inlägget, och göra sina egna album.

Comment

• Håller helt och fullt med dig alegni!

Vet hur mycket tid det tar att fota och lägga upp bilder. Har själv datorn full, och bilderna där skulle behöva sorteras
                  Det är jättekul och spännande när människor delar med sig, och det är alltid trevligt när någon tagit sig tid att lägga in en bild. Jag uppskattar verkligen när man ser en blomma framför ett ämne och att få möjlighet att läsa och se vad andra har i sina förråd. Min tanke var lite mer ett öppet fotoalbum, där var och en skulle kunna lägga in bilderna själv under olika kategorier. Sedan är ju detta verkligen en gedigen tråd, som tåls att läsas många gånger. Hoppas att så många som möjligt fortsätter att lägga ut bilder på sina föremål och bidra till diskussionerna.

Jag ska nu gå och fota svanen med de röda ögonen och se vad ni tror om den

Mvh Simco

Comment

• Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                    Fem fina fåglar... Så många har det blivit i min samling nu då. Loppisfynden idag blev en liten blå fågel och en vacker fjädermönstrad svan, som nu har hittat hem till det alltmer krympande vitrinskåpet
                    Fina fynd! Nu rullar det på.....

Och även du har drabbats av krympande vitrinskåp! Samma sak hos mig! Vad kan det bero på?

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Tack vare denna tråd och att jag hade läst om Neodymium, kunde denna fågel räddas från en säljare som hade målat denna knubbiga fågel med guld- och silverglitterpennor.
                    Du är en sann djurvän!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Här kommer en härligt lila, rosa eller blå pippifågel. Köpt på Tradera. Även lite svanar på köpet.[ATTACH]53144[/ATTACH]

[ATTACH]53145[/ATTACH]
                      Här kommer svanen!

De flesta svanar jag sett här på FM-tråden har saknat ögon, så därför har jag varit lite tveksam till denna.
                      Men så spanade jag in birgers vitrinskåp (andra bilden i inlägget ovan) och där stod en svan med likadana röda ögon,
                      och en äldre FM-etikett ser det ut som.
                      Min sons svan är blankslipad i botten, ni får blunda för de fula ditklistrade skydden, men det har gjort sitt jobb
                      Tyvärr ingen etikett eller signering.
                      Tycker formen på kroppen och vingarna stämmer bra överens med andra svanar jag sett här.
                      Kanske detta är en FM-svan ändå?
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        jo, det ser ut som FM.

du kan jämföra här: http://precisensan.com/antikforum/sh...&postcount=235
                        Hej igen!
                        Glad jag blev nu, då har jag 3 st FM´s. Officiell samlare då!
                        Hittade en annan liten blå fågel idag, men hela näbben saknades. Så den fick stå kvar på loppisen.
                        Till alla som lägger ut bilder på sina "kära", det är ett nöje att läsa hela tråden o se på alla fina figurer i alla möjliga färger. Trodde aldrig jag skulle fastna för glasfigurer, men det började med min blåa katt. Sen va jag fast!
                        Last edited by Rosita; 2010-05-17, 18:16.

Comment

• Gaspadin har tidigare visat upp sina fina FM giraffer här i tråden, dom hittar ni här:

Mitt senaste tillskott i samlingen är nu en giraff. ... Äntligen! ... Denna kunde jag bara inte motstå!
                          Den är ca 20 cm hög, och etikettmärkt.

Under åren har giraffen tillverkats i
                          olika storlekar: cm: 20+25 / 25+40 / 26+35
                          olika färgvarianter: klar, gul/vit, klar-syrad
                          Fanns i produktion under 1960-talet/tidigt 1970-tal (till ca 1973) Det får bli uppskattningsvis då vi inte har tillgång till samtliga priskuranter.
                          Bifogade filer

Comment

• Hej Simco!
                            Last edited by birger; 2010-05-17, 19:00.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                              Här kommer svanen!

De flesta svanar jag sett här på FM-tråden har saknat ögon, så därför har jag varit lite tveksam till denna.
                              Men så spanade jag in birgers vitrinskåp (andra bilden i inlägget ovan) och där stod en svan med likadana röda ögon,
                              och en äldre FM-etikett ser det ut som.
                              Min sons svan är blankslipad i botten, ni får blunda för de fula ditklistrade skydden, men det har gjort sitt jobb
                              Tyvärr ingen etikett eller signering.
                              Tycker formen på kroppen och vingarna stämmer bra överens med andra svanar jag sett här.
                              Kanske detta är en FM-svan ändå?
                              Hej Simco!

Visst är det en FM svan. Exakt likadan som min så grattis till denKul att du såg att min hade en gammal etikett
                              Mvh. Birger!

Comment

• Hej alegni!

Som vanligt skriver du både tänkvärda och kloka saker Tråden är ju en fantastisk källa till både inspiration och lärande. Du själv lägger ner ett fantastiskt arbete på att försöka hjälpa och upplysa oss "nybörjare" Dessutom delar du osjälviskt med dig av alla dina underbara FM-föremål. Det ska du ha all heder av.

Att det tar mycket tid i anspråk kan ju alla förstå men jag vet att du vill att den här tråden ska "spritta" av liv och det gör nog ditt arbete lättare

Sen måste jag ju också ge dig ett varmt grattis till en helt underbar giraff Stort grattis till den!!!

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X