Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
    Är det en fågel R3 som du har? Fint exemplar.
    Ja, det är R-3. Och i inlägg 914 är det som sagt R-2.
    Vad som är intressant här är att ögonen inte är markerade över huvud taget.

    Även fågeln, B-950, i inlägg 915 skiljer sig på så sätt att ögonen är pålagda med rött glas.

    Jag kan nämna att R-1, R-2 och R-3 var några av årets nyheter 1977. Även Pjotrs fina lejon R-4, i inlägg 862, var ny detta år. Dessutom fanns lejonet att få på sockel.

    Ripan, B-950, hörde till några av nyheterna året innan, dvs. 1976.



    Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
    Här kommer min senaste Pippi,en Stork.
    Omärkt men kanske någan kan hjälpa mig med artikelnummer?
    Den kommer att passa bra ihop med den storken som finns på fot,när jag hittar en sådan
    Oj, den var nog den storken jag tänkte bjuda på men jag glömde bort slutdatum, kom på det 5 dagar för sent! Vadå, jag har redan 2 storkar! Jamen, då hade det väl passat bra med en 3:e? Nä, skämt åsido, jag missunnar dig inte din stork, jag har istället ägnat mig åt att leta artikelnummer till dig ..... Vad jag har fått fram så kom dessa storkar 1971, med artikelnummer:
    F-212 - 130mm (sittande),
    F-214 - 240mm (stående)
    F-216 - 380mm (på träsockel)



    Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
    Fyller på med ett par fåglar.
    En sådan ljusblå svan fick jag i födelsedagspresent i oktober, 2006. Jag var bestämd den gången, om jag inte får den i födelsedagspresent så köper jag den själv! För vem vet när det dyker upp en igen? Och i det här fallet så tog det nästan 28 månader innan jag såg en till salu igen.....

    Nästa fågel är det möjligen neodymium? Ändrar den färg i olika belysningar? Har du kollat under vanlig glödlampa och lysrör? Första gången jag upptäckte att det kunde ändra färg i olika belysningar så blev jag rätt så förvånad! Skulle testa att fota ute på diskbänken, under lysröret, och hoppsan, där blev det en annan färg på föremålet! Överrraskande!



    .
    Last edited by alegni; 2009-02-19, 02:38.

    Comment


    • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Nästa fågel är det möjligen neodymium? Ändrar den färg i olika belysningar? Har du kollat under vanlig glödlampa och lysrör? Första gången jag upptäckte att det kunde ändra färg i olika belysningar så blev jag rätt så förvånad! Skulle testa att fota ute på diskbänken, under lysröret, och hoppsan, där blev det en annan färg på föremålet! Överrraskande!
      Hej! Fågeln höll sig till samma färg även under glödlampa/lysrör tror jag.
      Har lite svårt att se olika färger eftersom jag är defekt färgblind .

      Denna fisk simmade in i min samling .
      Bifogade filer

      Comment


      • Hej Glasvänner!

        Rune Strand har jag inget mer om än det alegni skriver förutom att Artikelnummer R6 och R7 finns även de med sockel i trä 45mm

        Finns det ingen som vet något om denna Rune Strand

        Skickar med en bild på min fågel som jag tror är Spov C636 höjd 20,5 cm
        Den är osignerad med etikett

        Mvh Pjotr
        Bifogade filer

        Comment


        • Vacker fågel!
          När jag såg den så tänkte jag Havssula, stora fötter,
          den kanske inte är med
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

            Oj, den var nog den storken jag tänkte bjuda på men jag glömde bort slutdatum, kom på det 5 dagar för sent! Vadå, jag har redan 2 storkar! Jamen, då hade det väl passat bra med en 3:e? Nä, skämt åsido, jag missunnar dig inte din stork, jag har istället ägnat mig åt att leta artikelnummer till dig ..... Vad jag har fått fram så kom dessa storkar 1971, med artikelnummer:
            F-212 - 130mm (sittande),
            F-214 - 240mm (stående)
            F-216 - 380mm (på träsockel)


            .
            Tack så mycket för att du tog dig tid att leta reda på artikelnumren på storkarna!
            Jag uppskattar verkligen det du skickade till mig på mailen,har haft mycket
            glädje av det
            Din ripa är jättevacker,vilka härliga färger.


            Pjotr: här kommer min spov i en annan färg.
            Bifogade filer
            Loppisadiktus

            Comment


            • Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg

              Pjotr: här kommer min spov i en annan färg.
              Är din fågel signerad och hur hög är den?

              Pjotr

              Comment


              • Den är inte signerad och ca.20cm hög.
                Loppisadiktus

                Comment


                • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                  Vacker fågel!
                  När jag såg den så tänkte jag Havssula, stora fötter,
                  den kanske inte är med
                  Hirvi

                  Hirvi, än jag har inte hittat någon Havssula i mina kataloger men vem vet vad som gömmer sig bakom hörnet, jag har ju inte sett alla kataloger än!

                  Jag fortsätter på temat stora näbb o fötter.....

                  .
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Fina fåglar, sista bilden, den i mitten bör ju vara en And,
                    den till höger är väl en Näshornsfågel
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Fina fåglar, sista bilden, den i mitten bör ju vara en And,
                      den till höger är väl en Näshornsfågel
                      Hirvi
                      Att fågeln i mitten är en and behöver vi nog inte tveka på. När det gäller fågeln till höger så var min första tanke att detta ska vara en tukan. Näshornsfågel är också en möjlighet men det finns en bild i FM katalogen, artikelnr C-640, och den säger ... pelikan. Hur som helst, det är fina fåglar!

                      Jag kan också nämna att när det gäller fågeln i inlägg 915 så tror en del att detta är en duva men i mina ögon så ser det ut som en ripa, och FM katalogen säger också ripa, en både berusande och berömd fågel .... inte sant?


                      .
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Här kommer ytterligare en fågel.

                        Den är signerad: FM Ronneby Sweden B-858-150

                        Och tittar man i katalogen på detta artikelnr så säger den B-858 ... pelikan.

                        .
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • När det gäller min trio fåglar i inlägg nr 923 så kan jag tillägga:

                          min spov är ca 20cm hög och är omärkt ... jämfört med Pjotrs och Gaspadins så har vi här exempel på ytterligare en färgkombination

                          min pelikan (som jag fortfarande tycker ser ut som en tukan ) är ca 23cm hög, etikett enligt bild, ingen signering

                          min and är ca 14,5cm hög, silveretikett "Handsculptured FM Konstglas Ronneby Sweden", ingen signering
                          Färgkombinationen på anden har jag inte sett så värst många föremål av under årens lopp. Har en fisk sedan tidigare, se bild, och hittade nu en fågel....
                          Vad säger ni? Har ni sett FM föremål i denna färgkombination på t.ex. samlarmässor, loppisar? Om ni har något (av FM) i denna färgkombination sätt då gärna in en bild...

                          .
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Hej!
                            Det är första gången jag är på denna sidan så vi får väl se om jag är rätt :-)!
                            Finns det bilder någonstans så man kan se lite olika glaspjäser från FM?
                            Själv har jag några lite större skupturer och en underbar vas från FM!
                            Dessa hamnade hos mig pga ett fotojobb av deras konst och som tack för hjälpen var det bara att välja och vraka, rena julafton!!! Detta var ju längesen förstås! Någonstans runt 1980-talet, i början där alltså!
                            Men, som sagt, vet inte vart jag hittar nåt om detta, är nybörjare!
                            Vill någon hjälpa?
                            Tackar isåfall!!

                            Monica

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Monica Tulestedt Visa inlägg
                              Hej!
                              Det är första gången jag är på denna sidan så vi får väl se om jag är rätt :-)!
                              Finns det bilder någonstans så man kan se lite olika glaspjäser från FM?
                              Själv har jag några lite större skupturer och en underbar vas från FM!
                              Dessa hamnade hos mig pga ett fotojobb av deras konst och som tack för hjälpen var det bara att välja och vraka, rena julafton!!! Detta var ju längesen förstås! Någonstans runt 1980-talet, i början där alltså!
                              Men, som sagt, vet inte vart jag hittar nåt om detta, är nybörjare!
                              Vill någon hjälpa?
                              Tackar isåfall!!

                              Monica
                              Hela denna tråd är ett uppslagsverk med bilder, så det är bara att börja titta på alla ljuvliga bilder
                              --eller hur det nu va.

                              Comment


                              • Hej och välkommen Monica!

                                Som sagt hela denna tråd är som ett härligt bildgalleri.

                                Dessutom finns album som Alegni, Gaspadin och Rainbow lagt upp här på PES.
                                Klicka på deras avatarbilder så kommer du till deras album.

                                Och Alegni har även album på Webshots:

                                Comment

                                Working...
                                X