Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av regni Visa inlägg
    Fortfarande en tråd som jag tycker är väldigt rolig o läsa.
    Bläddrade igenom nästan hela idag igen, men hittade inget som liknade mitt loppisköp idag.
    Det är kanske en skål eller så är det en skål för ljus eller så är den bara vacker.
    Den är 6 cm hög, 10 cm i diameter men den är grund i fördjupningen, kanske 3 cm bara.
    Är det en äkta FM? Den är etikettmärkt. Hoppas någon kan svara mig.
    Ha det bra alla.
    Din skål bör vara centrifugerad, tydligen lagt tre skikt glas i formen,
    sedan snurrat upp den lite, vet faktiskt inget mera om skålen.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
      Hjälp! Nu håller jag också på att fastna i FM träsket. Mitt första fynd blev en blå gris
      Grisen var kul i sin enkelhet
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av regni Visa inlägg
        Fortfarande en tråd som jag tycker är väldigt rolig o läsa.
        Bläddrade igenom nästan hela idag igen, men hittade inget som liknade mitt loppisköp idag.
        Det är kanske en skål eller så är det en skål för ljus eller så är den bara vacker.
        Den är 6 cm hög, 10 cm i diameter men den är grund i fördjupningen, kanske 3 cm bara.
        Är det en äkta FM? Den är etikettmärkt. Hoppas någon kan svara mig.
        Ha det bra alla.
        Så vitt jag kan bedömma så är en Fm,jag har sett lite större skålar i samma teknik.

Det var en kul gris brodertuck!
        Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
          Hjälp! Nu håller jag också på att fastna i FM träsket. Mitt första fynd blev en blå gris
          Hej!

Denna gris har namnet lyckogris C688 i katalogen ....Är den ca 80 mm?

regni : Skålen har jag sett i olika färgkombinationer så det är ingen tvekan om FM Konstglas

Mvh Pjotr

Comment

• Grisen är faktiskt lite större, hela 100 mm från tryne till svans och ungefär lika hög.
            Trodde knappast att det var FM när jag först såg den, tyckte att den var lite för enkel jämfört med det som visats här tidigare.
            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

• Om någon mot förmodan undrade vad jag hade som bakgrund i mitt inlägg
              nr 639 så kan jag berätta att det är en brevpress ..... FM naturlligtvis!

Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
              Alegni hade några funderingar angående ronnebygruppen
              den som senare ledde till Kronabruken. Här kommer några artiklar ur
              branschtidningen Glas och Porslin som klargör en del.
              Tack för intressant läsning!

Med tanke på att det var fem glasbruk i Småland och enbart ett i Blekinge så
              var det väl inte självklart att dom skulle kalla sig Ronneby-gruppen.
              Man kan undra lite över hur dom kom upp med namnet? Var det för att dom
              hade sina möten i Ronneby eller var det så att Marcolinbröderna var drivande
              och/eller initiativtagare till det hela?

Mer om Krona-bruken här:

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
              Hjälp! Nu håller jag också på att fastna i FM
              träsket.
              Välkommen till FM "träsket"!

Det var förresten en charmig liten gris du hade hittat!

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
              Grisen är faktiskt lite större, hela 100 mm från
              tryne till svans och ungefär lika hög. Trodde knappast att det var FM när
              jag först såg den, tyckte att den var lite för enkel jämfört med det som
              visats här tidigare.
              Man kan nog tala om två sidor av samma mynt! Å ena sidan har man en
              produktion med skickligt framskulpterade föremål i klarglas samt
              färginlägg/effekter av olika slag ...... å andra sidan en lite "enklare"
              produktion med t.ex. små blå fåglar, enklare skålar/vaser.

Under t.ex. 1976 vidgade FM sitt verksamhetsfält genom en inryckning på
              nyttosektorn. En nyhet vid detta tillfälle var skålen "Ronneby näckros", en
              nytto- och prydnadsskål i tidlös formgivning och färgsättning av Josef Marcolin.
              Jag har för övrigt sett en annons där Ronneby näckros presenterades och det
              intressanta här var att FM skrev sig som Ronneby glasbruk!!!! men även FM
              etiketten fanns med (den som Pjotr har som sin avatar). Var det möjligtvis
              så att FM till vardags refererades till som Ronneby glasbruk?

.
              Last edited by alegni; 2008-08-23, 01:45.

Comment

• Är detta en FM vas? Sambon kände sig ganska säker på detta vid inköpet. Personligen har jag ingen aning. Den är 12 cm hög.
                Bifogade filer
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Av någon outgrundlig anledning hade de på auktionen parat ihop Ebelingfatet med denna fågel helt i klarglas, så nu är även jag ofrivilligt ägare till en Marcolinpjäs. Men vad är det för fågel, duva eller mås kanske?? Tung rackare är det i varje fall. Märkt i botten "marcolin ronneby Sweden M907 200"
                  Bifogade filer

Comment

• Jag får det till en duva, med lite fantasi, det var nog tänkt så oxå,
                    tung ser den ut att vara ja, en riktig brvpress
                    Hirvi

Comment

• Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                      Av någon outgrundlig anledning hade de på auktionen parat ihop Ebelingfatet med denna fågel helt i klarglas, så nu är även jag ofrivilligt ägare till en Marcolinpjäs. Men vad är det för fågel, duva eller mås kanske?? Tung rackare är det i varje fall. Märkt i botten "marcolin ronneby Sweden M907 200"

Hej!

Det är en Duva du har i handen ....men jag tror signeringen är M407 200.
                      Var det inte så att de sålde Duvan och fatet följde med på köpet

Pjotr

Comment

• Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Är detta en FM vas? Sambon kände sig ganska säker på detta vid inköpet. Personligen har jag ingen aning. Den är 12 cm hög.
                        Jag tror bestämt den här frågan halkade för långt bak, lyfter den.

Comment

Är detta en FM vas? Sambon kände sig ganska säker på detta vid inköpet. Personligen har jag ingen aning. Den är 12 cm hög.

Din sambo kände sig "ganska säker på detta vid inköpet".

Nu blir jag nyfiken! Vad baserar han det på?

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                            Hej!

Var det inte så att de sålde Duvan och fatet följde med på köpet

Pjotr
                            Det kan så vara Tror nog att ingen kände till Ebelings signering på den auktionen. Men det är ju tur att det var en duva som följde med, den kan ju flyga vidare.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Din sambo kände sig "ganska säker på detta vid inköpet".

Nu blir jag nyfiken! Vad baserar han det på?
                              Det var guldflingorna tror jag.

Comment

Det var guldflingorna tror jag.

Nja, det är nog inte guldflingor utan det som kallas "aventurine", ser mer ut som koppar!
                                mi.ke. Det här kan du förklara mycket bättre, inte sant?
                                Och detta (så vitt jag vet) är inte typiskt FM utan .... typiskt Murano.

Är det botten upp på båda bilderna?
                                Slipningen ser väl inte riktigt rätt ut för FM, ser lite för matt ut!

.
                                .
                                .
                                .

Eller är det något lurt här? En kuggfråga?
                                Sitter det en etikett någonstans (som med din FM Budda)!

.

Comment

Working...
                                X