Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jättefina bilder som vanligt.
    Jag undrar vilken sorts björnar har FM Ronneby gjort? Är det mest sittande björnar som den Birger visat eller finns det några som står på alla fyra också?
    Jag önskar att jag hade en Ronneby katalog så jag kunde se själv men det verkar vara ännu svårare att hitta såna (som inte är tokdyra) än vad det är att hitta själva konstglaset.
    Eva B

Comment

• Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
      Jag undrar vilken sorts björnar har FM Ronneby gjort? Är det mest sittande björnar som den Birger visat eller finns det några som står på alla fyra också?
      Jag önskar att jag hade en Ronneby katalog så jag kunde se själv men det verkar vara ännu svårare att hitta såna (som inte är tokdyra) än vad det är att hitta själva konstglaset

Björnar brukar vara sittande (typ den modell som Birger visar upp), eller t.ex. denna variant.....

Kataloger har faktiskt blivit billigare .... när jag ser priserna idag så är det billigt jämfört med när jag först köpte. Problemet är att man hittar få kataloger, och en katalog visar bara produktionen vid den tidpunkten.
      Den som brukar dyka upp på Tradera, den med silverpärmar, är från ca 1983. Så att titta i den säger exempelvis inget om produktionen 1991 eller produktionen 1961. Jag brukar skumma igenom både Tradera och eBay regelbundet, sparar bilder, och så får man göra sin egen katalog! Det är ett sätt att lära känna FM, och dess produktion.
      Last edited by alegni; 2010-12-09, 13:51.

Comment

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
        Dom här 2 är antingen lila eller ljusblå beronde på ljus.
        Maria, jag glömde säga att etiketten (silveretikett och text Handiwork) daterar dina frukter till ca första halvan av 1970-talet.

Det är fina färger, och roligt att dom ändrar färg som dom gör.

Jag såg ett päron på en mässa, det stod så vackert där på hyllan. Så vackert blå! Det intressanta är att om någon, som samlar glas som går i blått, kan bli väldigt förvånad, att komma hem och då plocka upp ett lila päron ur kassen! Det vill säga om personen är omedveten om neodymium, dvs. att det skiftar färg i olika belysning.

Här har jag ett neodymium päron i olika belysning, som skiftar i olika färg.
        Last edited by alegni; 2010-12-09, 14:07.

Comment

• Hej Alegni!

Ja, det är sannerligen en snårig värld, det här med signeringar. Jag tror det ligger mycket i vad du skriver. Väldigt mycket av det som säljs på internationella marknader är signerat, jämfört vår egen marknad och med tanke på att det mesta av produktionen gick på export så lutar det nog en del åt att det mesta av dessa föremål signerades.

Jag har heller inte sett någon tidig FM med signering men det kan ju som du skriver bero på att etiketterna saknas, det är ju inte lika lätt att årsbestämma signeringerna ensamt. Det var därför jag reagerade på min signerade blå björn, trodde att den var av tidigare produktion men det är nog så att den är från 70-talet. Tycker ändå sättet den är signerad på är lite mer primitivt än andra signerade figurer från början av 70-talet som jag har men det beror väl också på vem som signerat dem. Nåväl intressant är det och jag ser också fram emot vidare diskussioner i ämnet.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Vi tar en Torsdagsgissning så vi får gnugga geniknölarna riktigt varma!
            Vad är det här?
            Mvh. Birger!Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	90,0 KB
ID:	504468

Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	132,7 KB
ID:	504469

Name:	009.jpg
Size:	83,6 KB
ID:	504470

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              Vi tar en Torsdagsgissning så vi får gnugga geniknölarna riktigt varma!
              Läckra bilder! Läcker effekt!

Här sitter jag och har det ganska varmt, jag har fått upp värmen genom att gnugga geniknölarna maximalt, och säger .........

M-202 And (Decoy-Duck/Canard)
              nyhet 1984
              färgkod 24 = svart grå toxido-effekt

Comment

Ja, det är sannerligen en snårig värld, det här med signeringar.
                Väldigt mycket av det som säljs på internationella marknader är signerat, jämfört vår egen marknad och med tanke på att det mesta av produktionen gick på export så lutar det nog en del åt att det mesta av dessa föremål signerades.
                Ja, snårigt är det och inte helt lätt att få grepp om. Delar av FMs produktion gick som sagt på export, t.ex 1970 gick 60% på export, 1989 gick så mycket som 92% på export!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                Jag har heller inte sett någon tidig FM med signering men det kan ju som du skriver bero på att etiketterna saknas, det är ju inte lika lätt att årsbestämma signeringerna ensamt. Det var därför jag reagerade på min signerade blå björn, trodde att den var av tidigare produktion men det är nog så att den är från 70-talet. Tycker ändå sättet den är signerad på är lite mer primitivt än andra signerade figurer från början av 70-talet som jag har men det beror väl också på vem som signerat dem.
                Svårt att se signeringen på din björn, men visst varierar handstilen. Det har jag också noterat.

Liten uppgifter som jag fick tag i ....... din björn, modell M-430, färgkod 2 (blå), finns med i 1977 års priskurant. Den finns också med i priskuranten för 1968, färg blå. Då får vi förmoda att den blå björnen fanns i produktion under en stor del av 1970-talet, och det borde rimligtvis gå att hitta fler signerade exemplar ute på marknaden.

Nåväl intressant är det och jag ser också fram emot vidare diskussioner i ämnet.
                Vidare diskussion i ämnet .... vidare diskussion i andra ämnen.

Ja, det vore trevligt ...... men är det möjligt? ..... Nu vänder jag mig till alla som läser denna tråd.

Vi kan börja med ett exempel. Birger frågar om sin blå björn som är signerad, det gör han i inlägg 2131. Han möts av tystnad, ingen kommenterar.
                Det är många som läser tråden, med få som skriver. Trist med detta bristande engagemang.

Alla ni som läser .... vilka är ni?
                Handlare, FM-samlare samt FM-intresserade på PES. Av olika anledningar intresserade att läsa tråden, ta till sig information och bilder, men delta ....... nej, det väljer få att göra! Vad tycker ni själva? Blir det inte en obalans i tråden?

Som handlare är det bekvämt att ta till sig informationen, piffa till sina Traderaannonser, bättre säljsnack på mässor och loppisar. Det ger er som handlare en fördel.
                Men som handlare får ni också en kunskap, en kunskap om FM. Ni kommer i kontakt med FM föremål, runtom i Sverige, och kan således berätta om era observationer här i tråden, lägga in bilder. Vilka FM föremål ni stöter på (dvs. säljer), berätta om färgkombinationer.

Så har vi FM-samlare, som flitigt köper FM föremål på mässor, loppisar och Tradera. Ja, samma sak gäller för er. Berätta om era observationer ...... men nej, ytterst få väljer att delta.

Ja, ja, kanske ni tänker! Nu börjar hon igen! Tjatar om att vi ska delta mer, dela med oss av information och kunskap.

Men frågan är vad ni vill att det ska bli av tråden?

Är ni medvetna om att ni själva nu har satt ribban!

Jag kan ta ett exempel till. Jag nämnde något för ett tag sedan, och intresset var noll, inte en kommentar om det jag skrev. Väldigt oinspirerande för mig. Jag hade mer att berätta men när jag möttes av ingen kommentar så höll jag inne med ytterligare uppgifter. Jag hade, i mitt tycke, en intressant artikel som jag hittat på internet.

Jag har önskat en nivå på tråden som uppenbarligen inte är i samklang mer er andra.
                Jag ställer, uppenbarligen, för stora krav, på deltagande, på tydliga bilder, visa etiketter, signeringar..... ja, att dokumentera föremålen.

Jag försöker ta fram den där lilla extra informationen, slänger ut förfrågningar, googlar, och ser vad jag kan krydda FM tråden med ..... men få kryddar tillbaka ..... och då kroknar jag.

Jag har tagit upp detta förut, önskat att fler ska delta, dela med sig av sin kunskap. Handlare vill inte, FM samlare vill inte, och Pjotr blev så trött, och utbrast: "Nu tar jag paus med PES .......om någon undrar varför jag inte svarar eller håller inne med information."
                Med denna attityd så har vi en oengagerad FM tråd. Vi har några eldsjälar, jag vet vilka ni är och jag uppskattar er, men ribban är satt av majoriteten. Så nu lunkar jag på i maklig takt ..... utan krydda!
                Last edited by alegni; 2010-12-10, 01:53.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Läckra bilder! Läcker effekt!

Här sitter jag och har det ganska varmt, jag har fått upp värmen genom att gnugga geniknölarna maximalt, och säger .........

M-202 And (Decoy-Duck/Canard)
                  nyhet 1984
                  färgkod 24 = svart grå toxido-effekt
                  Hej Alegni!

Ja visst är det en M-202. Dig går det ju inte att lura. Tyckte själv att den borde vara lite knixig att modellbestämma. Här kommer lite mer bilder på den. En lite rolig historia bak den lilla "pippin" Jag köpte den på Ebay ifrån Ungern!
                  Där trodde jag inte jag skulle hitta en Marcolinpippi.
                  Mvh. Birger!Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	94,0 KB
ID:	504492

Name:	004.jpg
Size:	84,2 KB
ID:	504493

Name:	005.jpg
Size:	78,7 KB
ID:	504494

Name:	008.jpg
Size:	52,1 KB
ID:	504495
                  Last edited by birger; 2010-12-10, 11:09. Anledning: tillägg

Comment

• Vidare diskussion i ämnet .... vidare diskussion i andra ämnen.

Ja, det vore trevligt ...... men är det möjligt? ..... Nu vänder jag mig till alla som läser denna tråd.

Vi kan börja med ett exempel. Birger frågar om sin blå björn som är signerad, det gör han i inlägg 2131. Han möts av tystnad, ingen kommenterar.
                    Det är många som läser tråden, med få som skriver. Trist med detta bristande engagemang.

Alla ni som läser .... vilka är ni?
                    Handlare, FM-samlare samt FM-intresserade på PES. Av olika anledningar intresserade att läsa tråden, ta till sig information och bilder, men delta ....... nej, det väljer få att göra! Vad tycker ni själva? Blir det inte en obalans i tråden?

Som handlare är det bekvämt att ta till sig informationen, piffa till sina Traderaannonser, bättre säljsnack på mässor och loppisar. Det ger er som handlare en fördel.
                    Men som handlare får ni också en kunskap, en kunskap om FM. Ni kommer i kontakt med FM föremål, runtom i Sverige, och kan således berätta om era observationer här i tråden, lägga in bilder. Vilka FM föremål ni stöter på (dvs. säljer), berätta om färgkombinationer.

Så har vi FM-samlare, som flitigt köper FM föremål på mässor, loppisar och Tradera. Ja, samma sak gäller för er. Berätta om era observationer ...... men nej, ytterst få väljer att delta.

Ja, ja, kanske ni tänker! Nu börjar hon igen! Tjatar om att vi ska delta mer, dela med oss av information och kunskap.

Men frågan är vad ni vill att det ska bli av tråden?

Är ni medvetna om att ni själva nu har satt ribban!

Jag kan ta ett exempel till. Jag nämnde något för ett tag sedan, och intresset var noll, inte en kommentar om det jag skrev. Väldigt oinspirerande för mig. Jag hade mer att berätta men när jag möttes av ingen kommentar så höll jag inne med ytterligare uppgifter. Jag hade, i mitt tycke, en intressant artikel som jag hittat på internet.

Jag har önskat en nivå på tråden som uppenbarligen inte är i samklang mer er andra.
                    Jag ställer, uppenbarligen, för stora krav, på deltagande, på tydliga bilder, visa etiketter, signeringar..... ja, att dokumentera föremålen.

Jag försöker ta fram den där lilla extra informationen, slänger ut förfrågningar, googlar, och ser vad jag kan krydda FM tråden med ..... men få kryddar tillbaka ..... och då kroknar jag.

Jag har tagit upp detta förut, önskat att fler ska delta, dela med sig av sin kunskap. Handlare vill inte, FM samlare vill inte, och Pjotr blev så trött, och utbrast: "Nu tar jag paus med PES .......om någon undrar varför jag inte svarar eller håller inne med information."
                    Med denna attityd så har vi en oengagerad FM tråd. Vi har några eldsjälar, jag vet vilka ni är och jag uppskattar er, men ribban är satt av majoriteten. Så nu lunkar jag på i maklig takt ..... utan krydda![/QUOTE]

Hej Alegni!

När jag började samla på FM-föremål för 1 1/2 år sedan var denna tråd absolut en enastående källa av dokumentation och kunskap. Jag kunde på ett mycket stimulerande och enkelt sätt ta del av allt det ni som deltagit i "tråden" fyllt den med. Detta var helt ovärderligt för mig som nybörjare.

Nu när jag själv lärt mig mer och även samlat på mig mer FM-föremål, känner jag ett ansvar att själv fortsätta bidra till ökad kunskap på "tråden", utifrån det jag "snappar" upp. För min egen del består det mest i att lägga in bilder på de föremål jag införskaffar och historierna kring dessa men naturligtvis också att både delta och även starta diskussioner kring intressanta ämnen. Nu krävs det ju som alla vet mer än en person för att föra en diskussion och där har vi ju alla en möjlighet att föra utvecklingen framåt. Även om jag inte varit med så länge så tycker jag mig ändå förstå att deltagandet i "tråden" går lite i vågor men att det aldrig dör ut helt. Vi får väl hoppas att vi är i en liten svacka just nu och att trenden vänder uppåt igen.

Jag har också en liten tanke om att vi ibland förlitar oss på din kunskap i alltför stor omfattning. Är vi själva inte riktigt säkra på en fråga så väntar vi med att själva svara och tänker att Alegni vet nog svaret och håller oss passiva till dess att du svarar. Jag har själv tänkt så men jag tror att det inte gagnar "tråden" och jag kommer fortsättningsvis att svara så gott jag kan utifrån den kunskap jag har. Jag får väl ta på mig "dumstruten" ibland men det kan det ju vara värt.

Jag tror också att du besitter absolut mest kunskap kring FM's verksamhet och produktion av alla aktörerna som rör sig på tråden. För min egen del kan jag ju inte matcha din nivå och det kanske är så att flera med mig har svårt att delta i diskussioner de helt enkelt inte har nog kunskap för, det sitter nog inte i ointresse eller i bristande engagemang.

För min egen del är jag oerhört glad för all hjälp jag fått och får av dig och jag kommer som vanligt att bidra till "tråden" med det jag kan och samtidigt vara så där frågvis som bara jag kan vara. Livet går ju ständigt upp och ner så också denna "tråd". Jag ser fortsatt fram emot många härliga bilder och roliga diskussioner och historier på vår kära FM-tråd med dig och alla andra FM-vänner.

Mvh. Birger!

Comment

• Jag är inte den som besitter mest kunskap om FM. Det finns personer som kan bidra, men väljer tyvärr att inte göra det!
                      Det finns kunskap (i varierande grad), och det är således ett medvetet val att inte bidra/delta. Här kommer t.ex. säljare och storköpare på t.ex. Tradera in i bilden.

Den som har en kamera kan delta i FM-tråden. FM dokumenteras bl.a. genom bilder.
                      Bilder, tydliga bilder, information om etiketter och signering, är dokumentation. Om man säljer FM (på Tradera/loppisar/mässor), eller köper stora mängder FM (på Tradera/loppisar/mässor) ... ja, då har man också något att bidra/dela med sig av. Om jag kan ta bra bilder och lägga in i FM tråden, vad hindrar en del andra från att göra samma sak? Är det ointresse? Bristande engagemang?? Eller bara lathet???
                      Och nu talar vi inte om en “suddig bild”, nu talar jag om dokumentation. Är det jobbigt? Nej, kameran tar bra bilder, om ni låter den ta bra bilder! Förhandsgranska och lägg in tydliga bilder!
                      Om det är besvärligt för er, så är det faktiskt lika besvärligt för mig! Och jag noterar att de flesta av er har nyare kamera än vad jag har, och således bättre förutsättningar för att ta bra bilder.

Och några rader om vad som syns på loppisar och mässor! FM intresserade, som bor i t.ex. Östersund, Gnosjö eller Karlshamn osv., kan berätta när han/hon är ute på loppisrunda .... den personen kan berätta för oss andra om sina observationer.
                      T.ex. blått glas och signatur som birger frågade om. Den som säljer/köper FM kommer också ihåg det dom ser. Jag kommer inte ihåg vad för pressglas som dyker upp, men jag kommer ihåg FM, för det är jag själv intresserad av.
                      Jag kan t.e.x. berätta om vad jag sett på eBay .... vad hindrar er andra att berätta om loppisar och mässor runtom i Sverige.

Inse att även om ni inte har priskuranter och kataloger att läsa innantill ur, så har ni en kamera, och genom kameran dokumenterar ni FM föremål.

Vi kan spåna, ha teorier, pussla och lägga ihop! Men det MÅSTE komma in bilder/underlag/observationer i tråden.
                      Man kan inte lägga ihop luft!

På så sätt bidrar vi ALLA till FM-tråden, det blir vår gemensamma FM-tråd.

Nåja, slutpratat för denna gång! Inte mycket mer att orda om ... en del ger järnet, andra åker snålskjuts ... det är som det är, det blir som det blir.
                      Last edited by alegni; 2010-12-10, 20:24.

Comment

• Hej FM-Vänner!

Har ju som målsättning att få tag i FM-kycklingar i samtliga kulörer. Bidrar med lite bilder på några nytillskott. Håll till godo!
                        Mvh. Birger!

Name:	002.jpg
Size:	67,1 KB
ID:	504504

Name:	014.jpg
Size:	60,0 KB
ID:	504505

Name:	003.jpg
Size:	64,4 KB
ID:	504506

Name:	004.jpg
Size:	41,3 KB
ID:	504507

Comment

Ja visst är det en M-202. Dig går det ju inte att lura. Tyckte själv att den borde vara lite knixig att modellbestämma. Här kommer lite mer bilder på den. En lite rolig historia bak den lilla "pippin" Jag köpte den på Ebay ifrån Ungern!
                          Grattis till en fin fågel!

Jag såg den ..... men sedan glömde jag faktiskt bort den! Så kan det gå när man har mycket annat att tänka på!

Har ju som målsättning att få tag i FM-kycklingar i samtliga kulörer. Bidrar med lite bilder på några nytillskott
                          Grattis till nytillskotten! Kul att det blir fler och fler .....

Jag trodde inte att jag samlade på något speciellt djur, utan köper det jag tycker om men nyligen, när jag flyttade runt på hyllorna, så kändes det som att svanar var i majoritet ..... jo, det har blivit några stycken!
                          Jag samlar inte specifikt på svanar men likväl så står där nu 12 st. När smög alla dom in???

Comment

• Haha, det är ett intressant fenomen det där. Jag har upptäckt en samling (ca 20 st) av tobaksburkar i keramik i mina hyllor, hur kom den dit? Nyligen har jag också upptäckt att det börjar bli många muggar av den där koniska sorten med stort öra, typ Ystad Keramik. En liten utsvävning som inte har direkt med FM att göra, men som kanske många samlare känner igen sig i.
                            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

• Hej Broder Tuck!

Kul att keramik är inne och kikar på glas. Självklart finns det likheter i allt samlande och likheter förenar alltid eller hur? Så oavsett preferenser hjärtligt välkommen till FM-Tråden.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Har som vanligt lite funderingar kring föremål jag köpt. Eftersom jag saknar priskuranter och kataloger över den största delen av FM-Ronneby's produktion måste jag naturligtvis vara lite frågvis. Denna brevpress i klarglas-amber-blue vill jag ju gärna härleda till FM-Ronneby så nu frågar jag er som har kunskap. Är detta FM-Ronneby.
                                Mvh. Birger!

Name:	018.jpg
Size:	62,5 KB
ID:	504511

Name:	019.jpg
Size:	35,2 KB
ID:	504512