Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej!

    Äjth: Har den någon signering eller etikett ?

    Pjotr

    Comment


    • Nej Pjotr, det enda jag har att gå på är Alegni´s bild och uppgifterna därikring, vilkas länkar ag inte finner just nu.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        När jag tittade på din bild, ser det oslipade lite isigt, frostat ut, men antar att ytan är som på min... mjukt kullrig?!
        Kom ni fram till något tillverkningsår?

        Mycket tjusigt, Äjth! Gratulerar!

        Här är de tidigare inläggen om min lilla gröna vas:
        separat tråd: Grön vas, formgivare + inlägg 378 i FM tråden

        Min är inte "mjukt kullrig". Ytan är plan/svag relief. Se bifogad bild.
        Etiketten daterar min vas till ca 1965-1971.

        .
        Bifogade filer

        Comment


        • Min kanske inte alls är från FM. Nu ser jag uppenbara skillnader.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • Ja du, Äjth! Att vara eller inte vara, det är frågan?

            Det kan ju vara FM även om vi inte omedelbart känner igen det. Om det hade funnits tillgång till kataloger, priskuranter mm så hade det varit mycket, mycket lättare men nu har vi inte det. Ok, det finns några kataloger och annonser men det räcker inte på långa vägar för att ge en överblick över FMs produktion.

            Om det nu mot förmodan inte är FM vad kan det i så fall vara?

            Äjth, om du aldrig hade sett min lilla gröna vas vad hade du då gissat på?
            Svenskt, Murano, finskt ...???

            Några andra som har funderingar? mi.ke eller Hirvi? Är detta något som ni känner igen?

            Äjths bilder hittar ni här
            Last edited by alegni; 2008-05-12, 01:21.

            Comment


            • Ursprungligen postat av l-anders Visa inlägg
              Till Pjotr
              Läste ditt sökande av Ronneby glasbruk, jag har två päron ett mindre och ett större samt ett äpple i glas, det är tunga pjäserna.
              Hälsningar Anders
              Hej l-anders,

              Hoppsan! Jag såg att du aldrig fick någon kommentar över huvud taget på ditt inlägg.

              Välkommen till PES! Själv är jag FM storsamlare och päron och äpple har jag också i min samling. Jag tar med en bild på ett av mina äpplen. Vad har du för färg/färginlägg på dina päron resp. äpple? Skulle vara kul med en bild!

              .
              Bifogade filer

              Comment


              • Tittar på era gröna vasar (skålar)!
                Äjths vas är säkert blåst i en form med mönstret i formen, övrigt slipad,
                Finland möjligen (vet ej)

                alegnis vas, grunnar så det knakar på det frostiga mönstret, att blåsa ut ett så fint mönster i en form, är inte lätt, jag menar, mönstret är så grunt, därför svårt att blåsa ut och bli så skarpt som det är, din är ju oxå slipad, kan vara en annan teknik för att få fram detta frostiga mönster, kanske någon annan vet om detta,
                detta blev ju ingen förklaring till er fråga precis!

                Kan tillägga att jag själv mixtrade med olika mönster i glas,
                jag använde mig av naturens gröna växter, att varmt glas fick rinna ned på ex ett ormbunksblad, det blev ett fantastiskt fint mönster, liknande alegnis
                frostiga mönster!

                Kan passa på att fråga, om någon känner till något Glasbruk som vidareutvecklat detta med mönster från naturen.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • Alegni, min spontana reaktion var ju FM glas beroende på underfången annars hade jag som sagt tänkt Murano, dock inte finskt. Har inte sett ngt liknade äldre(frammot 1970-talet) glas därifrån.
                  Hirvi nämner detta med organiskt mönster och det första som kom för mig var Skrufs glasbruk där B. Edenfalk presenterade sin "stubbserie" på -70-talet.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • Ja stubbarna med årsringar har jag nog sett, tror jag!
                    Jag kanske får patentera detta med växtdelar i mönster på glas,
                    jag vet ju inte hur känt det är
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • Äpple

                      Vill få visa mitt fina äpple, har äntligen förstått hur man får med en bild :-)

                      Gloryvie
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av gloryvie Visa inlägg
                        Vill få visa mitt fina äpple, har äntligen förstått hur man får med en bild :-)
                        Gloryvie

                        Där satt den! Vad kul att du fick in bild på ditt fina äpple!

                        Comment


                        • Lade ett skambud, via nätet, på en tjur från Ronneby som Norrköpings Auktionsverk hade med på stadsauktionen i går den 19/5. nr 489. När jag kollade om jag fått den så. Jätteskämsigt. Tänker inte tala om hur lite jag bjöd.

                          Comment


                          • Jag hittade en Pelikan (tror jag) i helgen, bild kommer när den är uppackad och diskad.
                            I’m a real mean bitch!

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                              Lade ett skambud, via nätet, på en tjur från Ronneby som Norrköpings Auktionsverk hade med på stadsauktionen i går den 19/5. nr 489. När jag kollade om jag fått den så. Jätteskämsigt. Tänker inte tala om hur lite jag bjöd.
                              http://www.norrkopingsauktionsverk.s...ns/view/080519
                              Och då kommer jag till den stora frågan.
                              Är detta normalpriser för FM-glas eller är det något extra med tjuren?????

                              Comment


                              • Var i länken ser ni priset? Hade en tjur för ngt år sedan, gick på tradera för ca 500 kr, så priser varierar som bekant.
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                                Comment

                                Working...
                                X