Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nej, tyvärr Alegni, "min" ekorre var i den där tekniken som jag vet
    att Du är väldigt förtjust i, den där med grå underfång överdragen
    med ett tjockt lager klarglas. Den låg framlutad mot frambenen med
    en nöt emellan.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Nej, tyvärr Alegni, "min" ekorre var i den där tekniken som jag vet
      att Du är väldigt förtjust i, den där med grå underfång överdragen
      med ett tjockt lager klarglas. Den låg framlutad mot frambenen med
      en nöt emellan.
      Ursäkta att jag svarar, men är det den här modellen du menar? Jag har isf uppfattat den som en katt (kattunge?) med en boll eller dylikt.
      Hade gärna sett den modellen, så du får väldigt gärna lägga upp bilder på den om du hittar den!

Mvh Skogens
      Bifogade filer

Comment

• Hej,

Jag är också med, slog ett öga på den men har inget vettigt att tillföra.
        Mvh
        Jonas
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
          Ursäkta att jag svarar, men är det den här modellen du menar? Jag har isf uppfattat den som en katt (kattunge?) med en boll eller dylikt.
          Hade gärna sett den modellen, så du får väldigt gärna lägga upp bilder på den om du hittar den!
          Mvh Skogens

naturligtvis är det en katt, det finns väl ingen som tror att detta är en liggande ekorre.

Comment

• Den som jag menar känns i minnet mer långsmal men påminner i övrigt om katten som
            Skogens visar, vi får komma ihåg att detta var för minst 40-år sedan. Möjligen att
            det var katten, vi hade dessutom ett rovfågelshuvud (falk) i samma teknik och
            grå som stod på en svart träsockel. Dessa båda måste ha varit samtida i tiiverkningen.

Jodå Alegni, visst kan man missta sig på en katt och en ekorre, dom är ju ganska lika
            liksom f.ö. älgen. men älgen saknar ju svans förståss.........
            Last edited by prylsnubben; 2018-12-20, 21:11.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              naturligtvis är det en katt, det finns väl ingen som tror att detta är en liggande ekorre.
              Med kat(t)alogen till hands och ett någorlunda tränat öga, så blir det nog ganska självklart.
              Men utgår man bara från minnet och inte letat efter modeller på samma skala som vi gör, kan det nog kanske bli lite suddigare misstänker jag..

Det var den enda modellen jag kom att tänka på med den beskrivningen som Prylsnubben lämnade iaf, av ett liggande djur, med den färg och tekniken som nämndes, samt som håller i något runt (och som då också kan uppfattas som en nöt..)

Jag är ju fortfarande lekman i ämnet och ber ganska frekvent om hjälp med identifikation av olika modeller, så mina kunskaper är givetvis begränsade.
              Kanske finns det fler modeller som passar in på beskrivningen? (Men förutom våra ekorrar, har jag inte sett några andra liggandes..)

Mvh!

Comment

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                Hej,

Jag är också med, slog ett öga på den men har inget vettigt att tillföra.
                Mvh
                Jonas
                Hej!

Vad är detta för något trevligt? Den "ser" ju mkt intressant ut och inget jag känner igen. Jag hade gärna sett mer av den!

Mvh

Comment

• Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                  Hej!

Vad är detta för något trevligt? Den "ser" ju mkt intressant ut och inget jag känner igen. Jag hade gärna sett mer av den!

Mvh
                  Hej,

Denna har jag visat en gång innan.
                  Kommer här igen.
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                    Hej,

Denna har jag visat en gång innan.
                    Kommer här igen.
                    Tack!
                    Den måste jag ha missat, eller så sviker minnet mig.. Men den var verkligen häftig!

Mvh!

Comment

• GOD JUL!

Jul, jul, strålande jul.....
                      Då är vi varvet runt och detta år, 2018, närmar sig sitt slut.
                      Dags för en liten summering av glasåret.
                      Mitt år har glasmässigt varit både bra och dåligt,
                      med säljare som borde gått till Specsavers,
                      med säljare som borde lärt sig packa
                      men så har vi de trevliga stunderna då allt är rätt så ok, eller helt ok.
                      En lyckad glasstund ger glädje, det behöver inte vara dyrt eller märkvärdigt,
                      huvudsaken är att det skänker glädje och tillfredsställelse för den som köper,
                      dvs. att man sitter nöjd när man hittat det man letat/längtat efter.

När jag köpte min stora M-250 Pippi så var jag nöjd .... 15 cm ... 1,6 kg! Gjorde sig väldigt bra tillsammans med mina mindre modeller (7 cm resp. 8 cm). Jag samlar vanligtvis inte på enfärgat sodaglas men det är något speciellt med denna Pippi. När jag sedan insåg att den var en långkörare, hur den utvecklats under åren i färg o form, samt när bilderna flödade in i FM-tråden så var det en höjdpunkt. M-250 blev fint dokumenterad.

ögongodis till jul

Här kommer en vas ur serien "Sublime".
                      vas "Sphera"
                      höjd: 17 cm
                      signerad: Marcolin Ronneby Sweden MB7
                      Bifogade filer

Comment

• Mycket fin vas!

Jag har också haft ett blandat glas-år med ett par föremål som tyvärr gått i kras, men också med en hel del trevliga föremål som hittat hem i fint skick.

Click image for larger version

Name:	fm-20181224.jpg
Views:	2
Size:	144,5 KB
ID:	570047

Samma bild plus några till kan ses i betydligt högre upplösning här: https://www.youtube.com/watch?v=QoGb9ckQh2c

God Jul!

Comment

• GOD JUL alla FM-vänner!

Hoppas ni alla får en riktigt fin dag, trevligt sällskap och mycket god mat!

Jag har ju inte haft ett helt år ännu, men jag stämmer in bland de föregående inläggen ändå.
                          Det är ett fantastiskt intresse, som skänker mkt glädje i flera lager.
                          Jag har fått lära mig oerhört mkt och även om inte alla lärdomar alltid är av glädje, så är det oftast en lärdom iaf!

Stort tack till ALLA som bidrar på något vis i tråden!

Särskilt stort tack till Alegni och Zeruel, som varit fantastiskt generösa med att hjälpa en nybörjare med kunskap och information!

Mvh Skogens
                          Bifogade filer

Comment

• God Jul alla FM'are.
                            Bifogade filer

Comment

• Det kanske blev lite trångt bland granarna, så här är en lite glesare bild på de tre granar jag inte visat här förut.

Name:	fm-20181231-1.jpg
Views:	1
Size:	113,6 KB
ID:	570073
                              De är signerade "Marcolin Sweden M15" samt "15", "20" och "25".

Comment

• Vad är det här för något?

Name:	fm-20181231-2.jpg
Views:	1
Size:	125,9 KB
ID:	570074

Comment

Working...
                                X