Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Svart, ametist, grå.

Jag är mycket fascinerad av ametist i alla former och har funderat en del kring dess olika uttryck, som tex: "svart, ametist, rökt, grå och slät grå".
    (Är det alla exempel, eller finns det fler?)

Men om jag förstått det rätt, så är "grått" alltid = rökt ametist?

..och benämns då samtliga av dessa bilder nedan som "Sfumato" och/eller "grå"?

Mvh Skogens

Jag föreslår att vi stryker alla benämningar etc. och börjar om från början.

Vi går till sidan 34, inlägg 338 samt 340

Här förklarar medlem Halvan vad ”rök” är.

Ursprungligen postat av Halvan Visa inlägg

Några kommentarer:

Alegni skrev:
    Jag är inte så bekant med olika termer inom glaskonsten och skulle uppskatta
    lite mer info om "optik".
    Du pratar om en specialform. Behövs det något efterarbete för de olika
    effekterna eller är det klart när det tas ur formen?

FM har ju flertalet gråa effekter och jag tar med bilder som illustration.

När det gäller färgen så undrar jag vad som används för att få fram det grå.
    I FM katalogen omnämns ametist + rök. Vad är "rök"?

Svar: Så här går det till:
    Du tar lite ametistfärgat glas som grund på pipan, trycker ned den i en form full med inåtvända "spetsar/taggar" så att det bildas spetsiga håligheter i glaset. Lyft pipan lite och snurra den lätt så att glaset vrider sig lite grann ( för att få fjäder/fjäll-mönster). Ta upp pipan med det nu lätt stelnade glaset och placera pipan "över" invärmningsugnen så att röken därifrån fastnar på glaset. Ta sedan klarglas ovanpå det stelnade, "rökta" ametistglaset och börja skulptera. - Lätt som en plätt! :-)

Så här ser formen ut uppifrån (mittersta formen): http://www.glassman.de/tools/CDona-6.jpg

Länken ovan finns inte kvar men man kan titta här istället.
    Titta på Molds: pineapple, optic

Ursprungligen postat av Halvan Visa inlägg
    ha ha, nja...lätt som en plätt att fixa "rökmönstret" ja. Fågeln överst har gjorts med den tekniken.

Vad gäller delfinen tror jag man har fått fram rökmönstret med samma teknik förutom att man inte använt gjutformen. Här tror jag man har gjort en avlång bas av ametistglas som man har "räfflat" med en sk. spade. Därefter har man dragit på klarglas....tror jag...och sen börjar ju det egentliga skulpterandet.

Allt förarbete gjordes vanligtvis av någon i "verkstan" (ett arbetslag/team) mästaren tog vanligtvis över pipan när antingen klarglaset var pålagt och bubblorna/slirorna var "rensade" av lagmedlemmen, eller direkt när röken kommit på för att sedan göra alltt själv. Vanligtvis det första för att vara effektiva.

Sfumato är en teknik.

Man kan lägga rök på vilken färg som helst, klarglas, grön, blå, ametist osv.
    Slutresultatet styrs av vilken färg du lägger röken på, samt (förutsätter jag) mängden rök.

Sfumato är tekniken.
    Sedan är det upp till glasmästaren att bestämma färg och form, samt om det ska vara t.ex. bubblor, ränder eller slät yta.

Skogens, du har din svan = blå+rök, dvs. sfumato.

Sedan vad vi till vardags kallar det är en annan historia. När jag såg detta grå för ca 40 år sedan hade varken jag eller min omgivning någon aning om sfumato. Det var det grå, eller den grå effekten.

I och med datorernas intåg och den värld som därigenom öppnade upp sig kan vi nu ta till oss mer, och hitta kunskap.
    Vi använder de termer vi känner till. Grå, grå effekt, sfumato. Vi kan säga bubblor eller bullicante.
    Last edited by alegni; 2018-10-25, 18:06.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Jag föreslår att vi stryker alla benämningar etc. och börjar om från början.

Vi går till sidan 34, inlägg 338 samt 340

Här förklarar medlem Halvan vad ”rök” är.

Länken ovan finns inte kvar men man kan titta här istället.
      Titta på Molds: pineapple, optic

Sfumato är en teknik.

Man kan lägga rök på vilken färg som helst, klarglas, grön, blå, ametist osv.
      Slutresultatet styrs av vilken färg du lägger röken på, samt (förutsätter jag) mängden rök.

Sfumato är tekniken.
      Sedan är det upp till glasmästaren att bestämma färg och form, samt om det ska vara t.ex. bubblor, ränder eller slät yta.

Skogens, du har din svan = blå+rök, dvs. sfumato.

Sedan vad vi till vardags kallar det är en annan historia. När jag såg detta grå för ca 40 år sedan hade varken jag eller min omgivning någon aning om sfumato. Det var det grå, eller den grå effekten.

I och med datorernas intåg och den värld som därigenom öppnade upp sig kan vi nu ta till oss mer, och hitta kunskap.
      Vi använder de termer vi känner till. Grå, grå effekt, sfumato. Vi kan säga bubblor eller bullicante.

Stort tack för det mycket utförliga svaret Alegni!

Jag kanske formulerade mig lite tokigt, men jag fick veta det jag sökte iaf och mer därtill, mkt intressant och givande! Hade varit oerhört spännande att få se processen, samt få mer inblick och kunskap om tekniker och de olika stegen i tillverkningen, etc.
      Synd att det inte finns mer reportage och dokumentation, m.m, finns ju så många delar man gärna sett mer av.

Mvh Skogens

Comment

• Här är ett pingvinpar. 20 cm högt.
        Click image for larger version

Name:	fm-20181028-1.jpg
Views:	1
Size:	87,9 KB
ID:	569733

Och tillsammans med paret jag visat innan så har vi här är ett par pingvinpar.

Name:	fm-20181028-2.jpg
Size:	101,2 KB
ID:	569734

Name:	fm-20181028-3.jpg
Size:	104,3 KB
ID:	569735

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
          Här är ett pingvinpar. 20 cm högt.
          Hej Zeruel, det var 2 mkt fina pjäser i två mkt fina färgkombinationer!

Här är en liten svan jag fått hem, i form av en "B 990" om jag inte misstar mig?

Det är en fin modell tycker jag, men min är ganska liten och det hade varit kul att höra om någon har, eller känner till, andra storlekar på denna modell?

Jag låter dock min svan få visa upp sin ringa storlek bredvid några andra "nya" modeller jag hittat i samma färger.

Mvh Skogens
          Bifogade filer
          Last edited by Skogens; 2018-10-30, 08:58.

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
            Och tillsammans med paret jag visat innan så har vi här är ett par pingvinpar.
            Läckert! Ser ut som två par som tar sig en svängom på dansbanan!

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
            Här är en liten svan jag fått hem, i form av en "B 990" om jag inte misstar mig?

Det är en fin modell tycker jag, men min är ganska liten och det hade varit kul att höra om någon har, eller känner till, andra storlekar på denna modell?

Jag låter dock min svan få visa upp sin ringa storlek bredvid några andra "nya" modeller jag hittat i samma färger.

Mvh Skogens

Hur liten är ganska liten? I jämförelse med två andra föremål som vi inte vet storleken på?
            Föremålen är fina, och färgerna är vackra men ..... storleken?

Kan du mäta höjden och återkomma, tack!

Comment

Läckert! Ser ut som två par som tar sig en svängom på dansbanan!

Hur liten är ganska liten? I jämförelse med två andra föremål som vi inte vet storleken på?
              Föremålen är fina, och färgerna är vackra men ..... storleken?

Kan du mäta höjden och återkomma, tack!
              Ursäkta, svanen är 9.5 cm hög och 11 cm lång.

Mvh Skogens

Comment

Ursäkta, svanen är 9.5 cm hög och 11 cm lång.

Mvh Skogens

Du har B-990 i Silverkatalogen. Den katalogen daterar vi till runt 1983.
                Vilka färger var i bruk då? Finns färgkombinationen ametist+blå i uppräkningen där? Svar nej.
                Hur ser din svan ut jämfört med B-990?

Du ställer upp din fina svan bredvid två föremål i samma färgsättning. Den här färgsättningen associerar jag till 1960-tal.
                Ett av föremålen har etikett, 1960-tal. Då skulle jag säga att etiketten ger dig en tidsperiod att titta på.
                Först nu har vi en startpunkt för detektivarbetet, och då hittar jag C-643.
                Bifogade filer

Comment

Du har B-990 i Silverkatalogen. Den katalogen daterar vi till runt 1983.
                  Vilka färger var i bruk då? Finns färgkombinationen ametist+blå i uppräkningen där? Svar nej.
                  Hur ser din svan ut jämfört med B-990?

Du ställer upp din fina svan bredvid två föremål i samma färgsättning. Den här färgsättningen associerar jag till 1960-tal.
                  Ett av föremålen har etikett, 1960-tal. Då skulle jag säga att etiketten ger dig en tidsperiod att titta på.
                  Först nu har vi en startpunkt för detektivarbetet, och då hittar jag C-643.
                  Stort tack för hjälpen och klargörandet Alegni!
                  Det kändes inte helt hundra och därför ville jag gärna ha med ett frågetecken i presentationen.

Jag tyckte den påminde i formen om B 990 och jag har inga andra kataloger än silverkatalogen, samt sparade referensbilder att gå efter ännu. Har inte heller helt koll på färgkoderna, etc och visste inte om alla exempel stod med i katalogen heller? (särskilt iom den svarta R 7 som visades nyligen)

Vilka årtal färgerna fanns i bruk, har jag heller inte hunnit få så bra grepp om ännu tyvärr, så jag hade inte en tanke på att följa den röda tråden och titta efter en etikett på ett annat föremål.
                  Så jag blir ganska imponerad av hur du löste frågan och lyckades hitta rätt modell!

Så återigen, stort tack för detektivarbetet, bild och info! Det är mkt tacksamt och jag skall genast rätta i mina anteckningar och försöka lägga dessa detaljer på minnet!

Mvh Skogens

Comment

Stort tack för hjälpen och klargörandet Alegni!
                    Det kändes inte helt hundra och därför ville jag gärna ha med ett frågetecken i presentationen.

Jag tyckte den påminde i formen om B 990 och jag har inga andra kataloger än silverkatalogen, samt sparade referensbilder att gå efter ännu. Har inte heller helt koll på färgkoderna, etc och visste inte om alla exempel stod med i katalogen heller? (särskilt iom den svarta R 7 som visades nyligen)

Vilka årtal färgerna fanns i bruk, har jag heller inte hunnit få så bra grepp om ännu tyvärr, så jag hade inte en tanke på att följa den röda tråden och titta efter en etikett på ett annat föremål.
                    Så jag blir ganska imponerad av hur du löste frågan och lyckades hitta rätt modell!

Så återigen, stort tack för detektivarbetet, bild och info! Det är mkt tacksamt och jag skall genast rätta i mina anteckningar och försöka lägga dessa detaljer på minnet!

Mvh Skogens

Allt kan inte stå med i en och samma katalog.
                    Silverkatalogen runt 1983. Den ger oss en bild av produktionen vid ett specifikt tillfälle. Modeller och färgkoder vid ett specifikt tillfälle.
                    Vi kan inte dra säkra slutsatser av en ögonblicksbild från runt 1983 men en katalog kan ge oss ledtrådar, spegla bakåt i tiden.
                    T.ex. Pippi M-250. Den har funnits med länge, och den finns med i Silverkatalogen. En långkörare som uppdaterats med tiden. Det som var populärt på 1960-talet säljer inte på 1980-talet, därav förändring. Från att ha tillverkats i t.ex. blått sodaglas till ametist+rök (sfumato) eller ametist+guld.

Du var inte helt fel ute när du tittade på B-990. Båda modellerna påminner om varandra men behöver inte nödvändigtvis ha samma artikelnummer trots det.
                    Svan C-643 togs ur produktion men det kan ju vara så att modellen ”återupplivades” sisådär 10 år senare, nu i en nyare fräschare modell, mer tilltalande färgsättning, samt med nytt artikelnummer.

Färger, etiketter, årtal.
                    Den som regelbundet följer Tradera, eBay, auktionssajter, går på loppisar etc. ser till slut ett mönster. Notera modeller, färger, etiketter, och bygg en egen mental databank.
                    Titta igenom den egna samlingen. Som i det här fallet. Hur många föremål i den egna samlingen med ametist+blå? Hur många av dessa föremål har etikett? Finns signering? Hur lyder signeringen? Vilka slutsatser kan vi dra av det vi har i vår närhet?

FM/Marcolin tillverkade föremål i Ronneby under 30 år. Vi måste snäva ned tidsperioden för att kunna leta, och det gör vi genom etiketter och signeringar, samt färgkombinationer. Finns varken etikett eller signering, ja, då har vi färgkombinationen. Det finns alltid någon ledtråd, och oftast kan vi datera ett föremål med inte allt för stor felmarginal.
                    Artikelnummer är en annan historia. Inte alltid så lätt där heller!
                    Artikelnummer kan återanvändas, helt logiskt vid den tidpunkt det sker, men något som förvirrar oss samlare idag när vi stöter på detta. Jag vet inte hur vanligt förekommande det är att artikelnummer har återanvänts. Jag har sett det vid några få tillfällen men ville bara nämna att det kan förekomma.

Att inte slarva!
                    Jag pekar inte ut någon, jag undantar inte mig själv ….. men när vi lägger in bilder fortsättningsvis kan vi alla se till att etiketter syns/är läsliga, finns det en signering visa det på bild (i fokus), samt måttangivelser. Tack!
                    Last edited by alegni; 2018-11-02, 03:27.

Comment

• Tack för förklaring, tankar och tips i det tidigare inlägget Alegni!

Jag har nu fått hem ytterligare en katt, 22.5 cm hög och väger ca 1650 gram. Marcolin-etikett med FM-logga och signerad: "Marcolin Sweden M 531 22".
                      Anlände i orginalkartong och med ett litet medföljande reklamhäfte.

Mvh Skogens
                      Bifogade filer

Comment

Jag har nu fått hem ytterligare en katt, 22.5 cm hög och väger ca 1650 gram. Marcolin-etikett med FM-logga och signerad: "Marcolin Sweden M 531 22".
                        Anlände i orginalkartong och med ett litet medföljande reklamhäfte.
                        Mvh Skogens

Grattis! Mycket fin katt, och extra trevligt med originalkartong samt att det lilla reklamhäftet medföljde.

Jag har en sådan katt också, signerad FM Ronneby Sweden M 531-220 samt flaggetikett korta texten. Jag noterar att måttangivelsen på den ena är i cm och på den andra i mm.

Något har nyligen flugit in här hemma hos mig ... från en säljare som "should have gone to Specsavers". Ibland är det roligt att köpa, ibland inte fullt så roligt! Ibland får man ta förluster!

Med lite finurliga vinklar och medgörlig kamera så blev den rätt så ok på bild!

fågel ca 12 cm hög
                        vikt 375 g
                        signerad FM Ronneby Sweden
                        ingen etikett
                        Bifogade filer

Comment

Grattis! Mycket fin katt, och extra trevligt med originalkartong samt att det lilla reklamhäftet medföljde.

Jag har en sådan katt också, signerad FM Ronneby Sweden M 531-220 samt flaggetikett korta texten. Jag noterar att måttangivelsen på den ena är i cm och på den andra i mm.

Något har nyligen flugit in här hemma hos mig ... från en säljare som "should have gone to Specsavers". Ibland är det roligt att köpa, ibland inte fullt så roligt! Ibland får man ta förluster!

Med lite finurliga vinklar och medgörlig kamera så blev den rätt så ok på bild!

fågel ca 12 cm hög
                          vikt 375 g
                          signerad FM Ronneby Sweden
                          ingen etikett

Tack för svar, kritik och reflektion!

Är nog min första modell med "cm-mått", alla andra signerade modeller med mått, är nog i mm vad jag vet.

Det är en mkt trevlig modell och jag blev väldigt nyfiken på den efter jag fick hem min första katt.
                          Tyckte B 95 var riktigt bra och bestämde mig snabbt att "nappa" om M 531 skulle dyka upp i rätt färg, och det gick mkt snabbare än väntat faktiskt. Så nu kan man njuta av dessa och börja leta efter resten..

Mkt fin fågel i lite ovanlig färg!
                          Kan det vara Rune Strand som har designat den här modellen och är det kanske en "R 1"?

Jag blir lite förvirrad av modellerna i silverkatalogen, där finns 2 bildrutor med R 1, R 2 och R 3, varav två av fåglarna på bild har bytt plats i de två rutorna, men det har dock inte modellbeskrivningen under rutorna gjort.
                          Så vilken av de 2 bilderna uppger rätt ordning?

Men vad är det som inte var bra, den ser väldigt fin ut på de kort du lagt upp iaf!

Mvh Skogens
                          Last edited by Skogens; 2018-11-10, 11:04.

Comment

Jag blir lite förvirrad av modellerna i silverkatalogen, där finns 2 bildrutor med R 1, R 2 och R 3, varav två av fåglarna på bild har bytt plats i de två rutorna, men det har dock inte modellbeskrivningen under rutorna gjort.
                            Så vilken av de 2 bilderna uppger rätt ordning?

Jag har noterat samma sak i Silverkatalogen.
                            De fåglar jag har i min samling saknar artikelnummer i signeringen så jag har inget facit. Vad göra? Jo, då googlar man.

Googlar och hittar en signerad R3 på Worthpoint.

Googlar vidare och hamnar nu i FM-tråden, inlägg 3987.

Med detta underlag så blir slutsatsen att den översta bildrutan i Silverkatalogen uppvisar rätt ordning.

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Mkt fin fågel i lite ovanlig färg!
                            Kan det vara Rune Strand som har designat den här modellen och är det kanske en "R 1"?
                            ja, baserat på det underlag vi har så är det en R1

Comment

FM/Marcolin tillverkade föremål i Ronneby under 30 år. Vi måste snäva ned tidsperioden för att kunna leta, och det gör vi genom etiketter och signeringar, samt färgkombinationer. Finns varken etikett eller signering, ja, då har vi färgkombinationen. Det finns alltid någon ledtråd, och oftast kan vi datera ett föremål med inte allt för stor felmarginal.

Är resonemanget vattentätt eller läcker det?

Om ni tänker igenom resonemanget vad blir då följdfrågan?

Jo, följdfrågan blir beträffande färgkombination. T.ex. klarglas säger oss inget specifikt. Inga tidstypiska färger här utan klarglas. Då få man tänka till ett extra varv.

Men finns tidstypiska färgkombinationer?
                              Här har jag funderat över t.ex. Pippi M-250 i den blå färg som den ofta dyker upp i. Det känns för mig spontant som 1960-tal.
                              Men så noterade jag häromdagen en blå M-250 med silveretikett Handsculptured och då flyttar vi oss fram i tiden, och jag kollade upp lite mer noga. Jag kan faktiskt följa M-250 blå fram till 1982.

Men om vi vänder på det åt andra hållet. Hur tidig etikett kan vi hitta på en M-250, och nu talar jag om samtliga färgkombinationer.

Så min fråga blir då. Vad har ni sett? M-250 med hur tidig etikett?

Vad har ni på era hyllor? Vad har ni sett på Tradera, eBay, loppisar etc.?

Är det någon som har en kommentar här?

Det är det som kunskapsgrundar FM-tråden, dvs. att många "någon" vill bidra. Med tanke på att många M-250 har tillverkats så skulle vi kunna överösas med svar här!

Här kommer bild på min M-250.
                              Bifogade filer

Comment

Men om vi vänder på det åt andra hållet. Hur tidig etikett kan vi hitta på en M-250, och nu talar jag om samtliga färgkombinationer.

Så min fråga blir då. Vad har ni sett? M-250 med hur tidig etikett?

Vad har ni på era hyllor? Vad har ni sett på Tradera, eBay, loppisar etc.?

Är det någon som har en kommentar här?

Jag vill förtydliga att detta är inte en gissning/en lek. Jag ställer en seriös fråga. Jag har inte svaret/facit.

Comment

Working...
                                X