Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Katten går tunga fjät... eller hur var det nu?

Signerad "FM Ronneby Sweden F-2".

Click image for larger version

Name:	fm-20181213-1.jpg
Views:	1
Size:	131,8 KB
ID:	569977

Name:	fm-20181213-2.jpg
Size:	117,7 KB
ID:	569976

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
      Katten går tunga fjät... eller hur var det nu?
      Signerad "FM Ronneby Sweden F-2".
      Det var en fin och trevlig lussekatt!

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
      Jag har fått hem en intressant fisk som jag inte alls känner igen sedan tidigare och jag hade verkligen uppskattat hjälp med identifikation av.
      Är det någon som känner igen modellen och/ eller har den i sina kataloger, etc, så vore jag mkt tacksam för info om den!
      Hittar andra modeller fiskar men inte just denna. Den kändes bekant men hittar inte något just nu.

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
      Här är en nyinkommen fågel med härliga detaljer och som påminner väldigt mkt om 3 fåglar jag fortfarande saknar modell-nr på, men som fortsatt håller mig väldigt nyfiken och som jag hade uppskattat era tankar kring!

Några fåglar (från 1966) till dig. Detaljer ändras under åren som går så det kan vara lite svårt att hitta rätt men vi får pussla så gott det går!
      Bifogade filer

Comment

• [QUOTE=Zeruel;275727]Katten går tunga fjät... eller hur var det nu?

En mkt fin katt med fina färger du hittat Zeruel!

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Några fåglar (från 1966) till dig. Detaljer ändras under åren som går så det kan vara lite svårt att hitta rätt men vi får pussla så gott det går!

Oj vad roligt!
        Du är sannerligen en klippa Alegni, mycket stort tack för hjälpen!

Jag var på väg att uppdatera min frågeställning, då jag hittade en katalogbild som ligger i tråden där en opalinfärgad modell finns med som påminner mkt om fåglarna jag sökte efter.
        Den har benämningen "M 393", så nu har vi då underlag på 4 olika modeller över de fåglarna jag sökt efter. Det är ju ett fantastiskt genomslag och ger många nya pusselbitar som jag är oerhört tacksam för!

Har även fått hem en liten signerad pingvin där signeringen lyder: "FM Ronneby Sweden B 640".
        Detta förvånade mig, då det ju är samma modell-nr som "Pontus" har och enligt samma katalogbild som jag refererar till ovan, så ser dessa modeller relativt olika ut både i färg, form, samt i detaljer som med och utan fötter, osv. Då tycker jag nästan att den påminner mer om B 854 ist?

Jag tycker också "Pontus" och B 715 i "silverkatalogen" ser ut att vara väldigt snarlika, så nu blev jag väldigt osäker på mina svart-vita pingviner och vilket modell-nr som de faktiskt har..

Ang pingvinerna till vänster i bild, så har den mellersta en signering som lyder: "FM Ronneby Sweden B 854-180" och vågar jag nu anta att dessa tre med neodym är av samma modell iaf?

Mvh Skogens
        Bifogade filer
        Last edited by Skogens; 2018-12-15, 00:00.

Comment

• B-640 har betydligt rundare former än B-715, och fötter.
          B-854 har betydligt mindre vingar än de andra pingvinerna.

Du har 4 stycken svart-vita B-715 på din bild.
          De tre pingvinerna till vänster är B-854, och visst har du en B-640 Pontus i mitten.
          Pingvinen i klarglas däremot ser jag inte vilken modell det kan vara...

Name:	fm-20181215.jpg
Size:	83,2 KB
ID:	569998

Comment

B-640 har betydligt rundare former än B-715, och fötter.
            B-854 har betydligt mindre vingar än de andra pingvinerna.

Du har 4 stycken svart-vita B-715 på din bild.
            De tre pingvinerna till vänster är B-854, och visst har du en B-640 Pontus i mitten.
            Pingvinen i klarglas däremot ser jag inte vilken modell det kan vara...

[ATTACH]174187[/ATTACH]

Stort tack för hjälpen Zeruel!

Det var så jag hade listat dem innan jag fick min B 640 och sedan såg den bilden jag har refererat till.

Uppdatering: Nu fann jag sidan iaf!
            (Det fanns ju ett datum i bildens detaljer..)

Här har B 640 "Pontus" inga fötter, huvudet påminner mer om B 715, samt att den står benämnd med färgen svart och vit.
            Så den är betydligt mer lik B 715 där tycker jag och det känns väl lite märkligt..?

Slänger även med en (iaf lite) bättre bild av den i klarglas. Den är nedslipad på båda sidor av fenornas spets och det verkar vara ett efterarbete pga av skada eller dylikt, kanterna är lite vassa.
            Men ser inte denna ut att ha lite liknande detaljer med B 640, iaf huvudet och fötter?

Om du eller någon annan även känner till modell-nr på sista bilden, så vore jag ytterst tacksam för den infon med!

Mvh skogens
            Bifogade filer
            Last edited by Skogens; 2018-12-16, 01:44. Anledning: Hittade den aktuella sidan

Comment

• Jag har inte reflekterat över det förut, men det måste ha blivit ett fel på framsidan av katalogen.
              För tittar man inuti samma katalog så ser det ut så här:

Name:	fm-20181216-2.jpg
Size:	56,5 KB
ID:	570007

Här är pingvinen på din sista bild.

Name:	fm-20181216-1.jpg
Size:	96,2 KB
ID:	570008

Comment

Jag har inte reflekterat över det förut, men det måste ha blivit ett fel på framsidan av katalogen.
                För tittar man inuti samma katalog så ser det ut så här:
                [ATTACH]174196[/ATTACH]

Här är pingvinen på din sista bild.
                [ATTACH]174197[/ATTACH]

Strålande Zeruel, stort tack för hjälpen med både identifikation och klargörandet!

Mvh Skogens

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

Jag återkommer till Pippi M-250. Jag har tidigare visat upp två st, inlägg 4574 samt 4579. Nu har mina två fått hem en kompis. En Pippi som är 15 cm hög och väger 1604 g.
                  Hej FM-vänner, måhända gör jag mig skyldig till hädelse när jag
                  lägger in en pippi från Gränna (Germano Padoan?) på tråden.
                  Det är så att jag undrar lite över vem som designat pippin och
                  var det månne redan på Glimmatiden. Etiketten på min Gränna-
                  pippi är ju tidig (60-70-tal) vad jag förstår. Alegni, hur hänger
                  detta ihop, har ju även sett andra föremål från Gränna som är
                  nära nog kopior av FM-föremål.
                  Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2018-12-18, 11:46.

Comment

• Alegni, Cedenese, Zeruel, Skogens och alla andra flitiga FM-vänner,
                    var är Ni?
                    Jag har sett att Ni varit inne på forumet men inga kommentarer, Ni
                    brukar ju inte vara frånvarande.
                    Har JAG gjort något olämpligt eller är det Germano Padoan ????????
                    Last edited by prylsnubben; 2018-12-19, 22:57.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Alegni, Cedenese, Zeruel, Skogens och alla andra flitiga FM-vänner,
                      var är Ni?
                      Jag har sett att Ni varit inne på forumet men inga kommentarer, Ni
                      brukar ju inte vara frånvarande.
                      Har JAG gjort något olämpligt eller är det Germano Padoan ????????

????? ..... Oj, jag insåg inte att det var så bråttom med att svara!

Många glasbruk tillverkar/har tillverkat snarlika saker. Hur många gånger har inte någon frågat om en skål eller vas och det kommer 10 olika förslag, med kommentarer om att det är många glasbruk som tillverkat förvillande snarlika föremål, samt att det kan vara svårt att säga säkert vem som tillverkat vad.
                      Hur många skålar har t.ex. identifierats som Coquille? Det räcker med att det är snarlikt, som att jämföra äpplen och päron, och sedan bestämma sig för det alternativ som känns bäst.

Samma med djurfigurer. Vi kan titta på Ölandshyttan. Luigi Barbaro som arbetade på FM Konstglas i Ronneby. Senare satt han på Ölandshyttan och tillverkade t.ex. denna ekorre.
                      Sälar, graverat kristall, Reijmyre, 14 x 14 cm, etikettmärkt. Uggla,handgjord, FM konstglas höjd 10 cm, etikettmärkt. Ekorre, glas, höjd 24 cm, Ölandshyttan, etikettmärkt. Kristallskål,höjd 13 cm, etikettmärkt

Skulle vi se denna ekorre utan etikett så skulle vi säkert diskutera om detta är Ronneby, Gränna eller Ölandshyttan.

FM Ronnebys ”Pippi” har Ballonggreven skrivit om här, inlägg 301:

Comment

• Ursäkta Prylsnubben, självklart inget personligt mot vare sig dig eller Germano!

Jag har svarat dig privat, men trots att jag mest gissar och antar, så kanske det är fler som undrar och jag lägger därför in delar av mina gissningar här med.

Det verkar vara nästintill fritt fram att kopiera andra, ur en ren byråkratisk synvinkel dvs!
                        Kanske särskilt förr i tiden?
                        Jag har sett snarlika föremål från de flesta olika glasbruk och precis som Alegni svarar här innan, så är fenomenet mycket omfattande och innefattar inte heller bara Sverige. Det kan vara mkt svårt att avgöra om något är tillverkat i Asien, Italien eller i England, bara för att ta några exempel.

Teknik, etc kan man ju få patent på, men det är kanske betydligt svårare på form och färg.. (fullständigt omöjligt även?)

Det skulle väl kräva rättsprocesser och med tanke på omfattningen, förfluten tid, historia, osv, så blir det nog oerhört problematiskt att driva en sådan sak. Särskilt utan klara belägg, bevis och patent, m.m.

Men en annan intressant sida av myntet är ju den rent etiska och moraliska aspekten, eller snarare avsaknaden av den. Det bör väl ha blivit en del dispyter i ämnet i fråga!?

Jag vill understryka att jag inte har några belägg för min tes, jag filosoferar och antar nu enbart.

Mvh Skogens

Comment

• Hej prylsnubben!
                          Det är inte alla som är like flitiga och frekventa här i forumet med +10´000 inlägg som Du. Vi andra behöver ibland lite mer tid på oss för att svara.

Mina kunskaper sträcker sig tyvärr inte alls långt bortom FM, så jag har inte så mycket att komma med. Men när det gäller små glaskycklingar så finns det ju förvånansvärt många olika glasbruk som gjort liknande alster, varav det ibland är svårt att skilja dem åt.
                          Om någon sedan "tjuvkikat" på någon annan eller inte, och vem som i så fall var först med en viss design är ju heller inte så lätt att veta.

Comment

• Tack-Tack-Tack !

---till Er alla tre, Alegni, Skogens och Zeruel.

Självklart är det inte bråttom, vet bara att Ni är mycket aktiva på denna tråd och
                            att Ni alla tre varit inne på PES efter mitt första inlägg om pippin. Trodde att det
                            skulle vara en enkel sak att kommentera mitt inlägg lite kortfattat. Mitt intresse
                            för pippins ursprung är ju att pippin blivit närmast synonym med FM och Marcolins.
                            Ytterligare intressant är ju det faktum att Padoan jobbade tillsammans med bröderna
                            under deras första period i Sverige.
                            Meningen var inte att "ställa till" något på Er fantastiska tråd utan tvärtemot att
                            ställa tillrätta om det nu skulle vara några tveksamheter om vem man ska tillskriva
                            formgivningen av pippin.
                            Keep on the good work på PES populäraste tråd hälsar prylsnubben.

PS Alegni, lustigt med ekorren. Jag har haft en liggande stor ekorre med denna nöt
                            i framtassarna i den där gråspräckliga varianten med FM-etikett och från tidigt
                            70-tal, tyvärr vet jag inte var den är nu.
                            Last edited by prylsnubben; 2018-12-20, 12:01.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              PS Alegni, lustigt med ekorren. Jag har haft en liggande stor ekorre med denna nöt
                              i framtassarna i den där gråspräckliga varianten med FM-etikett och från tidigt
                              70-tal, tyvärr vet jag inte var den är nu.
                              Är det en sådan här du menar? Här är min "liggande ekorre". Men den har ingen nöt i framtassarna.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Är det en sådan här du menar? Här är min "liggande ekorre".
                                Förlåt mig Alegni! ..står inte din ekorre på alla 4?
                                Men förmodligen försökte den väl bara resa sig när kortet togs?

Jag har också haft en liggande här hemma och även den saknar sin nöt, förmodligen tappades nöten när ekorren ramlade ur granen.. Men idag kom jag på hur jag skulle få den på fötter igen!

Jag tog hjälp av mina andra två korrar som har nöt och om du lyckas förmå dem att dela med sig, så kan de locka upp den fallne kamraten.

Dock har jag inte lyckats få upp dem i granen igen, kanske är trädet för litet för 3 starka viljor och endast 2 nötter??

Varma hälsningar!
                                Skogens
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X