Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
    Jag tycker det var länge sedan vi hade en gåta!
    Vad kan det här vara för något???

[ATTACH]104453[/ATTACH]
    Hej Gaspadin!

Den var inte lätt. Alegni gissar på tupp, har förvisso 4 stjärtfjädrar men de här ser ut att ligga vid sidan av varandra. Kan det vara så lurigt att du fotat de bakersta taggarna på Älghuvud B-154. Jag tycker det slår lite i grönt. Älghuvud får bli mitt svar!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Tack! Denna vas har inte varit i tråden tidigare!

Allt är av intresse! Med betoning på allt!

Jag blev lite full i skratt när jag såg din fågel. Jag fyllde år nyligen, och gissa vad jag fick i present! En M-111 Blue Jay, höjd 9 cm, ihålig!!! (Tack, Birger!)

Mycket intressant att veta att denna modell finns både som solid och ihålig.
      Några snabbt tagna bilder där man ser hur bubblan inuti fint följer fågelns kontur.
      Botten är blankslipad, samt med fasad kant.

Ha ha ha,som det kan bli kul att du kunde visa upp en ihålig Blue Jay också!
      Stort Grattis på Födelsedagen i efterskott!

När det gäller gåtan så har jag gjort det lite svårt för er så själva föremålet ligger/sitter inte på rätt håll.
      Så det är inte som du gissade en tupp,forsätt gärna gissa
      Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
        Hej Gaspadin!

Den var inte lätt. Alegni gissar på tupp, har förvisso 4 stjärtfjädrar men de här ser ut att ligga vid sidan av varandra. Kan det vara så lurigt att du fotat de bakersta taggarna på Älghuvud B-154. Jag tycker det slår lite i grönt. Älghuvud får bli mitt svar!

Mvh. Birger!
        Inget älghuvud Birger,föremålet ligger/sitter inte på "rätt" håll när jag tog bilden.
        Försök gärna igen och tänk lite utanför ramarna så kanske svaret kommer

Men den är jättesvår jag vet!
        Loppisadiktus

Comment

• Hej Gaspadin!

Kan det vara en julgran?

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Gaspadin!

Nu tror jag att jag klurat ut det! Det är en koala B-8 i färgkod 47! Förmodligen i sovande ställning!

Mvh. Birger!

Comment

Hej Gaspadin!

Nu tror jag att jag klurat ut det! Det är en koala B-8 i färgkod 47! Förmodligen i sovande ställning!

Mvh. Birger!
              Visst är det en vilande Koala Birger,bra jobbat att klara den kluriga gåtan!
              Här kommer lite mer bilder på min vältränade koala,kolla överarmarna det har blivit många timmar på gymmet

För dokumentationens skull ett tillägg:Koalan är 14 cm hög och väger 1,6kg,inte etikettmärkt eller signerad.

Click image for larger version

Name:	koala_1.jpg
Views:	1
Size:	98,4 KB
ID:	523544Click image for larger version

Name:	koala_2.JPG
Size:	93,6 KB
ID:	523545Click image for larger version

Name:	koala_3.JPG
Size:	98,8 KB
ID:	523543
              Last edited by Gaspadin; 2011-10-29, 17:13. Anledning: tillägg
              Loppisadiktus

Comment

Visst är det en vilande Koala Birger,bra jobbat att klara den kluriga gåtan!
                Här kommer lite mer bilder på min vältränade koala,kolla överarmarna det har blivit många timmar på gymmet

[ATTACH]104474[/ATTACH][ATTACH]104475[/ATTACH][ATTACH]104473[/ATTACH]
                Hej Gaspadin!

Jättekul! ingen lätt gissning. Jag gick förbi min koala och tittade till på den och såg ju genast att det var den du åsyftade. Grattis till en härlig koala och jag måste hålla med dig. Otroligt vältränad, vilka överarmar, svällande både biceps och triceps. Häftigt. Sedan måste jag ju för sakens skull ändå säga att det var fel färgkod. Skulle ju varit 31 Grön-lila-klarglas men det får ju gå!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Här kommer något klurigt! Jag vet inte om detta är en FM-Fågel men jag är ändå ganska säker på det. Skulle vara roligt att höra era åsikter om denna något udda sak. Den är 22cm hög men det är framför allt huvudet som ger mig huvudvärk, ha, ha! Aldrig sett det tidigare. Här vore jag tacksam för era kunskaper och hjälp! Bilderna är inte superbra men jag hoppas de duger.
                  Mvh. Birger!
                  Click image for larger version

Name:	013.jpg
Size:	42,2 KB
ID:	523548Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	64,4 KB
ID:	523549Click image for larger version

Name:	010.jpg
Size:	61,7 KB
ID:	523550Click image for larger version

Name:	006.jpg
Size:	55,4 KB
ID:	523551

Comment

Hej FM-Vänner!

Här kommer något klurigt! Jag vet inte om detta är en FM-Fågel men jag är ändå ganska säker på det. Skulle vara roligt att höra era åsikter om denna något udda sak. Den är 22cm hög men det är framför allt huvudet som ger mig huvudvärk, ha, ha! Aldrig sett det tidigare. Här vore jag tacksam för era kunskaper och hjälp! Bilderna är inte superbra men jag hoppas de duger.
                    Mvh. Birger!
                    [ATTACH]104487[/ATTACH][ATTACH]104488[/ATTACH][ATTACH]104489[/ATTACH][ATTACH]104490[/ATTACH]

Hm inte lätt den pippin...
                    Rent spontant känner jag att det inte är ett Fm föremål.
                    Just den färgkombinationen kan jag inte påminna mig att jag sett tidigare på Fm sakerna.
                    Sen är det ju som du säger att huvudet är ju helt fel,själv kroppsformen har likheter med några Fm modeller men där slutar likheterna känner jag.

Men jag kan ju ha fel också det ska bli intressant att höra vad tex Alegni tror!

Tack för hjälpen med färgkoden på Koalan förresten
                    Loppisadiktus

Comment

• Hej Gaspadin!

Jag vet, den här är lite udda! Finns en möjlighet att detta är en påfågel 220mm R-6 i färgkod 57 klarglas+sorterade krossfärger men eftersom den är omärkt kan jag inte säga något bestämt. Kan ju vara en äldre rejmyrefågel också men jag tror fortsatt på FM tills jag blivit motsagd.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Hej Kolmårdstrollet,

Det var snabbt hörsammat! Trevligt!

I mina ögon ser det ut som en fågel som har fått näbben avbruten, och sedan har någon slipat ner till en platt yta.
                        Ja vet du det tror jag med.

Comment

Då vill jag en betydligt blygsammare sak men som jag blev glad för att hitta.
                          Nämligen en M-111 Blue Jay 75mm.(tillverkades i 75,110mm)
                          Jag har sett ett annat exemplar av den här som faktisk var ihålig inuti!
                          [ATTACH]104451[/ATTACH][ATTACH]104452[/ATTACH]
                          Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Jag fyllde år nyligen, och gissa vad jag fick i present! En M-111 Blue Jay, höjd 9 cm, ihålig!!! (Tack, Birger!)
                          Mycket intressant att veta att denna modell finns både som solid och ihålig.
                          Några snabbt tagna bilder där man ser hur bubblan inuti fint följer fågelns kontur.
                          Botten är blankslipad, samt med fasad kant.

M-111 Blue Jay .... en solid, en ihålig

Detta är intressant, dvs. att samma modell finns i två utföranden.

Finns det fler FM/Marcolin modeller att hitta, där samma modell finns i både solida och ihåliga utföranden?

Vad säger alla ni som samlar och/eller säljer FM/Marcolin, samt läser FM-tråden?

Vad har ni i era samlingar, och vad har ni sett/sålt på loppisar, mässor osv.?

Comment

Koalan är 14 cm hög och väger 1,6kg,inte etikettmärkt eller signerad.
                            [ATTACH]104474[/ATTACH][ATTACH]104475[/ATTACH][ATTACH]104473[/ATTACH]

Det var sannerligen ingen lätt gåta. Duktigt av Birger att se vad det skulle vara.

Grattis till en fin koala, och tack för fina bilder.

Comment

Jag vet inte om detta är en FM-Fågel men jag är ändå ganska säker på det. Skulle vara roligt att höra era åsikter om denna något udda sak. Den är 22cm hög men det är framför allt huvudet som ger mig huvudvärk, ha, ha! Aldrig sett det tidigare. Här vore jag tacksam för era kunskaper och hjälp!
                              [ATTACH]104487[/ATTACH][ATTACH]104488[/ATTACH][ATTACH]104489[/ATTACH][ATTACH]104490[/ATTACH]
                              Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                              Rent spontant känner jag att det inte är ett Fm föremål.
                              Just den färgkombinationen kan jag inte påminna mig att jag sett tidigare på Fm sakerna.
                              Sen är det ju som du säger att huvudet är ju helt fel,själv kroppsformen har likheter med några Fm modeller men där slutar likheterna känner jag.
                              Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                              Jag vet, den här är lite udda! Finns en möjlighet att detta är en påfågel 220mm R-6 i färgkod 57 klarglas+sorterade krossfärger men eftersom den är omärkt kan jag inte säga något bestämt. Kan ju vara en äldre rejmyrefågel också men jag tror fortsatt på FM tills jag blivit motsagd.

Som Gaspadin nämner så finns det likheter med FM, samt att formen på huvudet är något som vi tidigare inte sett hos FM.
                              Det kan vara FM men jag kan varken bekräfta eller avfärda. Jag funderar lite över andra alternativ. Vad vet vi t.ex. om Ölandshyttan?

Det ser mer ut som en fasan, och inte en påfågel. Jag tror inte på R-6, det ser inte ut som något som är formgivet av Rune Strand.

Jag får sätta ett ? .... och så får vi se om någon annan kan tillägga något här.

Comment

• Vad är den sröresta skillnade mellan murano o bröderna marcolino ????

Det här hamnar säkert fel, men då får vi flyrra det. Det sitter många ute i stugorna

som inte tänker på ngn skillnad. Och jag har på nått sätt att det är ett litet känsligt

lite tabu-ämne.

Jag fick ett telesamtal av ngn som hade ärvt ett samlarhem m mycket glas, o jag vet
                                att det är exklusivt. Kan inte du värdera, har fått tips om det (undrar från var ?)

Och jag googlade en del på Murano o jag hade fel i tankarna, det var mkt smycken o alle
                                hande glamour.

Jag gav henne råd som tid, gärna skicka in foto hit o ,en kände mig enbart som en
                                tönt.

Snälla, kan ingen skriva ngt hur detta gick till o värdena idag

Comment

Working...
                                X