Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Alegni, jag äger tyvärr bara en M 250 och den saknar etikett, så jag har tyvärr inte så mkt att bidra med i din frågeställning.

Jag har fått hem en intressant fisk som jag inte alls känner igen sedan tidigare och jag hade verkligen uppskattat hjälp med identifikation av.
    Är det någon som känner igen modellen och/ eller har den i sina kataloger, etc, så vore jag mkt tacksam för info om den!

Munnen är lite speciell tycker jag och skiljer sig också i utförande mot mina andra föremål.
    Lite svårt att beskriva, så jag hoppas det framkommer av bilderna, men det gäller även strukturen inuti munnen.

Fisken är 19 cm hög, 15 cm bred och väger 733 gram.
    Osignerad och tyvärr saknar den även etikett.

Mvh Skogens
    Bifogade filer

Comment

• Jag har också väldigt ont om små pippifåglar här hemma.
      Denna har etikett, men ingen signering.
      Click image for larger version

Name:	fm-20181123.jpg
Views:	1
Size:	124,1 KB
ID:	569820

Comment

• Hej,
        Hittade lite blandat här hemma.
        Bifogade filer

Comment

• M-250 Pippi

Tack Skogens, Zeruel och Cenedese för svar.

Jag har nu själv hittat en Pippi med tidig etikett, se bild.

Vi får se om någon annan kan visa upp en Pippi med ännu tidigare etikett. Letandet fortsätter!
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Tack Skogens, Zeruel och Cenedese för svar.

Jag har nu själv hittat en Pippi med tidig etikett, se bild.

Vi får se om någon annan kan visa upp en Pippi med ännu tidigare etikett. Letandet fortsätter!
            Hej,

Min ena har denna etiketten, har ingen aning vilken som är äldst?
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
              Hej,
              Min ena har denna etiketten, har ingen aning vilken som är äldst?
              Hej,

Tack för etikettibilden. Det var lite svårt att se exakt vad som stod på etiketten på dina tidigare bilder.

Vi har under åren i FM-tråden diskuterat fram och tillbaka i vilken ordning etiketterna kommer, och det jag räknar upp på sidan 438, är i den ordning som vi gemensamt har landat i tidigare.
              Vi får ha ”sidan 438” som arbetsredskap, och om det dyker upp något nytt så får vi revidera.

Som du ser på sidan 438 så ligger din etikett precis före den jag visar upp. Den ordningen känns logisk.
              Etiketter som kommer efter den jag visar upp har Ronneby Sweden i texten fram till ca 1982-1983 då glasbruket går över till etikett FM Marcolin Art Crystal (på den etiketten står det Sweden men inte Ronneby).

sidan 438 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post272901

Nu är det nog inte så stor skillnad tidsmässigt mellan våra etiketter. Din kanske kom i början av året, och min i slutet av samma år? Jag har inte ’facit’ men jag placerar din etikett precis före min i ordningen.
              Last edited by alegni; 2018-11-24, 22:00.

Comment

• Gammal etikett:

Name:	001.jpg
Size:	75,7 KB
ID:	569841

Ett par olika etiketter till:

Name:	002.jpg
Size:	76,5 KB
ID:	569842

Name:	003.jpg
Size:	96,5 KB
ID:	569843

Den colabruna har tidigare etikett än den ljusbruna:

Name:	004.jpg
Size:	87,2 KB
ID:	569844

Den med Marcolinetikett är fullsignerad.

Name:	005.jpg
Size:	94,2 KB
ID:	569845

Lite olika färger med etiketter:

Name:	006.jpg
Size:	75,8 KB
ID:	569846

Name:	007.jpg
Size:	87,6 KB
ID:	569847

Name:	008.jpg
Size:	103,7 KB
ID:	569848

Name:	009.jpg
Size:	89,0 KB
ID:	569849

Och så några färger utan etiketter:

Name:	010.jpg
Size:	93,6 KB
ID:	569850

Name:	011.jpg
Size:	84,1 KB
ID:	569851

Comment

• Zeruel, Cenedese och Drechbrel. Tack, FM-vänner

Drechbrel, det här var kanon, vilken laguppställning! Du fick med en stor variation av färg, form, storlek och många etiketter, bl.a. en mycket tidig etikett.

Lägger vi nu ihop detta med Cenedeses och Zeruels inlägg så har vi nu en imponerande produktkatalog med M-250 Pippi, F-125 kyckling samt M-512 (guld, silver) kyckling.

Name:	fm-fåglar 1.jpg
Size:	84,3 KB
ID:	569878

Name:	fm-fåglar 2.jpg
Size:	70,4 KB
ID:	569879

Comment

• Hej och tack själv för en bra sammanställning.

Kom på att jag har en till som är udda men kanske ska vara med.
                    Bifogade filer

Comment

• Här kommer en kompis till min andra sköldpadda.
                      Bifogade filer

Comment

• Två små fåglar

Först en pingvin från Eneryda (som kanske borde läggas in på en tråd om Eneryda?). FM Konstglas är det i alla fall. Etiketten var först lite svårläst med ett lite annorlunda typsnitt. 13 cm hög är pingvinen. Om jag förstått det rätt bör pingvinen vara från 1961 eller 1962.
                        En anka Ronneby var det ingen tvekan om med silveretikett och gravyr. Ankan är 12 cm hög.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2018-12-04, 10:36.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Först en pingvin från Eneryda (som kanske borde läggas in på en tråd om Eneryda?). FM Konstglas är det i alla fall. Etiketten var först lite svårläst med ett lite annorlunda typsnitt. 13 cm hög är pingvinen. Om jag förstått det rätt bör pingvinen vara från 1961 eller 1962.
                          Lars, din fina pingvin är precis på rätt ställe, dvs. här i FM-tråden där den hör hemma.

Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                          Jag kan tillägga att Bolaget grundades 1961 och man hyrde lokaler på Eneryda glasbruk fram till 1962 ...där producerades FM Konstglas produkter med FM etiketter innan man flyttade till Ronneby

=====================================

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          En anka Ronneby var det ingen tvekan om med silveretikett och gravyr. Ankan är 12 cm hög.
                          Den var fin. Kanske inte varit med tidigare så jag skulle uppskatta några fler bilder ur olika vinklar.

=====================================

Jag återkommer till Pippi M-250. Jag har tidigare visat upp två st, inlägg 4574 samt 4579. Nu har mina två fått hem en kompis. En Pippi som är 15 cm hög och väger 1604 g.
                          Bifogade filer

Comment

• Tack alegni! Här kommer några bilder till på ankan. (Det som är orange är reflexer från kameran.)
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

En Pippi som är 15 cm hög och väger 1604 g.
                              Jag kan tillägga ingen märkning samt från ca 1975.

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Tack alegni! Här kommer några bilder till på ankan. (Det som är orange är reflexer från kameran.)
                              Tack, Lars.

Comment

• Hej alla FM-vänner!

Här är en nyinkommen fågel med härliga detaljer och som påminner väldigt mkt om 3 fåglar jag fortfarande saknar modell-nr på, men som fortsatt håller mig väldigt nyfiken och som jag hade uppskattat era tankar kring!

Förutom att det är en mkt vacker modell, så var den tänkt som en viktig pusselbit för hjälp till identifikationen av de andra 3.
                                Nya fågeln skulle nämligen vara signerad enligt säljaren, men det var den ju tyvärr inte alls..
                                Så det blev jag ganska besviken över, då jag verkligen såg fram emot att få se vad som stod..

Hade verkligen uppskattat om ni som har lite fler kataloger och annat referensmaterial, ville titta efter mina fåglar där!

(Tror mig ha sett ett par, eller iaf en etikettmärkt modell i enfärgat glas vid något tillfälle, men då utan pålagda ögon och näbb, etc)

Jag tror det är tal på 2 olika modeller av de 4 jag har, eller vad tror ni? Det finns ju en del skillnader mellan de 2 vita och de andra två.
                                Jag kan inte heller svara på vilken av de 2 olika som den jag såg i enfärgat, var mest lik av dem.
                                Kanske är det 3 olika modeller jag sett.

Skall tillägga att alla fåglar har samma "vågmönster" på utsidan av vingarna (undersidan mot stjärten), svårt att fånga på bild tyvärr, men man känner det tydligt på dem.

Den blå och den klara/"glittriga" har likadant mönster, eller "linjer" inuti, men det är svårt att visa dem så klart som de syns på den blå.

Mvh Skogens
                                Bifogade filer
                                Last edited by Skogens; 2018-12-09, 09:28.

Comment

Working...
                                X