Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Japp en elefant..
    Bifogade filer

Comment

• Många inlägg på en dag...

Jag tänkte visa två fåglar i en populär färgställning som jag tror inte har varit med förut. Zeruel lär rätta mig om jag har fel...
      15 cm höga är båda, lite mer skillnad på längden är det; 7,5 respektive 24 cm.
      Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	74,2 KB
ID:	563461Click image for larger version

Name:	007.jpg
Size:	66,6 KB
ID:	563462Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	83,6 KB
ID:	563463Click image for larger version

Name:	009.jpg
ID:	563464Click image for larger version

Name:	010.jpg
ID:	563465Click image for larger version

Name:	011.jpg
Size:	62,8 KB
ID:	563466Click image for larger version

Name:	012.jpg
ID:	563467

Comment

• Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
        Zeruel lär rätta mig om jag har fel...
        Vad menar du med det?

Du har helt rätt, dessa har vi inte sett förut.
        Det närmaste vi kommer din första fågel är där här lilla pippin:

...som är mindre (12 cm hög) och har en annorlunda näbb. Det är en C-632, Ucello. Din är en C-631, Papegoja.

Din andra fågel, en C-642, Svan, gillar jag skarpt. Där har du allt fått mig lite avundsjuk ; )

Comment

• Tjo va de va livat i tråden i lördags! Massor med inlägg! Härligt!

Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
          Dagens fynd....
          En fågelkompis till min blåa samt tre miniatyrer.
          Vad har du för storlek på dina miniatyrer?

Kommer snart inlägg från mig, ska bara klara av tvättstugan först!

Ni kan få ett litet smakprov redan nu
          Bifogade filer

Comment

• .... och här kommer min brevpress. Det är en M54. Nu har jag tre M54, kul!
            Bifogade filer

Comment

• Ja visst är det roligt när det är fullt ös i tråden. Det kräver inte särskilt många deltagare, bara ett antal fina föremål.

Tjusiga brevpressar! Och mycket snyggt presenterat! En del föremål lämpar sig väldigt bra för läckra närbilder.

Comment

• Här kommer en gissning...
                Och även denna gång vill jag tacka dig, Cenedese, för att du visade var den gömde sig!

Name:	fm-20160916-1.jpg
Size:	134,8 KB
ID:	563500

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                  Här kommer en gissning...
                  Och även denna gång vill jag tacka dig, Cenedese, för att du visade var den gömde sig!
                  Såg precis din gissning, brorsan kollar också och säger ... men är det en sådan som du köpte i tisdags på Erikshjälpen? I klarglas.
                  Jo, det tror vi båda två att det är. Min är omärkt men den ropade FM till mig! Trevligt om jag nu får en bekräftelse att min är FM. Nu blev det spännande!

Vi säger larv. Kanske rentav ett maskgroddjur?

Comment

• Visst är det en larv!
                    Min är också omärkt, och jag var inte säker på att det var en FM när jag köpte den.
                    Men nu när jag fått hem den så är jag säker. Färgerna stämmer precis med mina andra föremål i samma färgkombination.
                    23 cm lång, 8 cm hög.
                    Slät på ovansidan, mönstrad på undersidan, precis som den här sköldpaddan: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post261042
                    Kanske en tidigare version av mätarlarven vi sett några stycken av här i forumet?

Name:	fm-20160916-2.jpg
Size:	133,1 KB
ID:	563502

Name:	fm-20160916-3.jpg
Size:	141,2 KB
ID:	563503

Name:	fm-20160916-4.jpg
Size:	54,0 KB
ID:	563504

Name:	fm-20160916-5.jpg
Size:	46,0 KB
ID:	563505

Name:	fm-20160916-6.jpg
Size:	46,4 KB
ID:	563506

Name:	fm-20160916-7.jpg
Size:	110,8 KB
ID:	563501

Comment

• När jag såg min larv på Erikshjälpen så ropade den som sagt FM.
                      Glaset har väldigt fin lyster, bakre delen har fasad kant, den är fint slipad under/främre delen vilar på tre små slipade ytor.
                      Jag tänkte också på sköldpaddan som visats upp i tråden, slät på ovansidan, mönstret på undersidan. Allt stämde med FM.
                      Och nu ser jag ditt exemplar med typiska FM-färger. Vad trevligt att vi båda har hittat denna FM-larv!

Min larv är omärkt, 26,5 cm lång och 6,5 cm hög.

Svårt att fånga klarglas men några bilder blev det i alla fall. Tog även med min larv, C-826 Caterpillar, som jag visat upp tidigare. Den är signerad Marcolin Sweden C-826.
                      Bifogade filer

Comment

• Ja, det var ju ett roligt sammanträffande, att det efter mer än 11 år i tråden plötsligt dyker upp två av dessa larver samtidigt!
                        Min har också tre slipade ytor undertill vid den främre delen.
                        Härliga små kryp!

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                          Ja, det var ju ett roligt sammanträffande, att det efter mer än 11 år i tråden plötsligt dyker upp två av dessa larver samtidigt!
                          Ja, det är tur att två av det fina larverna äntligen har hittat in i tråden! Kanske dyker det upp fler så småningom, i någon annan färgsättning.

Försöker gissa mig fram till artikelnummer och funderar på om det kan vara B-864 Larv som vi har. Sköldpaddan (i inlägg 3840) skulle i så fall kunna vara B-866. Hittar även C-826 i denna priskurant. Årtalet för denna priskurant är 1972.

B-864 och B-866 daterar jag till första halvan 1970-tal. C-826 hängde med längre, och den hittar jag till och från i olika priskuranter fram till 1991.
                          Har du någon C-826? 1978 dyker C-826 upp i färgkod 47. Din favoritfärgkod!

Roade mig att ta några fler bilder, denna gång i dagsljus.
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Försöker gissa mig fram till artikelnummer och funderar på om det kan vara B-864 Larv som vi har. Sköldpaddan (i inlägg 3840) skulle i så fall kunna vara B-866. Hittar även C-826 i denna priskurant. Årtalet för denna priskurant är 1972.
                            Den priskuranten har inte jag, men de artikelnumren ser ut att kunna stämma med storleken osv. Mycket av det som finns i grön-viol-klar verkar också finnas i blå-viol-klar, det var nog två färgkombinationer som de körde med samtidigt för många föremål. Dock så ser vi inte så värst många föremål i dessa färger, förutom de lite mer vanligt förekommande fiskarna.

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            B-864 och B-866 daterar jag till första halvan 1970-tal. C-826 hängde med längre, och den hittar jag till och från i olika priskuranter fram till 1991.
                            Har du någon C-826? 1978 dyker C-826 upp i färgkod 47. Din favoritfärgkod!
                            Jag har flera favorit-färgkombinationer, och 47 är helt klar en av dem : ) Inte bara för färgen i sig, utan för att det finns många fina föremål med de färgerna.
                            Någon C-826 har jag tyvärr inte, förhoppningsvis dyker det upp någon till salu så småningom.
                            Den larven blev väl mer framgångsrik försäljningsmässigt, och därför körde de väl vidare med den betydligt längre.

Vi tittar i våra priskuranter och undrar kanske ibland varför vi aldrig ser ett visst föremål i en viss färg (eller ett visst föremål över huvud taget), men bara för att det finns med där betyder det ju inte att någon någonsin köpte ett...

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Roade mig att ta några fler bilder, denna gång i dagsljus.
                            Visst blev larven fin i solljuset!

Comment

• Innan tråden blir alltför larvig får vi bryta av med något annat...
                              Pyramid har vi sett förut, men inte den här modellen.
                              Avslutar med en gissning, svaret kommer om runt en vecka. Föremålet finns inte i tråden förut...

Name:	001.jpg
Size:	71,2 KB
ID:	563526Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	87,3 KB
ID:	563527Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	49,9 KB
ID:	563528Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	96,4 KB
ID:	563529Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	86,1 KB
ID:	563530Click image for larger version

Name:	006.jpg
Size:	69,3 KB
ID:	563531Click image for larger version

Name:	012.jpg
Size:	98,0 KB
ID:	563532

Comment

• Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                                Avslutar med en gissning, svaret kommer om runt en vecka. Föremålet finns inte i tråden förut...
                                [ATTACH]158460[/ATTACH]
                                Ingen aning. Är det ett djur, eller något annat? Kanske en fisk? Den är ju röd, så kanske en rödspätta, rödhake, eller en bit rödkål?

Comment

Working...
                                X