Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Jag tycker att formen på huvudet/näbben gör att den inte känns som FM, utan mer något i stil med Gränna eller Mantorp kanske? Men det är bara en gissning.
    Hej,
    Håller med att det ser ut som gränna, framförallt deras svanskålar.
    Sök på svanskål Gränna så är där lite att jämföra med.

Min konstiga FM jag visade innan är troligtvis en katt som slickar på sina tassar o svansen är bak men ser ut som en extra tass.

Comment

• Själv tror jag mer på Mantorp. Ingen av mina grännasvanar har effekten på undersidan.

Nåja, här kommer en nyhet för tråden. Jag tycker mig ha sett en skål i samma design i någons avatar, så den kanske är lite bekant... 30 cm hög, drygt tre kilo tung.

Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	59,3 KB
ID:	562765Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	68,2 KB
ID:	562766Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	52,9 KB
ID:	562767Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	77,6 KB
ID:	562768Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	67,2 KB
ID:	562769

Comment

• Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
        Nåja, här kommer en nyhet för tråden. Jag tycker mig ha sett en skål i samma design i någons avatar, så den kanske är lite bekant... 30 cm hög, drygt tre kilo tung.
        Den lilla vasen kan beskådas här: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post55135
        Samma färg men olika utformning. Härligt kantigt formspråk på båda.

Comment

• Här kommer en liten fågel. 11 cm hög.

Name:	fm-20160610-1.jpg
Size:	123,1 KB
ID:	562778

Comment

• Onsdagsgissning!

Här kommer en gissning igen. Vad kan detta vara?
            Svaret kommer på fredag som vanligt.

Name:	fm-20160615-1.jpg
Size:	137,0 KB
ID:	562797

Comment

• Jag tror på en kanin.

Comment

Jag tror på en kanin.
                Hornuggla?

Comment

Jag tror på en kanin.
                  Stämmer bra!

Name:	fm-20160617-1.jpg
Size:	69,4 KB
ID:	562820

Name:	fm-20160617-2.jpg
Size:	127,2 KB
ID:	562821

Name:	fm-20160617-4.jpg
Size:	135,5 KB
ID:	562822

Name:	fm-20160617-5.jpg
Size:	76,8 KB
ID:	562823

Comment

• Massor av fina föremål att beskåda! Tack för fina bilder! Ingen nämnd, ingen glömd!

Här måste man ju hitta på något äggstra för att hänga med i svängarna!

Först en gris. En gris som har stått på en annan FM-samlares hylla men nu står på min.
                    Allt speglade sig i denna klarglasgris, och om ni tittar väldigt noga så sitter jag mitt i grisens mage!

Sedan ett ägg, 15 cm högt, som tyvärr inte står på min hylla men en bild har jag i alla fall att visa upp!
                    Ägget är signerat Marcolin Sweden.
                    Bifogade filer

Comment

• Hästar har efterfrågats i tråden för många månvarv sedan. Här kommer två stycken, den ena med etikett, och på den andra kan man fortfarande se var etiketten har suttit. 11-12 cm höga och långa.

Name:	010.jpg
Size:	86,9 KB
ID:	562847Click image for larger version

Name:	011.jpg
Size:	87,5 KB
ID:	562848Click image for larger version

Name:	012.jpg
Size:	69,1 KB
ID:	562849Click image for larger version

Name:	013.jpg
Size:	80,3 KB
ID:	562850Click image for larger version

Name:	014.jpg
Size:	85,4 KB
ID:	562851

Comment

• Jag tänkte dela med mig av mina tankar och teorier kring signering och etikettmärkning, något som har varit på tal flera gånger i den här tråden. Jag gör inga anspråk på att berätta sanningen, allt är skrivet utifrån min begränsade erfarenhet, så ta det för vad det är.
                        Här i Sverige är vi vana vid uppdelning på 1:a- och 2:a sortering inte bara inom glas; Orrefors etiketter i olika färger, Rörstrands och Hackefors stämplar är några exempel. Förstasortering kan signeras, inte andrasortering. Jag tror att när det gäller FM ska vi snarare kasta blickarna söderut, till Italien, för att se hur det är där. Vad signeras där, och vad etikettmärks?
                        I Murano signeras ofta praktverken, de lite dyrare och finare sakerna, medan turistfåglarna i princip aldrig signeras. Jag har aldrig sett en signerad tupp, clown eller barockfigur, har du? En del alster från Murano däremot, till exempel Segusos fågelboet har jag aldrig sett utan signatur, trots att de är massproducerade. Men, nästan allting etikettmärks.
                        Min teori är att följande har gällt på FM: allt etikettmärks, några saker signeras alltid, några saker signeras ibland. De som signeras ibland görs det mer eller mindre ofta, beroende på vad det är. En del saker fick fler än en etikett, till exempel föremål med guld i. Att en del saker inte har etiketten kvar förklaras av dåligt klister, att folk har diskat bort dem eller använt en blöt dammtrasa.

Name:	001.jpg
Size:	78,7 KB
ID:	562852Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	84,4 KB
ID:	562853Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	72,3 KB
ID:	562854

Bevis för att allt etikettmärks är den här hunden i klarglas. Inuti den finns två bitar av kartong, jag har försökt fota dem så bra jag kan, men klarglas är lurigt. Om det hade varit så att andrasortering inte hade etikettmärkts hade den här aldrig fått en etikett.

Name:	004.jpg
Size:	85,9 KB
ID:	562855Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	87,8 KB
ID:	562856

En liten svalparad. En av dem är signerad, kan du gissa vilken? Ingen av dem uppvisar några som helst defekter.

Name:	006.jpg
Size:	96,4 KB
ID:	562857Click image for larger version

Name:	007.jpg
Size:	90,0 KB
ID:	562858Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	96,4 KB
ID:	562859

Tre stycken B-916, en modell som jag inte har sett osignerad, annars är det väldigt ovanligt med signerade figurer i blått glas. Den här har dessutom ganska grova tillverkningsdefekter, under stjärtfenan finns flera vassa partier med överskottsglas som inte slipats bort. Om bara förstasortering hade signerats hade den här aldrig blivit signerad.
                        Har du sett en fiskmås som inte varit signerad? Har du sett en näckrosskål signerad? Har du sett en fink som varit signerad? Har du sett en signerad blåpippi? Med tanke på att det finns ziljoner av dem borde väl en enda vara förstasortering? Och alla modeller lämpar sig inte för signering, var skulle man till exempel signera hästarna i mitt förra inlägg? Det finns helt enkelt ingen plats…
                        En del modeller finns signerade och osignerade. Jag har kollat på de guldäpplen jag har, har haft och har sett på olika ställen, och inte kunnat hitta någon skillnad på signerade och osignerade. Likadant med fiskar, fåglar, svanar.

Name:	009.jpg
Size:	94,0 KB
ID:	562860

För att ytterligare accentuera slumpmässigheten i signeringen kommer här två likadana svanskålar. Den ena är signerad FM Ronneby Sweden, den andra FM Ronneby Sweden B 51-136 (några av siffrorna är lite otydliga, och B:et kan vara ett D, poängen är att de är olika signerade trots att de ser likadana ut).

Ja, just det. Svalan som är signerad är den i klarglas.

Comment

Jag tänkte dela med mig av mina tankar och teorier kring signering och etikettmärkning, något som har varit på tal flera gånger i den här tråden. Jag gör inga anspråk på att berätta sanningen, allt är skrivet utifrån min begränsade erfarenhet, så ta det för vad det är.
                          Här i Sverige är vi vana vid uppdelning på 1:a- och 2:a sortering inte bara inom glas; Orrefors etiketter i olika färger, Rörstrands och Hackefors stämplar är några exempel. Förstasortering kan signeras, inte andrasortering. Jag tror att när det gäller FM ska vi snarare kasta blickarna söderut, till Italien, för att se hur det är där. Vad signeras där, och vad etikettmärks?
                          I Murano signeras ofta praktverken, de lite dyrare och finare sakerna, medan turistfåglarna i princip aldrig signeras. Jag har aldrig sett en signerad tupp, clown eller barockfigur, har du? En del alster från Murano däremot, till exempel Segusos fågelboet har jag aldrig sett utan signatur, trots att de är massproducerade. Men, nästan allting etikettmärks.
                          Min teori är att följande har gällt på FM: allt etikettmärks, några saker signeras alltid, några saker signeras ibland. De som signeras ibland görs det mer eller mindre ofta, beroende på vad det är. En del saker fick fler än en etikett, till exempel föremål med guld i. Att en del saker inte har etiketten kvar förklaras av dåligt klister, att folk har diskat bort dem eller använt en blöt dammtrasa.
                          Jag tror också att allt har etikettmärkts. Självklart vill man att det ska synas vem som gjort varje litet enskilt mästerverk. Det vore ju dumt ur marknadsföringsperspektiv att inte sätta etikett på allt. Många etiketter ramlar bort med tiden, särskilt när föremålen rengörs. Något som nog främst sker vid ägarbyte av föremålen. Sen tycker ju vissa att det är "fult" med en etikett, och plockar bort den medvetet.

Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                          Har du sett en fiskmås som inte varit signerad? Har du sett en näckrosskål signerad? Har du sett en fink som varit signerad? Har du sett en signerad blåpippi? Med tanke på att det finns ziljoner av dem borde väl en enda vara förstasortering? Och alla modeller lämpar sig inte för signering, var skulle man till exempel signera hästarna i mitt förra inlägg? Det finns helt enkelt ingen plats…
                          En del modeller finns signerade och osignerade. Jag har kollat på de guldäpplen jag har, har haft och har sett på olika ställen, och inte kunnat hitta någon skillnad på signerade och osignerade. Likadant med fiskar, fåglar, svanar.
                          Olika föremål signerades olika ofta, vissa aldrig/alltid. Men signering verkade bli mer vanligt på senare år. Tidiga FM-föremål verkar aldrig ha någon signering.
                          Sen verkar olika färgkombinationer vara signerade olika ofta, eller vad är det t.ex. som gör att föremål i färgkod 47: blå-grön-klar nästan alltid är signerade?
                          Sen är det inte alltid så praktiskt/snyggt att signera vissa föremål, som t.ex. dina hästar, eller näckrosskålar. Skålarna har ju en skrovlig ut/undersida, och inte vill man signera inuti där det syns alleles för tydligt.

Jag tror inte vi löser signeringsgåtan idag heller, men varje diskussion är ett litet steg på vägen. ; )

Comment

• Här är en Dancing Girl. Signerad endast med "FM Ronneby Sweden". 21 cm hög.

Name:	fm-20160624-1.jpg
Size:	143,1 KB
ID:	562900

Name:	fm-20160624-2.jpg
Size:	138,7 KB
ID:	562901

Name:	fm-20160624-3.jpg
Size:	142,8 KB
ID:	562902

Name:	fm-20160624-4.jpg
Size:	139,2 KB
ID:	562903

Och slutligen vill jag önska er alla en...

Name:	fm-20160624-5.jpg
Size:	136,5 KB
ID:	562904

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                              Här är en Dancing Girl. Signerad endast med "FM Ronneby Sweden". 21 cm hög.
                              Tack för din Midsommarhälsning! En fin Dancing Girl fick dansa in Midsommar. Trevligt!

Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                              Hästar har efterfrågats i tråden för många månvarv sedan. Här kommer två stycken, den ena med etikett, och på den andra kan man fortfarande se var etiketten har suttit. 11-12 cm höga och långa.
                              Jag har tänkt på dessa hästar mest i enfärgat glas, så mycket trevligt att få se i neodymium (för det är väl neodymium? skiftar den färg beroende på belysning?) samt i klarglas/svart ametist.

Jag har ingen FM-häst men en annan liten häst travade in på min hylla förra året, signerad på magen! Alltså detta är inte en FM-häst. Ville bara visa min fina häst! Inte så gammal, den är från 2012. Tack Hirvi! <3
                              Bifogade filer
                              Last edited by alegni; 2016-07-01, 06:35.

Comment

• Tack själv alegni!
                                Hirvi
                                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
                                X