Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Slöjdarn!

Den lilla fågeln med etikett är troligen en kolibri, tillverkad under 60-talet övriga är lite krångligare att identifiera. Kan du lägga in bilder på bottenslipningen så kan det underlätta. Ska ändå försöka att lägga lite funderingar kring dina figurer. Isbjörnen ser ut att ha lite silverinläggningar, nosen är också lite speciell. Får lite känsla av Gränna på den. "pippin" i klarglas kan vara FM eller möjligen Reimyre. De övriga känns inte riktigt FM men som sagt var, skicka bilder på bottenslipningen för den säger väldigt mycket.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej pippin i klarglas har en fm-lapp på sig så två av figurerna i föregående bild har fm-märkning. Här kommer bilder på bottenslipningen på de övriga. Med mina lekmannaögon är det den mörkblå pippin som skiljer sig från mängden, se bild 4. Delfinen har en lapp där det står mantorp på och den andra ljusblåa pippin har en made in sweden-lapp.

Comment

• Och en bild rymdes inte i förra inlägget . Står made in sweden på den gula lappen. Hålen i bottnen, är de kvar från det man gjort bubblorna i glaset med?

Comment

• Hej Slöjdarn!

Grattis till 2 fina FM-fåglar. Den lilla fisken ser ut att ha en blankslipad och polerad botten men jag har ändå svårt att bedöma den som FM-Ronneby men osvuret är bäst! Angående den Made in Sweden märkta fågeln så vet jag väldigt lite om just den märkningen, den dyker upp då och då men det kan säkert andra svara på bättre.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej birger !
            Jag har inte varit inne på några dagar och hade därför missat ditt inlägg. Kollade när jag hde skickat min fråga och då såg jag den direkt.
            Är din fågel signerad och planslipad eller?
            Mvh cobe

Comment

• Hej Cobe!

Tyvärr vare sig signering eller etikett. Gör ju inte så mycket när man ändå kan säkerställa att tuppen är FM-Ronneby. Titta på länkarna som Alegni la in, ligger efter ditt inlägg. Den är planslipad och polerad i botten precis som FM ska vara. Tuff är den absolut. Min är aningens högre än din, 34cm.

Mvh. Birger!
              Last edited by birger; 2011-02-04, 07:33.

Comment

• Hej FM-Vänner!

Här kommer en härlig krabat som både jag och mina barn blev "störtförälskade" i.
                Köpt på tradera som hund men i mina ögon är detta en åsna. Troligen modell C-685.180mm. Detta enligt priskurant 1968. Lite förvirrande är det dock då det finns en åsna med i 1971 års priskurant och där har den modellnummer M-608.160mm. Min åsna är i vilket fall 185mm hög och väger 900g. Tycker själv att den är helt enkelt bedårande!!!! Lägger in en bild på sittande hund med öron upp så att ni själva kan se skillnaden. Efter ny info. är denna åsna modell M-570 opalin med ametistögon, det stämmer nog bra det!
                Mvh. Birger!
                Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	59,4 KB
ID:	507971

Name:	001.jpg
Size:	63,4 KB
ID:	507972

Name:	005.jpg
Size:	46,4 KB
ID:	507973

Name:	007.jpg
Size:	39,6 KB
ID:	507974

Name:	008.jpg
Size:	59,0 KB
ID:	507975
                Last edited by birger; 2011-02-04, 12:55. Anledning: tillägg!

Comment

• Hej birger. Ja nu är jag ju bersäker på det. Tack vare era bilder och så hittade jag tvillingen i ett av mina skåp som stod på vinden. Men ingen av dom är planslipade ingen slipning alls. Den var lite större 36 cm och ettikettsignerad. Måste nog göra en förteckning över det jag har undanstoppat. Sammlandet baksida när man har för många saker man är intreserad av, då blir en del saker bortglömda. Stort tack även till Alegni. Mvh Cobe
                  Bifogade filer

Comment

• Hej Cobe!

Vad roligt att du har tvillingar. Vad är det för etikett på din tupp. Att det är silver etikett vet jag men står det handiwork eller handsculptured på den? Sedan måste jag rätta mig, du har rätt tuppen är inte planslipad. Jag vände bara som hastigast på den men gick nu och kände ordentligt på den också och du har rätt. Den är inte planslipad alls utan bara polerad.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej biger!
                      Det står handsculptured och det är en silver etikett. Vad är det för skilnad på handiwork och handsculptured då?
                      Mvh cobe

Comment

• Hej Cobe!

Tack för ditt svar. Etiketterna har betydelse för att lättare kunna sätta in föremålen tidsmässigt. Silveretiketten med handiwork motsvarar tidsperiod första hälften av 70-talet. Handsculptured representerar senare delen av 70-talet.
                        Alegni har gjort bra katalogisering av etiketterna. Jag länkar in dem till dig.

Mvh. Birger!

Comment

• Lördagsgissning av birger!

Hej FM-Vänner!

Här kommer en liten gissning att fördriva lördagen med! Vad är det här för något?
                          Mvh. Birger!

Name:	002.jpg
Size:	29,1 KB
ID:	508091
                          Kanske lite svårt? Lägger till en bild.

Name:	030.jpg
Size:	39,7 KB
ID:	508092
                          Last edited by birger; 2011-02-05, 17:22.

Comment

• Hej FM-Vänner!

Friskt vågat hälften vunnet! Någon måste väl ändå våga sig på en gissning?

Mvh. Birger!

Comment

• Har kollat men kom inte på förut,
                              men nu klack det till (Snigel)
                              Hirvi
                              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Du är helt underbar! Nej, snigel är det inte. Den här är fruktansvärt svår. Aldrig någonsin varit på tråden förut. Färgerna är också annorlunda. Här får du tänka lite vidare!

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X