Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
    Den är helt planslipad i botten, 15,5 cm hög, här kommer flera bilder.
    Tack för bilderna.

Botten här är planslipad men inte blankpolerad, och kanterna ser inte ut att ha någon fasning. Jag har aldrig sett ett FM föremål med denna typ av botten som du här visar upp.

Och luftbubblan? Ja, vid närmare granskning, den ska nog inte vara där. Eller så är det någon som övat sig på tekniken, och det blev inte så lyckat.
    Den är planslipad, den ska kunna stå rakt, och sedan kanske någon tog den med sig hem. Jag vet inte, men inget som jag känner igen som FM, och definitivt inte med den bottenslipningen.

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Massa mörka skuggor i benet och knoppen, tydligen inget som du ser på den i handen.

Jag tror någon har tränat på att göra en stucken blåsa som det heter,
      och detta var det som blev av det, troligen såldes den i butiken
      som en sovenir.
      Hirvi
      Den är klarblå, skuggorna finns inte i verkligheten, jag tror också att det är något som inte sålts som 1:a sortering, men den är kul ändå.
      I’m a real mean bitch!

Comment

• Hej Maria!

Känner mig lite tveksamt till bottenslipningen. Den ser ju inte blankpolerad ut. Är detta verkligen en FM-Ronneby figur?

Mvh. Birger!

Comment

Den är klarblå, skuggorna finns inte i verkligheten, jag tror också att det är något som inte sålts som 1:a sortering, men den är kul ändå.
          Oavsett om det är 1:a eller 2:a sortering så ska den vara blank i botten.

Min åsikt är att detta är inte FM överhuvudtaget. Vem som tillverkat den har jag ingen aning om.

Comment

• Jag tycker botten ser fin-blankslipad ut, men lite matt av annat skäl.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Jag håller inte med dig. Den ska vara blankpolerad och släppa in ljuset helt i glaset. Botten på detta föremål är förvisso repigt men det är ändå matt och inte helt transparent.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                Hej Hirvi!

Jag håller inte med dig. Den ska vara blankpolerad och släppa in ljuset helt i glaset. Botten på detta föremål är förvisso repigt men det är ändå matt och inte helt transparent.

Mvh. Birger!
                Lite märkligt är det att dom gått hela den långa vägen över alla slipskivor,
                sedan var det bara den sista poleringen på korkskivan kvar, varför dom inte gjorde den sedan kan ju glas bli matt av andra skäl.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Botten är blankpollerad, men den är rejäklt repig + att jag är en dålig fotograf, att den kommer från Ronneby är jag 99.9% säker på.
                  I’m a real mean bitch!

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Lite märkligt är det att dom gått hela den långa vägen över alla slipskivor,
                    sedan var det bara den sista poleringen på korkskivan kvar, varför dom inte gjorde den sedan kan ju glas bli matt av andra skäl.
                    Hirvi
                    Ja, det är inte alla glasbruk som gör den där allra sista poleringen.

Sista steget är inte taget här. En botten kan bli mycket repig, jag har sett FM föremål med otroligt repig botten, men vad jag ser här är något annat. Den ser matt ut.

Stirra er inte blinda på poleringen. Hur ser kanten ut? Är den fasad i någon grad? Det går ej att avgöra säkert från Marias bilder, men föremålet ser inte ut att ha någon fasning. FM brukar ha en fasad/mjukt rundad kant.

Så min uppfattning kvarstår, detta är inte FM.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Ja, det är inte alla glasbruk som gör den där allra sista poleringen.

Sista steget är inte taget här. En botten kan bli mycket repig, jag har sett FM föremål med otroligt repig botten, men vad jag ser här är något annat. Den ser matt ut.

Stirra er inte blinda på poleringen. Hur ser kanten ut? Är den fasad i någon grad? Det går ej att avgöra säkert från Marias bilder, men föremålet ser inte ut att ha någon fasning. FM brukar ha en fasad/mjukt rundad kant.

Så min uppfattning kvarstår, detta är inte FM.
                      Du kan få den, (förutom etiketten), så kan du se själv, skicka namn o adress i ett PM, enligt dina kriterier är inte heller svanen som jag visade tidigare en FM, den är också en 2:a sortering, nu ska jag gå och sova, så God natt på Er.
                      I’m a real mean bitch!

Comment

Du kan få den, (förutom etiketten), så kan du se själv, skicka namn o adress i ett PM, enligt dina kriterier är inte heller svanen som jag visade tidigare en FM, den är också en 2:a sortering, nu ska jag gå och sova, så God natt på Er.

Tack, det var snällt av dig, men jag vill inte ha den.

Maria, nu vet jag inte riktigt hur du fått ihop det? Din svan, du säger: “den är också en 2:a sortering” ..... hur kommer du fram till det?

Jag har pratat om vad som är karakteristiskt för FM, inte skillnaden mellan 1:a eller 2:a sortering!

Är det FM .... eller är det inte FM? Ja, frågan dyker upp då och då.

När FM-tråden startade visste vi väldigt lite om FM. Genom denna FM-tråd har vi utökat vår kunskap och kännedom om FM Ronneby.

Vi ser ofta i andra trådar på PES, när frågan om identifikation av föremål (t.ex. från andra glasbruk) kommer upp, att det hänvisas till flertalet böcker, eller priskuranter som visar artikelnummer samt hur föremålet ser ut.
                        När det gäller FM har vi inte lyxen att ta till böcker, vi har inget facit. Det finns heller inga färdiga förteckningar över etiketter samt signeringar. Inget som alltid talar om för oss när ett föremål är tillverkat. Det finns få kataloger och priskuranter tillgängliga. Vi får leta/googla för att hitta information. Här måste vi själva finna ut, vad som är karakteristiskt för FM.

FMs produktion spänner över 30 år, 1961-1991. Under denna tid förändras design, färg och form. Ett föremål från 1961 skiljer sig från ett föremål från 1991.
                        Precis som dom gör i Antikrundan får vi titta på hur olika detaljer är gjorda, vi tittar på färg och form, vi tittar på bottenslipning samt kanten runt botten.

När det gäller kanten runt botten så kan den vara mer eller mindre fasad/mjukt rundad. Giovanni Marcolin ansvarade för sliperiet. Jag utgår från att Giovanni ej personligen slipade samtliga föremål under 30 års tid. Som i alla andra sammanhang kan det förekomma undantag.
                        Man kan, hos andra glasbruk, stöta på kanter som är lite skarpa, och ofta har det då gått små flis ur kanten runt. Dessa skarpa kanter har jag aldrig stött på hos FM.

Slipning av botten. Det spelar ingen roll om det är 1:a eller 2:a sortering, jag har aldrig stött på något annat än planslipad samt blankpolerad botten hos FM föremål.
                        Jag har aldrig stött på att FM har gjort avkall på blankpolerad planslipning av botten.

Det som nu är känt om FM finns samlat i denna tråd. Vi får alla leta/googla oss fram till informationen/kunskapen om FM.

Comment

• Du menar väl inte att FM glas sålde denna misslyckade katt eller vad det skulle blivit som första sortering, svanen har också en stor luftblåsalåsa, som inte ska vara där, den har inte hellen någon fals nertill, Nu tackar jag för mej på FM tråden, du får ha din personliga åsikt det respekterar jag.
                          Last edited by Maria; 2011-01-26, 10:50.
                          I’m a real mean bitch!

Comment

Du menar väl inte att FM glas sålde denna misslyckade katt eller vad det skulle blivit som första sortering, svanen har också en stor luftblåsalåsa, som inte ska vara där, den har inte hellen någon fals nertill,

Intressant att du väljer att feltolka det jag skriver. Jag upprepar: Jag har pratat om vad som är karakteristiskt för FM, inte skillnaden mellan 1:a och 2:a sortering.

Jag gör en bedömning efter de bilder du visar upp. Bottenslipningen jag ser på din bottenbild ser inte ut som FM. Så min uppfattning kvarstår, detta är inte FM.

Om dina bilder inte visar hur föremålet ser ut i verkligheten, så bör du begrunda effekten av dina bilder.

Vi ska således bilda oss en uppfattning om ditt föremål på felaktiga grunder.
                            För att kunna bedöma ett föremål så måste bilderna visa föremålet som det ser ut i verkligheten. Granska dina bilder innan du lägger in dom i tråden, jämför med föremålet framför dig. Är bilderna representativa för föremålet? Om inte, så föreslår jag att du tar nya, rättvisande bilder.

Jag kan förtydliga att jag inte föreslår att du ska ta nya bilder på detta föremål. Den här diskussionen är avslutad eftersom du har lämnat FM-tråden.

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                            Nu tackar jag för mej på FM tråden, du får ha din personliga åsikt det respekterar jag.
                            Och vad det gäller min personliga åsikt. Ja, den är baserad på min samling av runt 200 FM-föremål, samt otaliga observationer av föremål på mässor, loppisar mm. samt de som ligger ute på både Tradera och eBay.

Och dessa observationer avseende bottenslipningen hos FM delar jag med flera FM-samlare. Dom två första citaten är hämtad ur en annan tråd här på PES.

Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
                            jag håller fullständigt med alegni, detta är inte FM. Bubbelmönstret är okarakteristiskt, men det mest uppenbara är bottenslipningen som saknar den för FM så karakteristiska mjukt rundade/fasade kanten!
                            Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                            Tack Nyfyr, du skrev precis vad jag tänkte: bottenslipningen gör det fullständigt uppenbart att det inte handlar om FM. Inte heller bubblorna är som FM-föremålens, de är mer kontrollerade där.
                            Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                            Den ska vara blankpolerad och släppa in ljuset helt i glaset. Botten på detta föremål är förvisso repigt men det är ändå matt och inte helt transparent.

Jag upprepar:
                            - När det gäller kanten runt botten så kan den vara mer eller mindre fasad/mjukt rundad. Giovanni Marcolin ansvarade för sliperiet. Jag utgår från att Giovanni ej personligen slipade samtliga föremål under 30 års tid. Som i alla andra sammanhang kan det förekomma undantag.
                            - Slipning av botten. Det spelar ingen roll om det är 1:a eller 2:a sortering, jag har aldrig stött på något annat än planslipad samt blankpolerad botten hos FM föremål.
                            Jag har aldrig stött på att FM har gjort avkall på blankpolerad planslipning av botten.

Maria, jag beklagar att jag inte kunde ge dig det svar du ville ha, men allt med FM-etikett behöver nödvändigtvis inte vara FM. Utan facit måste vi begrunda detaljer, och använda sunt förnuft, samt försöka hjälpa varandra i vår jakt på kunskap om FM och dess produktion.

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                              Här kommer för första gången på "tråden" Tror jag i vilket fall, en superhäftig krokodil B-92 i klarglas! Det var svårt att få till bilderna men jag gjorde så gott jag kunde, den tar upp grönt på något konstigt sätt. Ber om ursäkt för det men jag hoppas ni gläds av den ändå.
                              Grattis till krokodilen! Tack för bra bilder på en jättefin krokodil.

B-92 finns, som du säger, i priskuranten 1968 (som nyhet), men verkar ha blivit rätt så kortlivad då. Troligtvis bara i produktion under 1968-1969.

B-92 återkommer sedan, efter flera års frånvaro, i priskuranten för 1977 (som nyhet).
                              250 mm och i färgerna 1 (klar), 20 (svart-rök) samt 47 (blå-grön-klar). Även denna gång verkar den ha blivit rätt så kortlivad. Så din krokodil är tillverkad uppskattningsvis mellan 1977-1979.

I 1968 års priskurant finns B-92 som ljusbrun resp. mörkbrun. Jag utgår från att din krokodil, i klarglas, är tillverkad mellan ca 1977-1979, för skulle den varit tillverkad 1968 så hade den överraskat mig totalt, och gett oss ny rafflande kunskap!

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Riktigt roligt med någonting som inte är så vanligt. Tack för infon om möjliga tillverkningsår. Förstod att den inte tillverkats 1968 men är ändå ganska överraskad att det dröjde nästan 10 år innan modellen togs upp igen.
                                Oavsett är jag riktigt glad i den "gamle vasstanden"

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X