Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack och adjö detta är den enda sida jag kommer att sakna.Mvh

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Först en vacker liten blå fågel som jag inte sett tidigare. Tror det är FM men är inte helt hundra.
      Jag tittar på din lilla blå fågel och önskar jag kunde komma med ett svar, men det är svårt att säga något säkert. Jag får lämna ett ?

Följande citat är hämtat ur en annan tråd där vi diskuterade en hund, en blå hund.

Ursprungligen postat av ObdevilX Visa inlägg
      Hunden är svår, modellen är en klassiker som gick i många år från 50 talet och fram in på 70 talet. Muranomodell i grunden, men då med många färger. Pappa skulle behöva se på den, det kan vara Gränna, men den är lite knubbigare än vad Germano brukar göra sina föremål. Det blå glaset var typiskt för gränna på 60-70 tal och det talar för Gränna.
      Blått glas är ju även typiskt för FM Ronneby så det visar ju hur svårt det kan vara att identifiera föremål. Då blir det att börja granska detaljer.....

Allt för ofta hör vi att allt rött glas är Monica Bratt, alla näsduksskålar är Venini och alla blå djurfigurer är FM Ronneby ........ ja, det var väl lite grovt tilltaget men ibland på loppisar/mässor så är det så jag får det presenterat.
      Även att föremål är tillverkat av Murano. Det är ju som att säga att något är tillverkat av Glasriket. Jag har också fått höra olika kreativa uppgifter om RBA.

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Som grädde på moset kommer avslutningsvis mitt härliga älghuvud på sockel.
      Grattis!

Ta väl vara på din älg, jaktsäsongen är i gång!!

Comment

• Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
        Tack och adjö detta är den enda sida jag kommer att sakna.Mvh
        Cobe, jag vet inte vad som hänt men trist om du lämnar PES.
        Hoppas att det är tillfälligt, och att vi får se dig på PES igen.

Comment

• Hej alla Fm-vänner!

Har varit dålig på att uppdatera mig på FM-fronten den senaste tiden p.g.a olika anledningar.
          Vill ändå skriva att jag uppskattar denna tråd mycket. Det var nämligen denna tråd som gjorde att jag hittade PES för första gången, genom ett för mig oidentifierat guldpäron. Jag gillar alla bilder, hjälpsamheten och nyfikenheten som brukar spira på denna tråd. Jag hoppas också att alla som har FM-föremål, frågor och kunskap fortsätter att delta, och att nya besökare visar upp vad de har och bekantar sig med FM. Även små inlägg och en enkel fråga kan bidra till ökad kunskap. En eloge till alla som bidrar och sprider kunskap. Hoppas på många fler bilder, inlägg och intressanta diskussioner. Grattis till alla era nya fynd!

Minns ni plåtterhyllorna i min sons rum?
          Här kommer en uppdatering.

Mvh Simco
          Bifogade filer

Comment

• Hej Cina PB!

Självklart ska vi nå till 2000 inlägg! Nu kommer jag att bidra med några till.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Simco!

Kul att ha dig på tråden igen. Jag ser några små nya saker i dina hyllor jämfört med ditt album. Kan man skönja ett ägg i din samling, din fina fågel med en pampig grå fjädereffekt, den större av dem, är väl nya eller har jag fel? Kan man få se lite mer av dessa? Vad är höjden på din panda förresten? 15 eller 20 cm.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Alegni!

Tack för dina svar. Den blå pippin är med ett ? men jag är väldigt säker på att det är en FM-pippi. Färgen och bottenslipningen är exakt som mina andra FM-fåglar men den får väl ändå stå kvar som ett ?

Jag lovar att vara försiktig med mina båda älgar, min närmste granne är jägare, han har ännu inte skjutit någon i år och jag tycker att han börjat snegla in till mig mer frekvent de senaste dagarna.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!
                  Har en del nya fynd att lägga in och även som vanligt en del frågor kring mina små alster.

Jag börjar med att presentera de jag säkert vet är FM-Ronneby. Först en lite blyg katt och sedan en härlig kanin.
                  Click image for larger version

Name:	008.jpg
Views:	1
Size:	36,6 KB
ID:	500737

Name:	009.jpg
Size:	36,9 KB
ID:	500738

Name:	024.jpg
Size:	37,4 KB
ID:	500739

Name:	026.jpg
Size:	38,2 KB
ID:	500740

Comment

• Hej igen!

Här kommer en härlig blå opalin hund med öronen uppåt. Har en sedan tidigare med öronen nedåt, samt en härlig viking i lila neodymium kropp men där faktiskt huvudet är i klarglas, väldigt speciellt. Den har också en etikett bredvid FM-Ronneby etiketten som jag inte sett förut. Kanske någon har ett svar på var den kommer ifrån?

Name:	001.jpg
Size:	31,5 KB
ID:	500741

Name:	002.jpg
Size:	31,8 KB
ID:	500742

Name:	003.jpg
Size:	40,5 KB
ID:	500743

Name:	004.jpg
Size:	39,7 KB
ID:	500744

Name:	007.jpg
Size:	46,1 KB
ID:	500745

Comment

• Hej igen igen!

Här kommer några jag har lite frågor kring. Först en alldeles förtjusande liten neodymium pippi från FM men vad har hänt med dess stjärt? Lagad eller ska den se ut så Sedan lägger jag in min gran på nytt, den med den kapade toppen, ska den verkligen se ut så, är det en FM-gran överhuvudtaget? Hoppas jag kan få få svar på dessa små gåtor.

Name:	028.jpg
Size:	33,4 KB
ID:	500749

Name:	029.jpg
Size:	37,0 KB
ID:	500750

Name:	032.jpg
Size:	39,1 KB
ID:	500751

Name:	019.jpg
Views:	2
Size:	37,9 KB
ID:	500752

Name:	022.jpg
Views:	2
Size:	47,1 KB
ID:	500753

Comment

• Onsdagsgissning?

Hej igen igen igen!

Det kändes som om det var länge sedan vi hade en gissing på tråden, så nu kommer det en liten FM-gissning, för det är ju det men vad är det?

Name:	011.jpg
Size:	35,6 KB
ID:	500754

Lycka till! Birger

Comment

• Hej Birger!

Fina saker du hittat! Etiketten på vikingen är Ronneby kommuns vapensköld.
                          Kanske har detta varit en present för kommunanställda? Kul att se!

Fågeln i grå fjäderdräkt har jag haft ett tag, den finns i mitt fotoalbum, men den fick lite bättre exponering nu när jag flyttade om

Den svartspräckliga valen fick lite sämre exponering, och ses nu fram ifrån som ett ägg!!! Det är det som är tjusningen med FM-föremålen, spännande ur alla vinklar och mästare på att byta skepnad.

Ska mäta pandan, återkommer!

Mvh Simco
                          Last edited by simco; 2010-10-13, 18:13.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Hej Birger!

Fina saker du hittat! Etiketten på vikingen är Ronneby kommuns vapensköld.
                            Kanske har detta varit en present för kommunanställda? Kul att se!

Fågeln i grå fjäderdräkt har jag haft ett tag, den finns i mitt fotoalbum, men den fick lite bättre exponering nu när jag flyttade om

Den svartspräckliga valen fick lite sämre exponering, och ses nu fram ifrån som ett ägg!!! Det är det som är tjusningen med FM-föremålen, spännande ur alla vinklar och mästare på att byta skepnad.

Ska mäta pandan, återkommer!

Mvh Simco
                            Hej Simco!

Tack för svaret. Ronneby kommuns vapensköld! det var kul att få veta.

Mvh. Birger!

Comment

• Simco:Fina bilder,kul att se att samlingen växt i din sons hylla!
                              Det ska börjas i tid för att bygga en komplett samling

Birger: Tack för dina fina bilder och grattis till dina fina fynd,älgen är så läcker!
                              Kaninen är söt den har jag också i samma färgsättning.
                              Vad annorlunda med vikingen att huvudet är i klarglas,han måste ha haft tårtor som krigsbyte med den kaggen
                              När det gäller den lilla fågeln och granen så är jag tämligen säker på att de är kapade,de ska inte se ut så färdiga.
                              Vad jag inte vet däremot är om de såldes till reducerat pris av bruket eller om det är kasserade figurer någon anställd tagit med sig hem?

Svaret på din bildgåta är: Fisk c-802 i ametist-blå
                              Last edited by Gaspadin; 2010-10-14, 09:41.
                              Loppisadiktus

Comment

• Hej Gaspadin!

Tack för uppskattningen och även hjälpen med de kapade föremålen. Jag är böjd att hålla med dig, de ska inte se ut på det viset.

Ja visst är det en C-802. Tillverkad under åren 1968-70. Jag visste ju redan att du var klar över den eftersom vi kommenterat samma inlägg, http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=23074
                                Nyfyr bistod ju där med både modellnr. och produktionsperiod. Där har vi ju ett lysande exempel på hur viktigt det är att dela med sig av sin kunskap, den hade annars gått mig helt förbi. Jag köpte den på Tradera och den annonserades ut som " Antonio Da Ros Cenedese Murano konstglas 1960 talet" Det enda som var rätt där var möjligen årtalet.

Jag tyckte själv om modellen och blev glad när jag fick se den på Tradera, tycker den är lite udda och extra roligt att den inte gjordes under så många år. Här kommer lite bättre bilder på den. Tyvärr har det troligen hänt något med "stjärten" på denna också, jag verkar ha hamnat i ett stim av "stympade" FM-Ronneby föremål. Tråkigt, men de skänker ju ändå en glädje.

Mvh. Birger!

Name:	013.jpg
Size:	41,1 KB
ID:	500786

Name:	014.jpg
Size:	39,5 KB
ID:	500787

Comment