Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av BILL55 Visa inlägg
    Mina figurer vet ej om duvan är en ronneby ny på detta

För att kunna säga något om ett föremål så behöver man se detaljer.

En viktig detalj är föremålets slipning av botten. Matt, blank, polerad, lätt fasade kanter eller inte?
    Andra viktiga detaljer är att se hur ögon och näbb osv. är gjorda?
    Även att se föremålet från flera sidor, i vissa fall även uppifrån....

Det är svårt att se på lite håll, på en gruppbild med flera föremål.

Det är svårt att säga så mycket utifrån en bild. Vi vet inte om fågeln är svensk eller utländsk.
    Vi kanske inte kan säga så mycket mer utifrån fler bilder, men ju mer detaljer vi har, desto bättre chanser att komma fram till något.

Om du har möjlighet att lägga in fler bilder som visar detaljer och bottenslipningen så vore det kanon. Tack på förhand.

Comment

• Är lite svårt att kolla igenom alla bilder så jag vet inte om denna fågel finns representerad tidigare. men i så fall kommer den i repris här. Signerad Marcolin Sweden B52-14.
      söffe
      Bifogade filer

Comment

• Duvan

Lite mera bilder på duvan.
        Bifogade filer

Comment

Lite mera bilder på duvan.
          Tack för bilderna.
          När du tar bilder låt kameran fokusera, tag sedan din bild. Se till att bilderna är i skärpa, och vid behov använd kamerans macroläge.

Det går inte att se hur bottenslipningen är gjord, bilden är för dålig/oskarp,
          även sista bilden är svår att se detaljer på.

Så jag kan inte säga något mer baserat på dina nya bilder.

Comment

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
            Är lite svårt att kolla igenom alla bilder så jag vet inte om denna fågel finns representerad tidigare. men i så fall kommer den i repris här. Signerad Marcolin Sweden B52-14.
            söffe
            Söffe, det var nog premiär för B52! Jag kan inte påminna mig att den varit med tidigare..... Tack för bilderna!

Comment

• Nya bilder

Duvan är inte slipad i botten
              Bifogade filer

Comment

• Foten är nog ofta gjuten i en form,
                då behövdes inge slipning.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Duvan är inte slipad i botten
                  Tack för fler bilder! Den påminner i stilen om Murano men det säger tyvärr inget säkert om något specifikt glasbruk. Det är svårt, jag kan inte säga om den är svensk eller utländsk. Så jag får nog tyvärr lämna ett frågetecken här.....

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                  Min vilda gissning kring din duva, är att det kan vara en Reijmyre. Jag budade hem en fågel på Tradera i rött, grönt och klarglas som påminner om din och som tillskrevs Reijmyre, 50-tal. Och vilka jobbade där då om inte våra kära Marcolin-bröder? Tyvärr har posten lyckats schabbla bort den pippin för mig (alternativt har säljaren blåst mig...) så det var totalt bortkastade pengar. En likadan som min fast i annan färgsättning såldes nyligen och den vann jag dessvärre inte. http://www.tradera.com/auction/viewi...?aid=117148683
                  Tycker din duva påminner lite om denna i sin formgivning kring näbb, ögon och stjärt.
                  En fågel har försvunnit på vägen! Trist när det händer! Själv sitter jag med glaskross framför mig, och det är lika trist det med!

Din fågel som inte kom fram, och som säljaren "tillskrev Reijmyre, 50-tal" ......
                  Jag klickade upp länken här ovan, till den andra tradera fågeln, men i mina ögon ser detta inte ut som Reijmyre.
                  En del som skrivs på Tradera verkar ofta vara hämtat ur luften ..... säljsnack är säljsnack, och påhittigheten är stor.

Om vi hittar djurfigurer från Reijmyre, slutet 1950-talet, så tycker jag det är svårt att veta om någon av Marcolinbröderna ligger bakom, eller om det är den tredje italienaren, dvs. Germano Padoan.
                  Last edited by alegni; 2010-09-30, 03:18.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Om vi hittar djurfigurer från Reijmyre, slutet 1950-talet, så tycker jag det är svårt att veta om någon av Marcolinbröderna ligger bakom, eller om det är den tredje italienaren, dvs. Germano Padoan.
                    Jo, det är sant! Glädjande nog har jag fått ett svar från Reijmyre kring deras etiketter, något som jag dels har efterlyst här inne i följande inlägg http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1886, och även i en egen tråd kring Reijmyres etiketter http://www.precisensan.com/antikforu...98&postcount=1.

Tänk er min uppenbara glädje då följande svar trillade in i mailboxen imorse:

"Hej Cina!
                    Svanen som etiketten är placerad på, är en så kallad visningsprodukt.
                    Alltså något som tillverkades av glasarbetarna själva, ingen designer med andra ord. Etiketten användes här som du själv misstänker, sent 50 och tidigt 60 tal.

Med vänliga hälsningar

Reijmyre Glasbruk AB"

Då hade min magkänsla inte så fel. För vi vet ju vilka tre italienare som arbetade på Reijmyre då?

Och nog hoppas jag lite extra på att denna svan kommer ur någon av bröderna Marcolins händer.

/Cina PB
                    Last edited by Cina PB; 2010-09-30, 12:29. Anledning: felaktigt ordval

Comment

• Liten uppdatering

Har varit sorgligt dålig på att uppdatera, hela september har energimässigt tyvärr gått åt till sjukdomsfall i familjen. Förhoppningsvis ska det vara på väg åt rätt håll nu, varför jag firar mitt hundrade inlägg med lite bilder på mina vackra saker som hittat hem. Lite gruppbilder får det bli också. I korta drag:

Det har kommit en val i huset, liksom en till skål i klarglas och en blå uggla har utökat ugglefamiljen.

En fink i neodymium har flyttat in hos mig, om man tittar noga på kroppen ungefär i linje med stjärtpartiet, kan man _ana_ klisterrester efter en för oss välkänd etikett...

Det har även blivit en vacker näckrosskål (med inslag av neodymium), ett par av Birgers fåglar har flyttat hem till mig och en lirafågel med klar-blå-ambra kilar stadigt numer med sin klar-blå-ametist-artfrände i hyllan.

Dessutom har jag fått hem en pippi M-250 av största modellen i härligt rött, så nu har jag alla tre storlekarna av den! Tripp, trapp, trull. Jag bjuder på lite kamerareflektioner i glaset på den.

Och mer är på ingång...

/Cina PB
                      Bifogade filer

Comment

• Lite mera bilder

Lite bilder på min lilla samling lite murano,fm ronneby,kosta mm.
                        Nybörjare som jag är.
                        Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Håller med Pjotr helt och fullt. Det är de små detaljerna som gör det. Sluta aldrig med att hålla oss informerade om dessa, det är så kunskap förs vidare.

Anledningen till att FM-tråden blivit mer av en bildtråd är ju absolut inte av ondo, varje bild som läggs upp är ju en möjlighet till lärdom för oss alla, varje signering, ny etikett, aldrig visad modell är ju mumma för oss samlare. Jag tror att denna tråd skulle vara kraftigt handikappad utan alla fina bilder på FM-föremål. Jag kommer själv som vanligt att försöka bidra med dessa. Är ju själv fortfarande nybörjare och lär mig mer och mer men utan alla era fina bilder på FM-föremål skulle jag inte känna samma entusiasm. Så fortsätt att skicka in bilder, det tänker jag göra.

Mvh. Birger!

Comment

Lite bilder på min lilla samling lite murano,fm ronneby,kosta mm.
                            Nybörjare som jag är.
                            Hej Bill55!

Välkommen till tråden. Jag har en känsla av att du kommer att vara med oss länge. För ett år sedan, lite drygt, var jag också en total nybörjare, nu känner jag mig fortfarande som en nybörjare men lite mer målinriktad. Jag tycker din samling är jättefin och du har redan flera föremål jag själv känner ett visst habegär till. Jag känner igen mig själv i din samling, jag tyckte alla figurer talade till mig och sa "ta mig, ta mig". Nu är jag lite mer fokuserad i mitt samlande men fortfarande lika lycklig. Hoppas verkligen att du också finner glädjen i dessa små figurer och fortsätter att utveckla ditt intresse.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                              Har varit sorgligt dålig på att uppdatera, hela september har energimässigt tyvärr gått åt till sjukdomsfall i familjen. Förhoppningsvis ska det vara på väg åt rätt håll nu, varför jag firar mitt hundrade inlägg med lite bilder på mina vackra saker som hittat hem. Lite gruppbilder får det bli också. I korta drag:

Det har kommit en val i huset, liksom en till skål i klarglas och en blå uggla har utökat ugglefamiljen.

En fink i neodymium har flyttat in hos mig, om man tittar noga på kroppen ungefär i linje med stjärtpartiet, kan man _ana_ klisterrester efter en för oss välkänd etikett...

Det har även blivit en vacker näckrosskål (med inslag av neodymium), ett par av Birgers fåglar har flyttat hem till mig och en lirafågel med klar-blå-ambra kilar stadigt numer med sin klar-blå-ametist-artfrände i hyllan.

Dessutom har jag fått hem en pippi M-250 av största modellen i härligt rött, så nu har jag alla tre storlekarna av den! Tripp, trapp, trull. Jag bjuder på lite kamerareflektioner i glaset på den.

Och mer är på ingång...

/Cina PB
                              Hej Cina PB!

Roligt att se att mina fåglar har kommit till ett "rekorderligt FM-hem" Blir väldigt glad av att se din härligt röda M-250 pippi, den är verkligen störtskön.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-vänner!

Haft en lite bekymmersam period med min rygg igen, inte klarat av att sitta längre stunder. Jag har naturligtvis "kikat" på aktiviteten men inte riktigt klarat av att delta. Nu har jag, som ni nog förstår, en hel del att bidra med, för köpt har jag ju gjort. Får dela upp det lite grann så jag får portionera ut mina nyförvärv lite i taget. Avseende en del av dem tarvar jag nog lite hjälp av er andra. Först kommer det en liten oansenlig "pippi" som jag faktiskt inte vet om det är en FM men efter Alegnis bilder på sin fina vita kanin, hoppas och tror jag att det är en M-250 eller möjligen en F-125 i vitt glas jag hittat. Skickar också med ett gruppfoto på resten av familjen!

Click image for larger version

Name:	028.jpg
Views:	1
Size:	27,0 KB
ID:	500146

Name:	023.jpg
Views:	1
Size:	28,2 KB
ID:	500147

Name:	026.jpg