Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Visst har du många poänger Alegni i det du skriver, att trixa, testa och prova sig fram med kameran, ladda hem gratisprogram och leka med dess inställningar, fundera på vad man vill förmedla när man presenterar sitt/sina föremål m.m.

    Min tanke med ett ljustält, var ju främst att kunna fotografera mina glasföremål, men även de smycken jag gör emellanåt, och detta med en neutral bakgrund och omgivning. Visst, man kan göra både tält och fotostudio själv, men finns det färdiga så ja tack. Personligen har jag inte inte funnit lusten att trixa och labba med fotona än - jag beskär dem och försöker numer komma ihåg att förminska dem också.

    /Cina PB

    Comment


    • Ett alternativ till fototält som jag sett, är IKEAs tvättsäck ANTONIUS.
      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

      Har inte testat själv men det verkar OK. Inte kostar den ju några stora pengar heller.
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

      Comment


      • Jo, det har jag också läst, Brodertuck! Verkligen innovativt tänkt.

        Comment


        • Cina, här tar du upp 3 intressanta frågor!


          Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
          fundera på vad man vill förmedla när man presenterar sitt/sina föremål m.m.
          Detta blev med tiden en dokumentationstråd, som förmedlar kunskap. Men med tanke på hur många sidor/inlägg vi nu har i vår FM tråd, så är det svårt att hitta den kunskapen, och troligtvis är det därför vi glidit över till att bli en bildtråd.

          Det är, i och för sig, bra om man kan se detaljer, att lära sig mer om detta glasbruk, dvs. FM.
          Precis som dom gör i Antikrundan, där dom tittar på detaljer för att kunna identifiera ett föremål. Först lär man sig detaljer, vad som särskiljer t.ex. ett visst glasbruk, sedan använder man sig av den kunskapen i vardagen.
          När jag pratar om att titta på detaljer så möts jag ibland av kommentarer att jag dissekerar föremålen, när dom gör det i Antikrundan så är det en självklarhet, för hur ska man annars kunna identifiera föremålen?

          Cina,, jag blev t.ex. väldigt glad över dina fina bilder på din FM katt, där jag, för första gången, lade märke till hur ögonen är formade. Detta visar FM trådens styrka, att föra kunskapen framåt! Jag lärde mig något nytt!



          Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
          att trixa och labba med fotona
          Det är inget konstigt i detta, och syftet är inte att förvanska bilden, men ibland kan t.ex. en bild bli lite ljus, och då är det naturligt att mörka ner den lite, eller kanske lägga lite extra kontrast.



          Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
          att kunna fotografera mina glasföremål
          Jo, det är väl så det är! Att visa upp sin samling/sina föremål ... inte att dokumentera FM:s produktion.

          Vi kanske inte ska gräva ner oss i storlek, färger, etiketter eller signeringar, vi behöver inte se avslut på vingar, vi behöver inte se hur ögon/öron är formade. För med denna aspekt blir ju fotandet faktiskt mycket, mycket lättare....... jag har ju gnetat på med detaljer så det känns rätt så befriande för mig att släppa den aspekten!


          ------------------------------
          ------------------------------




          Mitt älskade grå ...... ja, det är inte bara FM som har den grå effekten.
          Här har jag snabbt tagit några bilder, struntat i vitbalansen mm. Det intressanta här, är att jag har 3 olika glasbruk representerade.
          Ett föremål är jag inte 100% på glasbruket, men det är vackert ändå! Men jag studerar detaljerna så jag har mina aningar om villket bruk det är...

          .
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

            Jo, det är väl så det är! Att visa upp sin samling/sina föremål ... inte att dokumentera FM:s produktion.

            Vi kanske inte ska gräva ner oss i storlek, färger, etiketter eller signeringar, vi behöver inte se avslut på vingar, vi behöver inte se hur ögon/öron är formade. För med denna aspekt blir ju fotandet faktiskt mycket, mycket lättare....... jag har ju gnetat på med detaljer så det känns rätt så befriande för mig att släppa den aspekten!

            .
            Alegni.....Jag vill att du fortsätter med detaljer för jag försöker att dokumentera deras produktion och samlar bilder till varje artikelnummer jag har och olika etiketter och signeringar. Allt är oftast intressant se och lära och de som inte intresserar tittar man på med bara det ena ögat

            Mvh Pjotr

            Comment


            • Mina figurer vet ej om duvan är en ronneby ny på detta .
              Har 2st statyer som jag skulle vilja veta lite om.
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av BILL55 Visa inlägg
                Mina figurer vet ej om duvan är en ronneby ny på detta .
                Har 2st statyer som jag skulle vilja veta lite om.
                Välkommen BILL55!

                Vilken fin samling figurer du har ....de två statyer du vill veta mer om
                Har de några etiketter eller signeringar och hur hög och bred är de.
                Vet du något om dessa! Den orangeblå ger en starka vill ha vibbar

                Mvh Pjotr

                Comment


                • Den högra är 32cm och den andra 38cm inga etiketter.
                  MVH/BILL

                  Comment


                  • Hej BILL55!

                    Jag hittar inte något om dessa figurer och jag undrar om du vet något kring de
                    figurerna. Jag blir lite misstänksam mot Sockeln de står på......fyrkantiga i glas har jag inte sett vad jag kan minnas.

                    Det finns säkert andra på denna tråd som kan komplettera om de sett något

                    Mvh Pjotr

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av BILL55 Visa inlägg
                      Mina figurer vet ej om duvan är en ronneby ny på detta .
                      Har 2st statyer som jag skulle vilja veta lite om.

                      Hej och välkommen till PES!

                      Duvans ursprung vet jag inget om, men av din bild att döma så ser det inte ut som FM.

                      När det gäller dina två 'statyer' var RBA det första jag tänkte på.
                      RBA Present importerar glasföremål från olika låglöneländer.
                      Emil pratade om modern import i din andra tråd, och jag håller med Emil om detta.

                      Dina övriga föremål är jättefina! Den grå effekten går alltid hem hos mig!


                      tillägg: just nu på Tradera finns en RBA med fyrkantig glassockel
                      Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.
                      Last edited by alegni; 2010-09-24, 00:26. Anledning: länk till RBA på Tradera

                      Comment


                      • här kommer en bälta ...

                        inskription i botten: FM Ronneby Sweden C-700

                        .
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Vi svenskar tycker om glasdjur.....

                          Här konstaterar Germano Padoan samma sak. Glasdjur ska det vara!

                          Hämtat ur GLAS och PORSLIN årg 44, nr 7-8/74
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Vad står RBA FÖR?

                            Comment


                            • Bill55 duvan

                              Ursprungligen postat av BILL55 Visa inlägg
                              Mina figurer vet ej om duvan är en ronneby ny på detta .
                              Har 2st statyer som jag skulle vilja veta lite om.
                              Hej Bill och välkommen till oss!

                              Min vilda gissning kring din duva, är att det kan vara en Reijmyre. Jag budade hem en fågel på Tradera i rött, grönt och klarglas som påminner om din och som tillskrevs Reijmyre, 50-tal. Och vilka jobbade där då om inte våra kära Marcolin-bröder? Tyvärr har posten lyckats schabbla bort den pippin för mig (alternativt har säljaren blåst mig...) så det var totalt bortkastade pengar. En likadan som min fast i annan färgsättning såldes nyligen och den vann jag dessvärre inte. http://www.tradera.com/auction/viewi...?aid=117148683

                              Tycker din duva påminner lite om denna i sin formgivning kring näbb, ögon och stjärt.

                              /Cina PB

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av BILL55 Visa inlägg
                                Vad står RBA FÖR?

                                Du kan se lite företagsinfo om RBA här:

                                Bolaget ska bedriva handel med samt import och export av presentartiklar
                                och heminredning, förvaltning av värdepapper och fastigheter samt idka
                                därmed förenlig verksamhet.

                                Vad RBA står för? Det skulle jag tro är en kombination av initialer.

                                Om man tittar på styrelsen så har vi Rune och Bodil, och sedan har vi
                                efternamn Axelsson/Algmo Axelsson/Andersson.

                                Comment

                                Working...
                                X