Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Oj, vad mycket vackert det finns... Jag bara njuter av åsynen..

    Comment


    • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Nej den lilla röda är inte märkt, jag trodde själv från början att det bombsäkert var en FM-pippi men jag har blivit mer och mer osäker.
      Nu blev jag lite nyfiken..... Vad fick dig att bli osäker?


      Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Vad beträffar fisken så är jag nog ganska säker på Gränna, har en and i blått med den typen av silvrigt inlägg.
      Är din and i blått, silver och klarglas?

      Comment


      • Haft lite dåligt samvete för min presentation av fredagens "loppisfynd" mm. Figurerna kom verkligen inte till sin rätt. Jag rättar nu till det och ger dem en mer reppresentabel presentation. Håll till godo!

        Mvh. Birger

        Hej Birger och alla andra!

        Kul med så mycket nya bilder.

        Hur kan det finnas så mycket FM glas på loppis hos er........

        Birger du har skaffat dig en otrolig näsa på kort tid och det ramlar in en massa saker i rasande tempo. Den blå fågel´n...bilden under papegojan har den någon signering eller etikett och hur hög är den.

        Mvh pjotr

        Comment


        • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg

          Hur kan det finnas så mycket FM glas på loppis hos er........

          Mvh pjotr
          Ja, nog undrar jag också... Eller så finns det sjusärdeles många loppisar där Birger bor! Jag är dock glad att vi bara behöver ha vår dragkamp på Tradera ännu så länge!

          /Cina

          Comment


          • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Nu blev jag lite nyfiken..... Vad fick dig att bli osäker?




            Är din and i blått, silver och klarglas?
            Hej Alegni!

            Det som gör mig osäker på den röda fågeln är främst att huvudet är plattare, inte lika runt som t.ex. gul och blå pippiarna. Dessutom är näbben och stjärten lite annorlunda och slutligen ser ögonen inte likadana ut. Färgen är ju också ovanlig men där förekommer det ju så många olika variationer. Bottenslipningen ser dock helt klart ut som FM. Storlek och vikt i övrigt stämmer också med blå och gul pippi.

            Vad beträffar min and så finns den på sidan 120, den bedömdes då som Gränna. http://www.precisensan.com/antikforu...?t=87&page=120
            Mvh. Birger!

            Comment


            • Lägger ut en bild på min lila svan enligt önskemål. Tyvärr är jag ju ingen vidare fotograf, men det kanske tar sig..
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av Lusen Visa inlägg
                Lägger ut en bild på min lila svan enligt önskemål. Tyvärr är jag ju ingen vidare fotograf, men det kanske tar sig..
                Jättefin! Tack för bilden!

                Ska vi tippa att det är neodymium? Ändrar den färg om du ställer den under lysröret i köket (utgår ifrån att du har ett lysrör över diskbänken!),
                blir den blåaktig?

                Comment


                • Ja, den blir ljusblå..

                  Comment


                  • Någon av er som kan mycket om pressglas? Jag har lagt upp en fråga om en skålaktig sak.. Jag har blivit ombedd att sälja den på loppis för min mors räkning, men jag känner mig rätt osäker på vad man ska ta för den..

                    Comment


                    • neodymium

                      Ursprungligen postat av Lusen Visa inlägg
                      Ja, den blir ljusblå..
                      Visst är det roligt med föremål som skiftar färg!
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Jätteläckert!

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          Det som gör mig osäker på den röda fågeln är främst att huvudet är plattare, inte lika runt som t.ex. gul och blå pippiarna. Dessutom är näbben och stjärten lite annorlunda och slutligen ser ögonen inte likadana ut. Färgen är ju också ovanlig men där förekommer det ju så många olika variationer. Bottenslipningen ser dock helt klart ut som FM. Storlek och vikt i övrigt stämmer också med blå och gul pippi.
                          Håller med, det är dom där små detaljerna ..... ibland bara känslan att, nej, det är nog inte FM. Ibland kan man sätta fingret på en eller flera detaljer som verkar okaraktäristiska.

                          En del föremål som vi efter ett par inlägg kanske har satt frågetecken på, eller sagt att nej, detta är inte FM ... dessa föremål kan senare uppfattas som bekräftade FM för den som snabbt ögnar igenom FM tråden.
                          Jag vet en tjej som var helt säker på att hennes föremål var FM, för hon hade sett den i FM tråden .... det var Ölandshyttan.

                          Lite knepigt!


                          Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          Vad beträffar min and så finns den på sidan 120, den bedömdes då som Gränna. http://www.precisensan.com/antikforu...?t=87&page=120
                          Gränna/and. Jo, den du visat upp tidigare ser ut att vara Gränna, men din fisk har silver och färgat, grönt glas, inget klarglas som din and har.
                          Det grönfärgade glaset över silver kändes (för mig) inte karaktäristiskt för Gränna. Jag har för mig att jag har sett silver hos Mantorp också, så för mig känns det inte som Gränna, men jag vet inte om det kan vara Mantorp??? Eller något annat glasbruk? Jag vet inte, men av alla de som tittar in här och läser FM tråden, kan vi väl hoppas att någon kan komma med något tips/förslag!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                            Haft lite dåligt samvete för min presentation av fredagens "loppisfynd" mm. Figurerna kom verkligen inte till sin rätt. Jag rättar nu till det och ger dem en mer reppresentabel presentation. Håll till godo!

                            Mvh. Birger

                            Hej Birger och alla andra!

                            Kul med så mycket nya bilder.

                            Hur kan det finnas så mycket FM glas på loppis hos er........

                            Birger du har skaffat dig en otrolig näsa på kort tid och det ramlar in en massa saker i rasande tempo. Den blå fågel´n...bilden under papegojan har den någon signering eller etikett och hur hög är den.

                            Mvh pjotr
                            Hej Pjotr!

                            Tack ska du ha. Din samling växer nog den också och du har många fantastiska och ovanliga saker i den, så grattis till dem!

                            Det finns ganska gott om bra loppisar på västkusten och Dalsland. turligt nog för mig, så verkar jag vara en av de få i området som är riktigt intresserad av FM-Ronneby.

                            Vad gäller den blå fågeln så har den tyvärr ingen etikett eller signering. Den är 15 cm. hög samt väger 600gram.

                            Mvh. Birger!

                            Comment


                            • Hej Lusen!

                              Grattis till en fin neodymiumsvan och välkommen till tråden. Alltid roligt med nya FM-fans.

                              Mvh. Birger!

                              Comment


                              • Oj Oj Oj!!!

                                Hej alla FM-vänner!

                                Här kommer en härlig ny bekantskap som jag hoppas ni kan njuta av, lika mycket som jag gör. Den kom neddimpande idag ifrån USA, så den har gjort en lång resa men nu är den äntligen hemma i Sverige igen. Där ska den också stanna!

                                Mvh.Birger!
                                Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	75,7 KB
ID:	495134

                                Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	59,2 KB
ID:	495135

                                Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	81,2 KB
ID:	495136

                                Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	44,2 KB
ID:	495137

                                Comment

                                Working...
                                X