Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Välkommen Monica!

    Hoppas du fotograferar dina alster och skickar in dina bilder här så vi får se

    Pjotr
    Last edited by Pjotr; 2009-02-23, 15:30.

    Comment


    • Hej! Här kommer min fruktsamling .
      Bifogade filer

      Comment



      • Vilken imponerande och vacker samling Rainbow!





        Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
        Välkommen Monica!

        Hoppas du fotograferar dina alster och skickar in dina bilder här så vi får se

        Pjotr
        Ja välkommen Monica,hoppas du lägger ut lite bilder på dina glas saker här!



        Pjotr: Både jag,Alegni och Rainbow har FM album här på forumet.
        Det var ju du som startade tråden en gång i tiden och vi vet ju att du har ett brinnande intresse och en stor samling av FM-glas.
        Jag tror att det skulle uppskattas av många om du också lade upp ett eget album med dina FM alster!
        Loppisadiktus

        Comment


        • Ursprungligen postat av abagnale Visa inlägg
          Hej igen var visst ett tag sen jag var här ;-)
          Ska se om jag inte hittar några fler fina saker som jag kan fotografera hos morsan
          Hej!

          Hur gick det? Hittade du något att fotografera? Alltid kul med bilder ...


          Ursprungligen postat av abagnale Visa inlägg
          Sista favoriten då det är denna pyramid, vet inte riktig vad det ska föreställa i mitten misstänker en ekoxe.. Enligt morsan så ska det vara fyra stycken i varje sett med olika "kryp" i mitten då. Jag har sett 1 pyramid till minns dock inte vilket djur det var i mitten. På undersidan står det Of Marcolin Sweden J 102-10 126/5000 tror även att det står V. Gerohnyc men väldigt tveksamt om det stämmer, svårt att se.
          Jag har fått fram lite mer om pyramiderna:
          - dom fanns bland årets nyheter 1987
          - Upplaga: Limited edition 5000
          - 4st röd+guld (3 med motiv och en utan)
          - 4st blå+guld (3 med motiv och en utan)

          Här kommer några inscannade bilder...

          .
          Bifogade filer
          Last edited by alegni; 2009-03-01, 03:18.

          Comment


          • Här kommer några fler pyramidbilder

            .
            Bifogade filer

            Comment


            • Här kommer Ronneby Näckros som var en av årets nyheter 1976.

              .
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Ja, det är en skål som jag har visat upp tidigare, sidan 36, inlägg 358.


                Trevlig skål med fina färger! ......

                .
                Hej! Här kommer skålar som är av liknande modell.
                Skålen på bild fyra är större och har en diameter
                på 19,5 cm. Höjden är 11 cm. De andra två
                skålarna har en diameter på 15 cm och en höjd
                på 8 cm. Skålen på bild ett har jag sålt och de
                andra två ska jag sälja. Är inte så väldigt förtjust
                i skålar men de har ändå sin charm.
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Här kommer Ronneby Näckros som var en av årets nyheter 1976.

                  .
                  Aha! Tack för informationen Alegni. Då är det en Ronneby Näckros på
                  bild 2 av mina bilder.

                  Comment


                  • Hej!

                    Kul läsning med skålarna och att Josef designat dessa...Det som förvirrar det hela är Bokstaven B även används av Benito .....och när de designade tillsammans Josef och Benito användes C så det är svårt att lita på dessa bokstäver

                    Färgkoderna är något som varierar från olika år också.

                    Mvh Pjotr

                    Comment


                    • Rainbow:

                      Du frågade efter bilder på Angelfish eller liknande .....

                      Här kommer några bilder som visar en del av dom många färgvarianter som finns. Jag har även en uppräkning över olika färgvarianter 1994.

                      .
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        När det gäller min trio fåglar i inlägg nr 923 så kan jag tillägga: ..........
                        Färgkombinationen på anden har jag inte sett så värst många föremål av under årens lopp. Har en fisk sedan tidigare, se bild, och hittade nu en fågel....
                        Vad säger ni? Har ni sett FM föremål i denna färgkombination på t.ex. samlarmässor, loppisar? Om ni har något (av FM) i denna färgkombination sätt då gärna in en bild...
                        Pjotr, jag skulle uppskatta en kommentar här från dig. Har du stött på denna färgkombination?



                        Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                        Kul läsning med skålarna och att Josef designat dessa...Det som förvirrar det hela är Bokstaven B även används av Benito .....och när de designade tillsammans Josef och Benito användes C så det är svårt att lita på dessa bokstäver
                        Färgkoderna är något som varierar från olika år också.

                        Oj, vad roligt! Att prata artikelnummer och färgkombinationer! Jag återkommer .....
                        Tack vare olika färgkombinationer så kan man ju tidsbestämma vissa föremål väldigt bra!
                        .

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Rainbow:
                          Du frågade efter bilder på Angelfish eller liknande .....
                          Här kommer några bilder som visar en del av dom många färgvarianter som finns. Jag har även en uppräkning över olika färgvarianter 1994.
                          .

                          Ett litet förtydligande.....

                          De fiskar som avbildas är: Marcolin Art Crystal, Ronneby, 1988-1991.

                          Den lista jag tog med från 1994 valde jag just för att den förklarar färgvarianterna på ett mycket överskådligt sätt.

                          .

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                            Kul läsning med skålarna och att Josef designat dessa...Det som förvirrar det hela är Bokstaven B även används av Benito .....och när de designade tillsammans Josef och Benito användes C så det är svårt att lita på dessa bokstäver
                            Jag visade upp "Ronneby Näckros" och där ser vi
                            artikelnummer A-, B- och C-.

                            FM har även andra serier/specialsortiment som t.ex. Skog (S-), Havet (H-), Gården (G-), Vår (V-), Sublime Collection (U-) och även artikelnummer utan bokstav i början (bara siffror)......

                            Jag har också funderat över det här med artikelnummer men det kanske är tänkt att man i vissa fall ska se specialsortimentet frikopplat från det ordinarie sortimentet. Ibland kanske ett artikelnummer bara är ett artikelnummer, och inget annat!

                            Vi är idag intresserade av designers, och vi vet t.ex. att B står för Benito Marcolin men i samband med att "Ronneby Näckros" introducerades så kanske bokstäverna enbart skulle ses som artikelnummer i Näckrosserien och inget annat. Man beställde något ur serien, A-, B- eller C-, och det var helt enkelt ett artikelnummer.


                            Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                            Färgkoderna är något som varierar från olika år också.
                            Tänkte du på något speciellt här?
                            Färgkoder (och artikelnummer, etiketter och signering) hjälper oss att tidsbestämma våra föremål, ju mer vi har att gå på desto närmare kommer vi!
                            Last edited by alegni; 2009-03-08, 02:20.

                            Comment


                            • ( alegni )Tänkte du på något speciellt här?
                              Färgkoder (och artikelnummer, etiketter och signering) hjälper oss att tidsbestämma våra föremål, ju mer vi har att gå på desto närmare kommer vi!


                              Jag olika uppgifter på färgkod nr 3 den står som Grön i en del färgkodsbeskrivningar och Klar + Gul i andra

                              Färgen Svart har haft både siffran 4 och 6

                              Det jag hittat i min efterforskning är att det är högst troligt att de började med färgkoder i listor och beskrivningar 1973...och före detta årtal beskrev man färgerna med text.

                              Info från en Nörd i detta ämne

                              Mvh Pjotr
                              Last edited by Pjotr; 2009-03-08, 10:27.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Rainbow:

                                Du frågade efter bilder på Angelfish eller liknande .....

                                Här kommer några bilder som visar en del av dom många färgvarianter som finns. Jag har även en uppräkning över olika färgvarianter 1994.

                                .
                                Tack Alegni för bilderna på fiskarna . Kommer om några dar få hem
                                en Angelfish som är köpt från Japan. Han skulle också skicka kataloger
                                "in near future" som han skrev.

                                Comment

                                Working...
                                X