Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasfisk? [ID:Gränna]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasfisk? [ID:Gränna]

Föreningen Ekorrens samlarmässa gick av stapeln i lördags i Tibro. Ett i förhållande till ortens storlek stort antal människor hade mött upp, däribland Ulferik som enligt egen uppgift inte hade hittat något. Detta kanske inte säger så mycket om kvaliten på mässan utan mer belyser det faktum att den som har ett flertal exemplar av allt som människan skapat har svårt att hitta något nytt. För oss som spelar i lägre divisioner fanns åtskilligt att köpa, så mycket att om vi fallit för frestelsen att köpa allt vad vi ville ha därmed skulle ha bidragit till att förvärra den ekonomiska kris som nu råder världen över.

Själv hittade jag en glasfisk? delfin? som jag inte kunde undvika, jag hoppas att någon här på PES kan tala om vid vilket glasbruk den är gjord. Den är ganska stor, 36 cm från nos till stjärt och 26 lodrätt.

Utom delfinen fick en grön elefant och en brun svala från FM följa med hem.
    Bifogade filer

Hade på vägen till Tibro via platser som Skövde och Skultorp redan förköpt mig. Bilen var välfylld redan när vi kom till mässan. Visst fanns det mycket som jag ville köpa men ibland får man vara nöjder.
    Om fisken vet jag intet Gello.

Comment

skulle kunna vara Gränna?

Comment

Hej!

Denna fisk ser ut som den stil Gränna Glas tillverkar....Säker till 98%

Mvh Pjotr

Comment

Då lägger jag till de extra 2% pjotr för det är gränna!

Comment

Tack för hjälpen att identifiera delfinen. Jag tyckte att den hade drag av Ronnebyglas och vill minnas att det under Ronnebyglas vid något tillfälle påståtts att en av Marcolinbröderna var verksam vid Gränna, har sökt men inte hittat denna uppgift då Ronnebyglas är allt för omfattande. Finns det någon som vet om det var så och i så fall vem av bröderna var det och när hände det.
            Last edited by gello; 2008-10-11, 16:03.

Comment

Ursprungligen postat av gello Visa inlägg
              Jag tyckte att den hade drag av Ronnebyglas och vill minnas att det under Ronnebyglas vid något tillfälle påståtts att en av Marcolinbröderna var verksam vid Gränna, har sökt men inte hittat denna uppgift då Ronnebyglas är allt för omfattande.

Nä, något sådant har det inte stått i Ronnebytråden

men kolla på inlägg 153, det är Germano Padoan du tänker på

och även Glimma tråden är intressant i sammanhanget,
              där står det också om Gränna och Padoan

Comment

Hejsan.

Nä Ingen Marcolin har jobbat vid Gränna Glashytta/Bruk. Delfinen är Gränna dock. Den verkar sammanfogad med glasmassa mellan fot och "fisk", så den är troligen från sent 70 tal till tidigt 80 tal.

Mvh

Paul Padoan

Comment

Tack till er som lämnat upplysningar om min delfin, för det är väl en sådan och ingen fisk?

Comment

Jag skojade bara, det är en delfin, med äkta silver också. Troligen halvkristall.

/Paul

Comment

Working...
                    X