Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några gröna gamla flaskor

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Några gröna gamla flaskor

Hej !

Tog ett par bilder att dela med mig av ,,inte bästa kvalite men ändå

Någon som kan hjälpa till med ålder/ursprung samt ett ungerfärligt värde ?
    Helt oskadad med "normalt slitage"

Källarefynd ,dock inte funnen av undertecknad tyvärr ,,vore andligt att göra ett sånt fynd ngn gång !

Min gissning efter viss research är runt 1730 samt engelskt ursprung?

Stämmer det överens med eran uppfattning & erfarenhet ?

Hursomhelst mkt trevlig flaska med intressant form- 6 1/2 tum hög / 4 3/4 i botten -"Svag för att måtta i kroppsdelar efter ett antal år av meckande på gamla Jänkare"

-skarpt puntelmärke,ngt vriden i halsen

Skall försöka komplettera med lite bättre bilder på regalin osv ..

Tackar på förhand Mvh Glasklar "grön på flaskor"
    Bifogade filer

Hej ! Din research verkar vara det närmaste en ungefärlig ålders och ursprungs bedömning man kan komma enligt mig. Det är otroligt svårt att säga exakt (för att inte säga rent omöjligt) NÄR en anonym flaska är tillverkad. VAR den kan vara gjord går oftast lättare att luska ut även om detta många gånger är problematiskt det med, då många tillverkade efter samma principer. Värde.. tja.. om man letar bland auktioner av liknade flaskor på ebay så kan man nog få ett ungefärligt marknads värde, iallafall internationellt. Det viktiga är dock att skilja på vad man har fått för flaskorna och inte gå efter vad man har begärt.. Trevlig flaska med hög ålder i vilket fall som helst ! Mvh
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Björn vet. Jag undrar vad det står för text på flaskan längst till höger i bild?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Lite svårt att se om det är en 1/3 knoppis från S för Sund eller en tysk märkt St.

Comment

Här kan du leta vidare. http://www.cosbert.com/
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Hej & tack för svaren !

Det är mkt riktigt en 1/3 knoppis från Sund ,,i botten är den märkt SUND 1900+II samt en fristående 10 ,, vilket borde vara år 1911 lr 1902 alt 1910 ??
            Någon siffra anger arbetslag/skift lr liknande?? vilket kanske ngn här kan svara på ?
            Tre skarvar har den .

Förövrigt tycker jag den gamle är charmig med sin form mellan den "klassiska" lökflaskan till den senare "mallet" formen

Har ett gäng flaskor i förrådet som jag grävde fram i en kompost för 10-15 år sedan ,,knökfullt med flaskor var det där ! kul kul var det att böka runt där,, har säkert uppåt ett hundratal som jag ska försöka ta upp o fota/rengöra- ålder runt 70-120 år på dom flaskorna ..
            Numer går det en landsväg över den fyndplatsen tyvärr ,hade vart roligt att fördjupa utgrävningarna ,, hade garanterat fyllt en släpkärra med flaskor & kanske lite äldre fynd på djupet oxå! Tävlade med anläggningsmaskinerna gjorde jag innan dom slutligen fyllde över alltsammans.. R.I.P Hälsn från flasknörd

Comment

Hej. Naturligtvis kan man inte säga exakt år,månad och dag när en flaska är gjord,vilket norrmannen från Bergen så riktigt påpekar. Men vi har ju Roger Dumbrells utmärkta bok "Understanding Antique Wine Bottles" som rättesnöre vid dateringar. Och den är det väl ingen som ifrågasätter ? Men vad menar han med "att skilja på vad man begärt och vad man fått"? På de auktionssajter jag känner till finns ett utgångspris (ibland jättelågt),och sedan går flaskan till den högstbjudande (om ev. reservationspris uppnåtts). Hans tankegångar verkar ju mest likna gamla bil-och hästhandlarfasoner,och inte modern internethandel. För inte finns det väl internationella internetsajter med prutmån på? Eller gör det det ?

Comment

Jag får väl försöka förklara vad jag menar en gång till. Man skall titta på slutpriser för att få ett marknadsvärde. Går man in och tittar på vad folk begär så finns det säkert någon optimist som begär 4000:- för en sån här flaska. Den personen får troligen inte sålt. Jag har hört så många säga när de tex går på en samlarmässa "en sån har jag hemma och den här är ju prismärkt 500:- tänk att den var värd så mycket" En sak som någon begär x antal kronor för behöver ju inte nödvändigtvis vara värd detta. Värdet är vad folk är beredd att betala. Enkelt ! Om man vid en auktion har en bra butelj med utropspriset 2000:- men inte får högre bud än 1800:- då är detta marknadsvärdet. Hänger du med skogaholm ? Det finns dessutom med garanti fina böcker som beskriver flaskor, helt klart gör det det. Men eftersom glasblåsarna ofta flyttade runt och tog med sig sina tankar och ideer samt att man gjorde mycket i samma teknik på flera glasbruk och i flera länder så är det svårt att säga ett specifikt bruk på en såpass anonym flaska som den här ovan. England och 1700 talets första hälft har ju frågeställaren själv klurat ut. Det blir nog svårt att få något mer exakt svar i det fallet. Mvh Björn

Comment

Bergenbon är visst stingslig och på dåligt humör idag. Vem har trampat honom på tårna?Inte behöver väl du förklara vad du menar,dessutom har du tydligen svävat ut en hel del. Här handlar det väl inte om glasblåsare som flyttar runt,utan om en flaskmodell (mallet el. transitionbottle) från en viss tid eller utvecklingsfas i England. Inget annat. Ang. värdering och marknadsvärde kan det nog skrivas spaltkilometrar utan att någon blir klokare på kuppen. Dumbrells bok,som inte sysslar med värderingar,är också mest relevant i sammanhanget. Men var någonstans hittar du på internet en sajt där folk bjuder ut flaskor typ denna,och begär ett pris?Som sedan enl. dej är förhandlingsbart? Kunde vara intressant att veta,tipsa gärna! F.ö. verkar ju 4000:- inte vara ett särdeles oskäligt pris för denna flaska,de har nog i regel ett slutpris på 3-4000:- på en auktion.Troligen även i Sverige,kolla Stockholms auktionsverk. Och menar du ,att om du skulle råka hitta en Loosflaska för 500:-på en auktion så är detta marknadsvärdet? Så enkelt är det väl ändå inte?Tyder väl snarast på okunskap hos auktionförrättaren(vanligt!) eller ointresse hos den övriga auktionspubliken. Enkelt !

Comment

[QUOTE=glasklar;57062]Hej & tack för svaren !

Det är mkt riktigt en 1/3 knoppis från Sund ,,i botten är den märkt SUND 1900+II samt en fristående 10 ,, vilket borde vara år 1911 lr 1902 alt 1910 ??
                    Någon siffra anger arbetslag/skift lr liknande?? vilket kanske ngn här kan svara på ?
                    Tre skarvar har den .""
                    Den såg så mkt större ut än lökflaskan så jag blev undrande.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Man kan undra vad en del är ute efter ? Det frågas efter åsikter här. Jag har gett mina. Det frågas efter vad jag menar med min värdering ?. Jag har förklarat detta. Jag har aldrig skrivit att det finns en internet sajt där man kan förhandla om priser. Och jag står fast vid att om en glasblåsare blåst 10000 flaskor av en modell på ett glasbruk så har han även hunnit blåsa minst lika många i exakt samma utförande på 2-3 andra glasbruk, kanske till och med i ett annat land under sin livstid.

Avslutningsvis så vill jag bara tala om att jag är på ett strålande gott humör Pratade med en samlarbekant för en tid sedan hur svårt det är att förklara så att alla förstår och nöjda. Detta är helt omöjligt. Ungefär som att spela pingis med en golfklubba.
                      Här fick vi ett bevis på det. Jag svammlar garanterat, skriver obegripligt och är helt fel ute i mina spekulationer vid flera tillfällen. Kanske även denna gången. Vad vet jag ? Vem sitter inne med ett facit ? Jag säg det.. inte jag iallafall ! Jag tycker bara det är roligt att skriva lite här ibland. Hoppas ni har överseende med mig och mina tilltag

Comment

Nog svamlar du alltid,men det är ju mänskligt som du så riktigt påpekar. Men du har tydligen väldigt svårt att ta till dej av andras åsikter och påpekanden. Här handlar det ju till 110 % om en engelsk s.k. mallet från c.1730. Då finns det ju näppeligen någon anledning att börja svamla om vandrande glasblåsare som "blåst 10000 flaskor o.s.v.". Och visst påstod du att det till syvende och sidst handlade om vad man fick och inte om vad man begärde för t.ex. en flaska(det finns ju oerhört mycket mer föremål). DÅ MÅSTE DET VÄL FINNAS EN SAJT där du kan förhandla fram ett pris ? Du nämnde internationellt dessutom,där finns väl bara ebay? Och där går det garanterat inte till så som du beskrev!
                        Facit ja,verkade ju ett tag som att du hade det i hand,men nu börjar man ju tvivla.
                        Till sist kan man ju undra vad du är ute efter ditt goda humör till trots? Tjafsa?

Comment

Ursprungligen postat av skogaholm Visa inlägg
                          Hans tankegångar verkar ju mest likna gamla bil-och hästhandlarfasoner,och inte modern internethandel.
                          Ursprungligen postat av skogaholm Visa inlägg
                          Vem har trampat honom på tårna?Inte behöver väl du förklara vad du menar,dessutom har du tydligen svävat ut en hel del.
                          Det är väl ganska tydligt? Det finns ingen anledning att gå på sådär!

Comment

Här var det lite eld under pannorna. Som utomstående läsare går det lätt att förstå vad båda kombattanterna menar, men det kanske är så att personkemin inte riktigt infunnit sig dem emellan? Jag tror att man i mångt och mycket menar samma sak men talar olika språk.

Vad gäller saker och tings värde varierar det oerhört mellan vid vilken plats och tidpunkt värdebedömningen görs. Inget är mer värt än vad någon vill betala, köparen bestämmer priset. Så har det alltid varit och kommer alltid att förbli när det gäller begagnade varor. Vad man kan köpa på en auktion i Kvänum kanske kostar det tiodubbla på Sthlms auktionsverk, man värderar olika beroende av kunskap, intresse samt tillgången av pengar.

Någon citerade Roger Dumbrell, han skriver bl.a. att "den som säger sig veta något bestämt om en omärkt flaska är den som inget vet" fritt ur minnet.
                            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

OBS att Bergenbon talar om "marknadsvärde"! Det du kallar för värde LS är väl egentligen inget annat än det pris man betalar just den dagen och den stunden. Och har väl inget med värde att göra? Har jag definierat ordet värde fel? Ordet VÄRDE torde väl vara lite mer "värdebeständigt" än ett slumpartat dagspris?
                              Så här kan man nog hålla på i evighet att diskutera ord och dess betydelse (eller språkvärde),men finns det någon anledning? Men de facto är Dumbrells bok oerhört värdefull i dessa sammanhang,det kan man inte komma ifrån. Utan den skulle vi inte veta så mycket om gamla engelska flaskor iallafall.

Comment

Working...
                              X