Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några gröna gamla flaskor

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av glasklar Visa inlägg
    Hej !

Tog ett par bilder att dela med mig av ,,inte bästa kvalite men ändå

Någon som kan hjälpa till med ålder/ursprung samt ett ungerfärligt värde ?
    Helt oskadad med "normalt slitage"

Källarefynd ,dock inte funnen av undertecknad tyvärr ,,vore andligt att göra ett sånt fynd ngn gång !

Min gissning efter viss research är runt 1730 samt engelskt ursprung?

Stämmer det överens med eran uppfattning & erfarenhet ?

Hursomhelst mkt trevlig flaska med intressant form- 6 1/2 tum hög / 4 3/4 i botten -"Svag för att måtta i kroppsdelar efter ett antal år av meckande på gamla Jänkare"

-skarpt puntelmärke,ngt vriden i halsen

Skall försöka komplettera med lite bättre bilder på regalin osv ..

Tackar på förhand Mvh Glasklar "grön på flaskor"
    Kan inte se vad för typ av puntelmärke du har utifrån bilden,
    du skriver att puntelmärket är vasst.

Har du ett stort sandpuntelmärke under den så är den troligast
    gjord i England.

Men dessa har kopierats i Holland och Belgien under 1700-talet, men de flaskor jag sett ifrån dessa länder har inte sandpuntel.

Vad gäller ungefärligt värde på den så brukar de på e-bay sluta på
    1500kr till 2000kr när de har den här färgen och formen.

Har själv inskaffat en ifrån England för 1000kr, men den har en
    annan form och tillhör de ännu lite billigare malletflaskorna.

Ska man upp i 3000 - 4000kr som det talats om så bör det vara en
    mallet med bättre form och trelig svart massa.

Har den sedan sigill kan det kosta många många tusenlappar.

Comment

Jag har inte samlat på flaskor så värst länge så där kan jag inte uttala mig men det svenska språket har jag däremot sysslat med nästan hela mitt liv. Kan det inte vara så här Björn L menar: http://www.tradera.com/FLASKA_ARNAS_...ktion-60999924

Lägg där till ca 50 kr frakt. Inte visste jag att denna flaska var "VÄRD" så mycket. Har tydligen en mindre förmögenhet hemma.

Comment

Jag tror inte att någon ger 100 spänn för dessa flaskor. Jag är nog förmögen också i så fall, men jag tror att de flesta mina hamnade i glasbomben
        DG

Comment

Själv har jag alltid hävdat att värdet på andrahandsmarknaden (när tillverknings- och hanteringskonstnader har slutat att ha betydelse) enbart beror på förväntan. Och förväntan är, liksom på aktier, alltid en fråga om dagspriset på avslutade transaktioner. Att prata om ett "inbyggt" värde är alltid riskabelt. Det finns många faktorer som kan sänka och höja priserna över en natt. Ett försäkringsvärde är visserligen ett försök till långsiktigt värde, men försäkringsbolaget vill alltid hålla ner det, liksom försäkringstagaren vill värdera upp det. Utom när man ska betala premien, förstås!

Comment

Gott så Peter! Inte skall man förvänta sig ngt- Den sten som inte rullar, bygger bara mossa! Peter S, jag tror att du just nu bara är lite uttråkad
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Vad jag ville visa var givetvis att många försäljare har orimliga förväntningar och att använda dessa för att bestämma ett värde på sina egna saker kan vara vanskligt.

På lauritz.com som är en internationell site kan man såvitt jag förstår lägga bud under utropspris. Även ifall utropspriset i det fallet är mer av ett riktmärke.
              Last edited by posse; 2008-03-25, 00:12.

Comment

Det tråkiga med många internetauktioner är just utgångsbuden och reservationsprisen.
                Ser dessutom ofta att det finns ett reservationspris som säljaren skriver ut i auktionen. Det blir för dyrt att ha detta som utrop.
                Jag tycker att auktioner bör starta från 0. budgivarna får styra slutpriset.
                Tror säljaren inte på marknaden så kan han/hon sätta ut en annons med fast pris.
                (Är lite tjurig så här på morgonen, har inte druckit kaffe än)
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Värdet är väl det man vill ha för en sak om man ska sälja annars får man och oftast vill man behålla en sak om den är bra, och om man köper så är det en skillnad på värdet om man ska ha själv eller sälja vidare, betalar gärna extra för det jag vill ha. Sen läste jag att någon skrev att alla auktioner skulle börja på 0 kr???det är väl okey om det är ett dödsbo, men inte sjutton skulle jag väl "chansa" och sätta ut nåt för 0 kr om det är värt pengar då kan jag väl slänga det på sopstation eller skänka det till någon organisation, och för dom som är snåla så är det gratis att skänka

Comment

Bravo T.N. Men nu har vi hört många definitioner på ordet "värde",men förmodligen ingen som direkt stämmer med den i SAOL. Underligt förresten att så många här vill att allting ska kosta noll när de köper ,men vill att det ska kosta skjortan när de säljer ! Snålhet och avundsamhet och kanske något mer ? Men TN träffade säkert en öm punkt hos många.
                    Den som försökte värdera mallets får nog studera e-bay lite bättre,där finns många exempel på höga priser. Men ibland är faktiskt auktion (även nätauktion) lite av lotteri,det vet väl alla .

Comment

Jag skriver inte för att träffa ömma punkter hos folk tycker inte jag behöver det, men värde för mig är vad jag är villig att betala just nu för ett föremål och att sälja är en annan sak, där vill jag bara sälja om jag får det jag är nöjd med annars stannar det hemma( så enkelt är det )

Comment

Ursprungligen postat av skogaholm Visa inlägg
                        Bergenbon är visst stingslig och på dåligt humör idag. Vem har trampat honom på tårna?Inte behöver väl du förklara vad du menar,dessutom har du tydligen svävat ut en hel del. Ang. värdering och marknadsvärde kan det nog skrivas spaltkilometrar utan att någon blir klokare på kuppen. Men var någonstans hittar du på internet en sajt där folk bjuder ut flaskor typ denna,och begär ett pris?Som sedan enl. dej är förhandlingsbart? Kunde vara intressant att veta,tipsa gärna! F.ö. verkar ju 4000:- inte vara ett särdeles oskäligt pris för denna flaska,de har nog i regel ett slutpris på 3-4000:- på en auktion.Troligen även i Sverige,kolla Stockholms auktionsverk. Och menar du ,att om du skulle råka hitta en Loosflaska för 500:-på en auktion så är detta marknadsvärdet? Så enkelt är det väl ändå inte?Tyder väl snarast på okunskap hos auktionförrättaren(vanligt!) eller ointresse hos den övriga auktionspubliken. Enkelt !
                        För det första, Skogaholm så tycker jag att du har attitydproblem genom att tilltala Björn med Bergenbon. Om jag tolkar Björns inlägg rätt så svarade han allmänt på ett marknadsvärde.

Björn syftade väl på att ett marknadsvärde är egentligen vad den specifika markande är beredd att betala. Dvs bjuder du ut ett föremål på en auktion till tex 2000:- och ingen vill betala mer än 1500:- är det då det aktuella värdet? Samma föremål med en annan publik kanske slutar på 3500:-. Jag tror inte Björn syftade på att det finns prutmån på Internet auktioner (där en vara blir osåld om utgångspriset är för högt). "Prutmånen" gäller väl bara fysiska auktioner där varan antingen säljs för lägre än första utrop eller klättrar över när budgivningen väl är igång.

Det där med värde varierar med tillgång, mode och efterfrågan. Tradera är ett utmärkt exempel på att mångfalld sänker "värdet". En viss pryl kan gå för en tusenlapp men när flera sedan lägger ut samma vara sjunker priset och vad är då det rätta värdet?

Det är väl heller inte för intet som folk väljer att lämna kvalitetssaker till de större auktions firmorna i förhoppning att det finns mer kapitalstarka och kunniga köpare än i míndre orter eller "Bonna auktioner". Chansen att fynda är dock mycket större på de auktionerna där det säljs allt ifrån gamla redkskap, äggkoppar, rostiga verktyg, gammalt skräp till en och annan guldklimp.

Kan ju ge ett par exempel: För ett par år sedan fyndade en bekant 6 st vitmålade trädgårdsstolar med gung i (kommer inte ihåg formgivaren, men de fanns med i någon antiktidning nyligen för 1500:- /st tror jag) och de klubbades för 100:- tillsammans! och hade jag varit lite mer vaksam och kunnig hade jag bjudit själv. Jag kan lova dig att jag hade fått betydligt mer om jag sålt dem vidare på Tradera.

Själv har jag bla fyndat Willhelm Kåge´s Tvättfat och kanna från 1917 och den bringar betydligt mer idag.

Ett annat exempel är Andy Warhol's konst. Den tilltalar mig lika lite som kvarskatt och skulle inte betala en spänn för om jag inte visste var det var. Däremot hoppas jag fynda på någon loppis eller gårdsauktion på landet, till exempel Green Pea Soup (Campbells) för några tior för den klubbades tydligen för 150 000:- på en auktion.

Snygg flaska för övrigt för att hålla mig till ämnet
                        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

"Underligt förresten att så många här vill att allting ska kosta noll när de köper ,men vill att det ska kosta skjortan när de säljer ! Snålhet och avundsamhet och kanske något mer ?"

Jag fattar ingenting. Köpa billigt och sälja dyrare, är det ett tecken på snålhet och avundsamhet? Jag trodde att det var det all handel gick ut på sen tidernas begynnelse. Får nog lägga till snål och avundsam i mitt visitkort.

Comment

Jovisst har du rätt Posse,men du förstod ändå inte undermeningen. Den var att de flesta här utger sej för att vara samlare,men i själva verket bor det det nog en liten "handlardjävul" i flertalet av dem.
                            Ett exempel : någon köper en sak på loppis för 5 spänn( VÄRDERAD till det av loppisens egen expertis).Sedan lägger man in bild på föremålet här och frågar efter VÄRDET. Hur går det ihop? Slutsats : ordet värde är vad man själv gör det till. Åtminstone enl. inläggen ovan. Enkelt,eller?

Comment

Underligt förresten att så många här vill att allting ska kosta noll när de köper ,men vill att det ska kosta skjortan när de säljer ! Snålhet och avundsamhet och kanske något mer
                              ?.
                              Denna mening förstår jag inte. Många här ? Syftar du på forumet? Tror väl att de flesta vill betala så lite som möjligt men vill ha så mycket som möjligt vid en försäljning. Vad är det för konstigt med det?

Comment

Den var att de flesta här utger sej för att vara samlare,men i själva verket bor det det nog en liten "handlardjävul" i flertalet av dem.
                                Ett exempel : någon köper en sak på loppis för 5 spänn( VÄRDERAD till det av loppisens egen expertis).Sedan lägger man in bild på föremålet här och frågar efter VÄRDET.
                                För det första så har du ingen aning om vilka som samlar. Att det finns en och annan som ställer frågan om ev. värde, är oftast tillfälliga besökare och de flesta av oss vill inte "värdera" några föremål. Man hänvisar ofta till att söka på Internet för att få en marknadsbild.

Min personliga uppfattning om olika loppisars värderingar varierar stort. Vissa sätter pressglas, keramik och porslin osignerade, ostämplade etc till hutlösa priser. Jag köpte en glasskål med målat mönster, osignerad för att jag ville ha den oavsett vem som gjort den och betalade 150:- . Frågade i kassan om det var något speciellt med den pga. priset. Då gick hon och frågade "deras expert" som råkade vara i butiken. Kom tillbaka och sa att det var en rörstrandskål. Då ifrågasatte jag när rörstrand gjorde glasföremål, vilket hon bara svarade att hon som sätter de flesta priserna i butiken är kunnig så borde veta.

Så mycket för den expertisen. Köpte innan påsk en vit höna för 30:- och på ett annat ställe kostade den 650:-

Så att köpa en vara för 5:- på loppis och sedan fråga här kan faktiskt vara berättigad om man själv misstänker att den slunkit emellan nålsögat. Man borde omformulera frågan till "vad borde denna ha kostat" om man misstänker att man fyndat.

Att få en vara värderad för att sälja den är däremot en annan sak.
                                Last edited by Samlartrollet; 2008-03-25, 12:28.

Comment

Working...
                                X