Det här skulle ju kunna bli en intressant disskussion om vi bara försökte hålla sams.
Jag är novis på mycket inom det här med glas, men jag försöker så gott jag kan, och jag tror alla vi kan lära lite av varandra - utom Hektor (
) så har vi väl alla ett intresse av att lära oss mer om äldre tiders glastillverkning.
Att säga att alla flaskor med kraftigt till höger vriden hals är från perioden 1850-1870 för att man daterat alla sådana flaskor till den tiden blir ju bara ett cirkelresonemang.
Du måste väl ha flaskor som du kan datera på andra sätt AF? Den här har ju t. ex. en intressant etikett.
Det kan ju faktiskt finnas flera mer djupliggande orsaker till att de här flaskorna har mer vridna halsar. Kanske gjordes halsarna smalare och själva flaskorna tyngre under en tid och vridningen därmed större? Kanske har det med formarnas utseende och friktionen att göra?
Jag är novis på mycket inom det här med glas, men jag försöker så gott jag kan, och jag tror alla vi kan lära lite av varandra - utom Hektor (
) så har vi väl alla ett intresse av att lära oss mer om äldre tiders glastillverkning.Att säga att alla flaskor med kraftigt till höger vriden hals är från perioden 1850-1870 för att man daterat alla sådana flaskor till den tiden blir ju bara ett cirkelresonemang.
Du måste väl ha flaskor som du kan datera på andra sätt AF? Den här har ju t. ex. en intressant etikett.
Det kan ju faktiskt finnas flera mer djupliggande orsaker till att de här flaskorna har mer vridna halsar. Kanske gjordes halsarna smalare och själva flaskorna tyngre under en tid och vridningen därmed större? Kanske har det med formarnas utseende och friktionen att göra?
Comment