Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt med saker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det här skulle ju kunna bli en intressant disskussion om vi bara försökte hålla sams.
    Jag är novis på mycket inom det här med glas, men jag försöker så gott jag kan, och jag tror alla vi kan lära lite av varandra - utom Hektor () så har vi väl alla ett intresse av att lära oss mer om äldre tiders glastillverkning.

Att säga att alla flaskor med kraftigt till höger vriden hals är från perioden 1850-1870 för att man daterat alla sådana flaskor till den tiden blir ju bara ett cirkelresonemang.
    Du måste väl ha flaskor som du kan datera på andra sätt AF? Den här har ju t. ex. en intressant etikett.
    Det kan ju faktiskt finnas flera mer djupliggande orsaker till att de här flaskorna har mer vridna halsar. Kanske gjordes halsarna smalare och själva flaskorna tyngre under en tid och vridningen därmed större? Kanske har det med formarnas utseende och friktionen att göra?

Comment

Ja man har ju inte så mycket att lära som vissa andra men det lilla man har, har man i Lissabon.
      En tjockgodsig flaska behåller "värmen" längre än en tunnväggig, med andra ord har den tjock... större benägenhet i fallet "vriden" hals.
      Häri har vi nog en orsak, frågan är om vinare också var ett snäpp tjockväggigare än övriga som enl. AF inte är vridna.

Detta kan vi hålla på att utröna i långliga tider, med eller utan AF medverkan fast det hade ju varit lättare med Lill-flaskan stående i sitt bås.
      Vi skall naturligtvis inte tynga honom i dag med så banala ting som ovan, han har ju annat att fira än våt ältande här.

Skål Kalle!
      Bifogade filer

Comment

En av grundmeningarna med ett diskussionsforum måste väl vara att man utvecklas i sitt kunnande av varandra, jag håller med dem som säger detta!

Men angående vridningarna i halsarnas glas, att dessa små vridningar strax under mynningsringen nästan alltid går åt samma håll beror nog på att de flesta glasblåsarna var högerhänta, i någon av alla glasböcker man plöjt igenom har detta stått någonstans, undrar om det inte är Heribert Seitz som nämner detta i en bok från tidigt 1930-tal.

Hur som helst, det är utan tvekan så att när det är kraftigt gjorda vridningar utefter hela halsens längd så är flaskorna nästan undantagslöst blåsta vid 1850 och -60-talen, jag har tolkat detta som medvetet gjort av rent estetiska skäl och fått medhåll av en tysk samlare vilken samlar på sigillflaskor från denna tidsperiod, en del av hans flaskor har även årtal i sigillen. Men vem vet, det var ju en tillverkningsmässigt omvälvande tidsperiod så det skulle ju även kunna bero på det att dessa långa, och till synes medvetet gjorda halsvridningar, är vid denna tidpunkt.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ingen rök utan eld. Sååå med största sannolikhet var dom lite extra snurrbenägna under den tiden.
          Att i detalj utreda varför börjar kännas överilat för min del.

Min flaska här ovan är något för mörk för att se här men den har sliror i vänstervarv, undrar om den är omkring 1870 vinare fransk eller tysk. Höjd kanske 180mm.

Comment

Jag tror mig också kunna bedömma dessa vridningar som är medvetet framtagna. Jag passar mig dock för att säga "så här är det " Dels för att jag stött på de som inte ens har gått att överbevisa om man så har lagt produktions redovisningar framför näsan på dom, samt dels för att jag omöjligt kan alla svar till 100%. Nya uppgifter kommer ständigt fram och avikelser som helt går imot "reglerna" förekommer uppenbarligen..

Åter till dessa flaskor som A.F. försöker beskriva utan att få något större medhåll. Dessa är betydligt mer iögonfallande och det känns som om man har försökt att få fram en optisk effekt när man gjort på detta viset.

Åldersmässigt så vill nog jag med ha dom kring 1800 talets mitt ungefår då detta verkar ha varit på modet. Sen finns det ju förstås flaskor blåsta långt in på den här sidan av sekelskiftet 1900 som man helt enkelt inte har varit så nogranna med utan ibland vridit lite för mycket. Hade man en "normal" order där flaskorna skulle vara så perfekt blåsta som möjligt så släpptes inga halvblessyrer igenom. Detta var det hård kontroll på. Sen kanske det kom någon liten lokal bryggare och bad att få ett par tusen flaskor som endast var funktionella och således billigare. Bland dessa så slank det nog igenom flaskor som såg ut därefter !
            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Lyfter en gammal tråd eftersom jag skulle vilja höra vad ni tror om ytterligare en teori som jag gått och funderat lite på. Sabrering var ju på modet på 1800 talets mitt. Många champagne flaskor mötte sitt öde genom att någon fin herre tog fram sabeln och bokstavligen högg av "huvudet" ! Eftersom man fortfarande hade ett ganska enkelt glas i dessa flaskor fullt med luft bubblor och dylikt så kanske flaskorna sprack åt alla möjliga håll om man försökte sig på att halshugga dom ? Så min fundering är om flaskorna kanske blev starkare av en kraftigt vriden hals och själva brottet vid en sabrering blev mer tvärt och man löpte då inte lika stor risk att sabba hela flaskan ? (De blev säkerligen även tåligare vid själva korkningen också som satte ett rejält tryck på flaskorna.) När man kommer in på 1870-80 talet så hade champagne flaskorna betydligt tjockare och "renare" glasmassa. Med andra ord så hade man utvecklat en flaska som inte gick i tusen bitar om man högg till på rätt sätt. Kom gärna med lite mothugg om ni tycker att jag är ute och cyklar
              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Här är en tråd med sabreringslektion:
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

Working...
                X