Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt med saker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Inget tjafs igentligen ifrån min sida, utan mer att man blir
    förvånad att ingen förstår vad man menar.

Men men så är det ibland, man vet vad man talar om och
    tror att alla andra förstår direkt.
    Men men det är väl svårt att beskriva allt med ord.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      Personligen har jag svårt överhuvudtaget för att förstå hur glasblåsning går till.
      Jag behöver se saker i verkligheten för att förstå. Min sambo vet vid det här laget att inga verbala beskrivningar eller snygga ritningar får mig på fall, t.ex som med altanbygget som är projekterat sedan 1 år tillbaka. Det var först när vi började fästa träplankorna i plankskorna på betongfundamenten som jag verkligen förstod hur det skulle se ut och NU förstår jag oxå hur man får till en altan (nästan)
      Jag tycker det är intressant när du berättar, men jag förstår ändå inte, så illa är det med min praktiska föreställningsförmåga Hirvi.
      Det är nog inte bara så illa hos dig Äjth!
      För mig låter det, som jag, man bara smäcker (då vet dom inte vem jag är)
      kanske samlarna vill köra sin egen teori om glas!
      Undrar vilken Glasblåsare i Sverige, som vill ta över, här på PES (nix)
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

AF nu får du gnugga dom små, varför skulle endast ch.. o vinare i så fall vara dom enda som glasblåsaren ägnade denna finess?
        Låter det rimligt att blåsaren skulle göra skillnad på den ena och den andra sortens flaskor? För min del verkar det lite långsökt.
        Hur är det med regalinpåläggningen är den för det mesta pålaggd i högervarv?

Glöm inte bort detta graverande bevis, (AF din rackare).

Hirvi du har stöd av mig i dom tekniska detaljer som jag kan tänka mig in i och dom är väl inte så få.

Comment

Vi som förstår är det väl inge problem med AF, att inte Äjth är med på banan är väl inge större förlust, du har ju Mig och Hirvi, vi förstår vad du menar.

Comment

Jag orkar inte diskutera det här något mer, ni får ha era
            egna uppfattningar.

Men de flasksamalare som jag känner och jag själv ser
            direkt när en vinflaska eller champangeflaska är gjord
            runt 1850.

Vill ni inte lära er det så okej för mig.

Comment

Ursprungligen postat av Hektor Visa inlägg
              AF nu får du gnugga dom små, varför skulle endast ch.. o vinare i så fall vara dom enda som glasblåsaren ägnade denna finess?
              Låter det rimligt att blåsaren skulle göra skillnad på den ena och den andra sortens flaskor? För min del verkar det lite långsökt.
              Hur är det med regalinpåläggningen är den för det mesta pålaggd i högervarv?

Glöm inte bort detta graverande bevis, (AF din rackare).

Hirvi du har stöd av mig i dom tekniska detaljer som jag kan tänka mig in i och dom är väl inte så få.
              Vi körde vänstervarv Hektor!
              Tackar!
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

AF orkar du inte kolla läget ang. regalin, det var inte bra, lutar nästan åt "ett poäng" åt mig.

Här är det inte direkt bakomliggade lärdom som eftersträvas utan nya friska landvinningar som eftersträvas.

Jaha vänstervarv, var det alltid vänstervara i en form?
                (AF får vila sig nu)

Comment

Exakt det jag tänker göra Hektor, börjar lesna lite och
                  kommer göra som du ber mig.

Comment

Sepofan tabletter, AF längsta flaska är också vänstervarv, då sägar det en del, man körde för det mesta vänstervarv enl. gammal god tradition.
                    AF ta du och vila dig emedan snillen spekulerar.

Comment

Punschen har högervridning, är det möjligen en antydan till att tillverkaren var berusad eller har det annan symbolist betydelse?
                      För min del tror jag på det senare, står det inte i bondepraktikan att flaska tillverkad av osötat nartron bör i möjligast mån vridas högervarv om den framställs en måndag efter trefaldigheten.

Comment

Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
                        Inget tjafs igentligen ifrån min sida, utan mer att man blir
                        förvånad att ingen förstår vad man menar.

Men så är det ibland, man vet vad man talar om och
                        tror att alla andra förstår direkt.
                        Men det är väl svårt att beskriva allt med ord.
                        Förklarar man en sak!
                        då blir det knäpp tyst, här på PES,
                        Fråga är inte farlligt, om man inte förstår!
                        Vi är märkliga!
                        Hirvi

Comment

Att fråga eller icke fråga det är frågan? Frågan hänger i luften som en gammal säck, plötsligt ramlar den ner och gror, upp kommer svaret och alla motsägarna klipper till, här skall stötas och blötas.

Man får inte trampa på en öm flaska, gammalt vildmarks ordspråk från norr om Eslöf.

Comment

Varför har ingen nämnt det faktum att när man med en regalinsax vred runt en liten mängd glas och därmed skapade en mynningsring, då uppstod självklart vridningar i glaset då glasmassan var varm och formbar. Alltid, mer eller mindre, finns dessa vridningar strax under mynningsringen. Eller kanske har jag missat detta?
                            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Nu är välden stora frågan om det som enl. AF det är ett speciellt beteende från franska flaskor mellan 1850-1900 eller något i den stilen, detta något var Hirvi och jag något frågande inför.

Comment

Här börjar det!

Den har också det typiska knäcken runt halsen som går ifrån
                                axlarna och upp till regalinen.
                                Det var på modet på vinare och chapmangeflaskor runt 1850.

Comment

Working...
                                X