Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sjöfynd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
    Hirvi.
    Jag tror att du la ditt svar på fel ställe.
    Den här länken var du inne på.
    Den flaskan verkar ha utvändigt slipad gänga.
    Har för mej att LasseC har någon typ av flaska med invändigt slipad gänga. Han kanske tittar in och hjälper till lite.
    Ok!
    tog bort den,
    väntar på Lasse!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Ja flaskan är häftig!
      Men den invändiga gängan, är något jag varken hört eller sett!
      Vad säger Flasksamlareliten här på PES, står det sådana i varje hylla?

Kallin, hade ju slipade gängor på en plunta, vi diskuterade en gång tidigare på PES, men detta är ju något annat!
      Hirvi (Älg)
      Hittade en bra länk om flaskor http://www.users.bigpond.com/oz-riley/bottledating.html

Det visade sig att den stämpeln i botten använde 1900 - 1940 ca. och sjöfarten på fyndstället slutade 1927 så mellan 1900-27 är åldern på flaskan då! det fanns även bilder på flaskor med den typen av gänga. Korken på bilderna var av bakelit!

Dykar`n
      Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

Comment

Ursprungligen postat av Dykar`n Visa inlägg
        Hittade en bra länk om flaskor http://www.users.bigpond.com/oz-riley/bottledating.html

Det visade sig att den stämpeln i botten använde 1900 - 1940 ca. och sjöfarten på fyndstället slutade 1927 så mellan 1900-27 är åldern på flaskan då! det fanns även bilder på flaskor med den typen av gänga. Korken på bilderna var av bakelit!

Dykar`n
        Ja, där var mycke!
        Är så jäv.. dålig på å hitta i djungeln (språket!)
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Hirvi.
          Jag tror att du la ditt svar på fel ställe.
          Den här länken var du inne på.
          Den flaskan verkar ha utvändigt slipad gänga.
          Har för mej att LasseC har någon typ av flaska med invändigt slipad gänga. Han kanske tittar in och hjälper till lite.
          Nej Du Kecke någon flaska med invändig gänga har jag inte men vill gärna ha
          DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
            Nej Du Kecke någon flaska med invändig gänga har jag inte men vill gärna ha
            DG
            Det var väl det att jag ville att du skulle ha en då.
            Mitt minne är det väl inget fel på.
            Hittade lite här.
            Inget om flaskan det gäller förståss.
            Last edited by Kecke; 2007-08-04, 20:52.

Comment

Hittade lite här.
              Det blev!
              Sidan kan inte hittas!
              Hirvi

Comment

Nu skall sidan gå att hitta.

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                  Ja flaskan är häftig!
                  Men den invändiga gängan, är något jag varken hört eller sett!
                  Vad säger Flasksamlareliten här på PES, står det sådana i varje hylla?

Kallin, hade ju slipade gängor på en plunta, vi diskuterade en gång tidigare på PES, men detta är ju något annat!
                  Hirvi (Älg)
                  Hej Hirvi,
                  her på Danmarks jyske vestkyst finns et utal af engelske flasker med indvendigt gevind (gänge). Befolkningen her samlede dem på stranden og anvendte dem til forvaring af saft. Propperne (korken) var gjort af sort bakelit (?) - ofte med firma-namn/logo präget på toppen. Mange af flaskerne er rigt dekoreret - både de mundbläste og de maskinbläste.
                  Nu ser vi dem ikke mere på stranden - jeg tror at det ophörte i 60-talet, men de ses ofte i second-hand affärer.
                  Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                  Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
                    Hej Hirvi,
                    her på Danmarks jyske vestkyst finns et utal af engelske flasker med indvendigt gevind (gänge). Befolkningen her samlede dem på stranden og anvendte dem til forvaring af saft. Propperne (korken) var gjort af sort bakelit (?) - ofte med firma-namn/logo präget på toppen. Mange af flaskerne er rigt dekoreret - både de mundbläste og de maskinbläste.
                    Nu ser vi dem ikke mere på stranden - jeg tror at det ophörte i 60-talet, men de ses ofte i second-hand affärer.
                    Tackar PLYNG!
                    Jag springer tydligen för lite på Loppisar & Second-hand!
                    Vad jag är ute efter, är gängan, hur det gick till,
                    både för munblåsta & maskinblåsta!
                    På munblåsta, bör dom isåfall, värmt in halsen, och vridit in en tapp med gänga på i halsen, och sedan tillbaka samma väg,
                    det är den enda förklaring till invändig gänga, jag kan föreställa mig!

Mera förslag!
                    Hirvi

Comment

Hittade lite här.
                      Hej på er!! detvar intressant att se hur korken skall se ut så att jag vet vad jag skall leta efter!! för det finns väl händelsevis ingen som har en till salu

Dykar`n

Comment

Hej på er!! detvar intressant att se hur korken skall se ut så att jag vet vad jag skall leta efter!! för det finns väl händelsevis ingen som har en till salu

Dykar`n
                        Du kan gerne få en kork eller tvo av meg om du skicker din adress under privat meddelande.

Comment

Det skulle vara otroligt snällt!!! Jag skall skriva ned min adress!

Hoppas att jag kan gottgöra dig ngn gång!!

M.V.H Dykar`n

Comment

Kom att fundera på ditt lilla men ack så sanna ordspråk. En loppis bekant behövde en lampdel som jag hade, utan denna del var lampan inte värd mycket . Med delen jag hade så var den värd minst en tusing! Han erbjöd mig en tjuga!!
                            Jag sade då att bjuder du inte mer så kan du få den gratis, men han förstod inte. Tillslut så fick jag till ett byte iallafall. Vi känner varandra rätt väl och han vet att jag vet vad det var värt, och ändå!! vad är vänskapen värd?? En tjuga!!

Comment

Det skulle vara otroligt snällt!!! Jag skall skriva ned min adress!

Hoppas att jag kan gottgöra dig ngn gång!!

M.V.H Dykar`n
                              Inget problem. Jag har selv mödt megen vänlighet her på PES (bl.a. fra Roland S. - Takk igjen!).

Venlig hilsen

PLYNG

Comment

Orkar inte leta i mina böcker just nu, men invändiggänga
                                kommer på 1880-talet i England.
                                Kan titta lite nogare någon dag om årtal m.m.

Comment

Working...
                                X