hittade denna flaska under ett dyk i skärgården! har kollat en del på nätet men har inte blivit speciellt klokare av det. Finns det ngn här som har ngn information om den? Texten på på flaskan säger Hewitt bro ltd, grimsby. taccksam för svar! Sjöfarten på stället jag hittade den avstannade runt 1927 och bryggeriet Hewitt bro ltd fanns fram till 1990. Halsen är gängad invändigt!!!!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
sjöfynd
Collapse
X
-
Halsgängan, går den fånga på bild tror du?Ursprungligen postat av Dykar`n Visa inlägghittade denna flaska under ett dyk i skärgården! har kollat en del på nätet men har inte blivit speciellt klokare av det. Finns det ngn här som har ngn information om den? Texten på på flaskan säger Hewitt bro ltd, grimsby. taccksam för svar! Sjöfarten på stället jag hittade den avstannade runt 1927 och bryggeriet Hewitt bro ltd fanns fram till 1990. Halsen är gängad invändigt!!!!!
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Comment
-
Funderar!Ursprungligen postat av Dykar`n Visa inläggDet är ngt svårt att få med gängan inifrån! Men den syns som diagonala skuggor på utsidan av vad ni nu kallar flasktoppen! Även som mörkare åsar inuti halsen!!
Men visst är halsregalinen pålagd,efter att flaskan blåsts, är botten slät,
är det skarvar på regalin,(vertikala) är det en tvådelad form, (två skarvar)
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Jag tänkte att någon av de riktiga flasksamlarna skulle pricka in den bättre, men om du vill ha en grov datering så är den nog troligen före 1930-35 när man går över till maskinblåsning av flaskorna. (även om de flesta gör det redan på 20-talet).
Designen pekar väl mest mot runt 1900.
Comment
-
Kan bara hålla med. Jätteläcker.Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggIngen mer info än att det var en vacker flaska på vackra bilder.
Skrik högt om du tänker sälja. Jag tror det finns flera intresserade.
Comment
-
Om du inte misstycker så vore det toppen om du la in den här vasen under konstglas.Ursprungligen postat av Dykar`njag har den denna häringa!! värd ngt?? Frågan till E.B då!!
Tror du får fler svar där och dessutom är det lättare för oss alla att hitta olika saker om de ligger under rätt huvudrubrik.
Mvh
Kecke
Comment
-
Det har du helt rätt i !! Jag blev ngt ivrig när jag såg att E.B kanske skulla kunna ligga inne med viss kunskap i ämnet!!
I forsättningen skall jag se till att hålla mig till ämnet!
No hard feelings!!
Peter///Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Svar till den finska Älgen: Regalinen är pålagd eteråt och flaskan är blåst i tvådelad form. Botten är ngt konkav och med texten, K.B. Ltd, siffrorna 11600, samt ett C i centrum av botten. Jag har hittat en del information på nätet om bryggeriet. Tydligen verksamt mellan 1830 och 1990. Förmodligen kastad överbord från engelsk skuta under lastning av järn! Rester av gammal färg fanns i flaskan när jag hittade den. Förmodligen så hade den torkat och och när ngn stackars jungman blev beordrad att städa färgsjappet så åkte den överbord. Långt hemmifrån!!Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Hittade tillverkaren av flaskan dock inte vilket år :K B Ltd...............Kilner Bros. Limited, Thornhill-Lees, West Yorkshire, EnglandUrsprungligen postat av Dykar`n Visa inläggSvar till den finska Älgen: Regalinen är pålagd eteråt och flaskan är blåst i tvådelad form. Botten är ngt konkav och med texten, K.B. Ltd, siffrorna 11600, samt ett C i centrum av botten. Jag har hittat en del information på nätet om bryggeriet. Tydligen verksamt mellan 1830 och 1990. Förmodligen kastad överbord från engelsk skuta under lastning av järn! Rester av gammal färg fanns i flaskan när jag hittade den. Förmodligen så hade den torkat och och när ngn stackars jungman blev beordrad att städa färgsjappet så åkte den överbord. Långt hemmifrån!!Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Ja flaskan är häftig!Ursprungligen postat av Dykar`n Visa inläggHittade tillverkaren av flaskan dock inte vilket år :K B Ltd...............Kilner Bros. Limited, Thornhill-Lees, West Yorkshire, England
Men den invändiga gängan, är något jag varken hört eller sett!
Vad säger Flasksamlareliten här på PES, står det sådana i varje hylla?
Kallin, hade ju slipade gängor på en plunta, vi diskuterade en gång tidigare på PES, men detta är ju något annat!
Hirvi (Älg)SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
!!!
Comment