Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lökflaska?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Nu får vi jäklar i hoppet ha ett järn, järn kallar jag det bara för att "det" är halft.
    Denna fann jag på näter och den är jättetrevilg.
    Bifogade filer

Comment

Sigill är fint!
      Bifogade filer

Comment

En lökflaskhacka för avundsjuka
        --eller hur det nu va.

Comment

Nisse i kväll visar du verkligen framfötterna!

Comment

Ursprungligen postat av Hektor Visa inlägg
            Nisse i kväll visar du verkligen framfötterna!
            Jag har inga bra saker att visa så jag får vara ironisk istället
            --eller hur det nu va.

Comment

Ja ha?????

Tycker du att du bara har skit? Det var du som sa det.

När jag gick emot dig på samma sätt som du brukar göra, så resulterade det i en kavalkad av oigenkännliga bilder och osamanhängande rappakalja. Jag gjorde bara som du brukar göra, gillas inte det i den skånska myllan? Lite mothugg mot den som hugger är nog bara bra ibland.

Vadå krälar? du krälar väl inte mer än någon annan. Res dig upp om du skitar ned dig, du vet ju vad som är bra samlarvärda saker.

Comment

Såja såja Nisse dina saker är toppen i vanligt folks ögon det är bara jag som är lite udda. Anledningen till att jag gillade glaset var att jag har sådan samhörighetskänsla med sanatoriet.
                Bifogade filer

Comment

Skulle tro att "järnet" är ett sparrhorn: Visserligen lite långt. Det kan slås ner i en kubbe och användas för att driva ut silver eller koppar. Kan nog också sättas i ett städ. Jag har ett kortare som man satte fast i ett kraftigt skruvstycke. Det använde jag som ringregel.
                  Lasse

Comment

Är det någon som vet hur vanliga de här lökflaskorna var i Sverige på 1700-talet?
                    Är de flaskor man hittar här idag till största delen senare importerade eller har det varit vanliga här redan under sin tillverkningstid?

Comment

Humm nu blev jag lite fundersam sparrhorn är ok men sen finns det något som heter schweifhorn med en viss reservation för stavningen, har glömmt skillnaden.

Comment

Troligtvis har de kommit till Sverige senare.
                        Men många har nog kommit med tidiga fartygslaster.
                        Därför ser de ut som de gör.
                        Bifogade filer

Comment

Tack för all info!
                          Speciellt kul att se hur dessa flaskor skeppades.
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

Comment

Trevlig läsning om dessa Lökflaskor!!!!!
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Lökflaska

För en gångs skull sa du något sant ! Men du ska veta,att avundsjukan är en utbredd farsot i dessa kretsar. Sjuklig misstänksamhet och avundsjuka ,är det typiskt för Sverige ? Hur är det i Danmark ? Lika vanligt där ?

Comment

Allting man köper värderas i förhållande till priset, ju högre pris ju större skönhet resp. minder orosmoln över objektet. Det är mycket enkelt.
                                Kostar en flaska 7500:- så vill det till att allt stämmer så det inte svävar några misstankar om det ena och det andra.
                                Däremot kostar en flaska 250:- så kan naturligtvis vissa saker bagatelliseras.
                                Såsom ovanstående med lite för mycket blåsor och för stor kulle.
                                Allt får sättas in i sitt rätta perspektiv för att resnomangen skall stämma.

Comment

Working...
                                X