Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Friblåst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Brännpunkten blir nog för kort för att vara lämplig som skomakarkula.
    Den ser lite sådär ut i formen med vad det innebär för mig.
    För min del blir jag misstänksam när formen avviket från vissa skönhetsideal.

Comment

Hvad er rumindholdet?

Comment

Den rymmer 11 liter. Varför blåste man en sån här om inte syftet fanns redan?
        Bara på kul. Tanken att den skulle vila i en bastkorg eller liknande som Plyng antyder känns inte främmande.
        Vilka skönhetsideal tänker du på 766?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

FD Glasblåsaren

Hej! Här på Fåglaviks Glasbruk långt tillbaka, då blåste man sådana här kulor på frihand diameter 25-35 cm det var en släkt här som hette Weber som försilvrade dom, även flagstångskulor och korkade till dom i ändan (Försilvringen var hemlig gjordes hemma i ett skjul) till saken, dom användes som prydnad på en påle i trädgården, Trädgårdskula. Häls: Ingemar N
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Detta låter mky märkligt? Trädgårdskulor! försilvrade, satta på en påle? upp och ner jag förstår nog inte detta riktigt.

Comment

Trädgårdskula. Liksom gravkulor och andra gravsmyckningar i glas, kan tänka?
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

Comment

Ser at det har vært mange gjetninger om hva kula har vært brukt til. Viser derfor til mitt innlegg 5. nov: KULE TIL Å SETTE PÅ TOPPEN AV FLAGGSTANGA. Denne modellen var meget vanlig i Norge og finnes også fortsatt på mange eldre stenger. For egen del har jeg den i forskjellige størrelser og både med og uten innvendig kvikksølvbelegg.

Comment

LOM det är inte möjligt med en så stor flaggkula!!

Comment

Kan forsikre Åjth om at det er fullt mulig med en flaggstangkule med høyde 33 cm. Teknisk sett er det jo ingen vansklighet med å blåse en slik kule og kula bør jo ha størrelse i forhold til stanglengden. Som belegg for denne påstanden kan jeg opplyse at jeg har en med høyde 31 cm slik du måler og med diameter 23 cm som jeg tok vare på fra en stang jeg tok ned og denne var på ingen måte av de høyste stengene. Kula har forøvrig kvikksølvbelegg innvendig.

Comment

I priskuranterna rymmer skomakarkulorna ½ respektive 1 stop. Det kan ju förvisso finnas andra rymder, men 11 liter låter orimligt mycket tycker jag.

Man kan nog dra den slutsatsen att det inte är någon skomakarkula.
                      Det mest troliga är nog att det är något tekniskt glas, de var betydligt större.

Comment

Med tanke på att halsen vidgar sig mot öppningen samt regalinen som ligger runt halsen tycker jag det verkar troligt att denna oxå hängt. Större glaskula -mera ljus! Dessa användes ju oxå av urmakare vad jag vet.
                        Även vid arbete med mikroskop användes dessa, större volym bättre, starkare ljus. Min sambo har sett en bild på detta.
                        Last edited by Äjth; 2007-05-11, 17:39.

Comment

Ser at spørsmålet om hva slike kuler ble brukt til er tatt opp igjen. Var de til å sette på toppen av flaggstanga eller var de tiltenkt å være væskebeholdere? I stedet for å holde på med diverse teoretiske betraktninger, så foreslår jeg å finne løsningen gjennom et praktisk forsøk. Den som måtte ha en slik kule fyller den med vann og rister lett. Hvis han etter dette står i en vanndam og med kun halsen tilbake i handa, så VAR det en flaggstangkule. Enkelt og greitt.

Comment

Jag noterade just att det inte är någon som bränner händerna här inte.
                            Och det är Äjth vi skall tacka för denna utomordentliga ynnest, jag framför ett tack till dig Äjth från oss alla, ingen gömd och ingen glömd, hrm hrm kanske AF, asch han är säkert med på noterna han också.

Comment

Jag har tidigare ägt 2 st kulor med "regalin" Den ena hade en mkt primitiv glasring och finns numera i Liljedahl. Den andra kulan hade samma mått och glasring som Äjths kula. Båda två var dock försilvrade invändigt. Den som såg ut som Äjths kula hade jag köpt på en loppis utanför Oslo. Säljarna var ett äldre par och de hade använt kulan till flaggstångs knopp ! Så jag måste hålla med LOM om att det är stor chans att så är fallet även med denna kulan. Jag har även sett en ofärgad gammal kula i en flaggstång i Norge en gång tidigare men jag kan inte svara på om den hade regalin eller ej då detta var lite svårt att se.. Jag har lånat två bilder ur literaturen som visar först en försilvrad prydnads kula på en påle samt en på några grav kulor från Eda.
                              Bifogade filer
                              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Det enda man med säkerhet kan säga är att det inte är en skomakarkula.
                                Varför skulle man ha en sådan bastard hängande i taket i skomakarverkstaden.

Jag har själv sett dessa kulor som Björn L nämner, jag tror till och med jag sett den han beskriver.

Lite fakta om åldrar samt storlekar.
                                Saxat ur Lyskulan eller skomakarkulan Ett bidrag till belysningens historia, Ernfrid Jäfvert, sid 169
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X