Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inte häst, men min bästa gris

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Den är absolut lika attraktiv och charmig även med en skadad tass. Någon liten skavank på ett rart föremål,får man ta. Det är nog alla i denna bransch överens om. Det är ju ett stort under bara att en sån här sak av glas har bevarats så intakt i uppemot 300 år.
    Bifogar information inhämtad från Musée de Verre i Liège i ämnet. Som synes finns det många underliga djur i vår herres hage.
    Bifogade filer

Comment

Mycket tack för denna värdefulla information, skall försöka skanna in lite andra rolig djur under kvällen.

Säljaren säger på sin "about mee" sida på nätaet att han har ett hus från 1720. I annonsen skriver han att det är ett Dachbodenfund dvs vindsfynd. Kan det vara från hans hus tro???

Comment

Ett annat roligt djur från ovan nämnda samling. Beskrevs som katt i UA:s katalog,men är nog en hund ? Men här har vi med all säkerhet en svensk glasraritet,helt säkert 1700-tal. (nog visad här förut ?)
        De tidigare visade är från Belgien resp. Tyskland/Österrike.
        Bifogade filer

Comment

Jag är varken kunnig eller rik och har inte mycket plats, men att ha något av dessa vackra, knasiga djur här tror jag skulle lysa upp mina dagar mycket. De är helt underbara! Prylar är bara prylar men de kan onekligen skänka glädje. Hoppas det räcker med bilderna i detta fall...

Comment

Mange takk själv för roliga bilder,LK. En del av dessa hundar (liknande iallafall) finns ju också i mina samlingar. Jag vet att en del kännare i Tyskland,författare till dessa böcker,brukar hänföra dessa hundar till Schwarzwald.
            Den typ av hundar som visas på bilderna 160 + 161 är enl. de upplysningr jag inhämtat från trakten av Liège,ett berömt glasdistrikt i Belgien. Där gjordes ju också de mycket berömda,och numera sällsynta, s.k. "Liège baskets" (Luiks mandje) samt mycket annat förnämligt glas av allra bästa sort. Sådant som vi kanske skulle kalla konstglas idag !

Comment

Det är två stycken från utlandet som kontaktat mig för att försöka komma över hunden. Lite komisk blev den sista när jag översatte den från Tyska till svenska via Google translate.

God dag!

Be dem att förlåta felet, ven, skulle jag vilja ha en hund, fråga vad Antik sprit köpt er ett par veckor sedan. "Southern tyska / Alpine, ca 1800, 21cm, Green Längsgående glas ..."
              Jag är en samlare av antika glas, och därför skulle jag vilja höra om ni sålde sprit till min hund?

Jag håller också till ett utbyte, eftersom jag ser att du är en samlare.

För vilka typer av glas och antikviteter är du intresserad?

Yours!

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                Jag är en samlare av antika glas, och därför skulle jag vilja höra om ni sålde sprit till min hund?
                Blir glad i hela ansiktet när jag läser det där!
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg

Be dem att förlåta felet, ven, skulle jag vilja ha en hund, fråga vad Antik sprit köpt er ett par veckor sedan.

:
                  Direktöversättning är ju underbart! Svärfar försökte översätta en svensk text till engelska för ett tag sedan, han ringde mig och sa, -Men det här stämmer väl inte? Och nä det gjorde det inte, "Bästa hälsningar" är inte "Beast wishes" (en bests önskningar)

Comment

Inhandlade min första Schnapshund igår.
                    Den är mycket lik hunden på bild 158,från boken du visade bilder på,Kallin.
                    Står det någon information,om just denna hund,i boken?
                    Bifogade filer

Comment

Hej!
                      Trevligt köp i de Värmländska skogarna.
                      Det står inte så mycket i min bok.
                      Bifogar det lilla som står.

Glaswolf har någon liknande din på sin hemsida.

Lite komiskt att du öppnar tråden. Den envetne Ungraren har ånyo kontaktat mig och vill köpa den jag har.
                      Bifogade filer

Comment

Tack för svar Kallin.
                        Vad tror du om ålder?Hur är priserna neröver i Europa?

Comment

Denna kostade 475€ på Glaswolfs sida.

Han daterar den även till 1700-tals.

Du fick din till et bra pris tycker jag.

Comment

Ja,jag var rätt nöjd med priset,fast jag inte hade en aning om värdet.
                            Fast pengar är inte allt,när man gillar en grej.
                            Ville inte gärna släppa den till en handlare.

Comment

Fanns det handlare där

Comment

Kan väl sälja en eller ett par från min "kennel",till mycket konkurrenskraftigt pris. Om någon skulle vara intresserad. Bilder finns.
                                Samlingen ska ändå skingras inom kort inför en ev. ny utlandssejour.

Comment

Working...
                                X