Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inte häst, men min bästa gris

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Inte häst, men min bästa gris

Damp ned i brevlådan i dag. Inköpt i Schweiz, det kan ju passa bra, med denna typ av glas. Blåst på halvpost. Bilderna får tala.
    Bifogade filer

ja vad säger man, sitter här och gottar sej åt bilderna - Grattis

Comment

Riktigt bra djur, bör ju ha bra ålder,
      du får visa puntelmärket oxå
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Vadå puntelmärke, denna är maskingjord:-)
        Bifogade filer

Comment

Så ja Kallin, det ser ju bra ut, tydligen är djur med lite ålder
          från utlandet va,
          maskingjortpassa er PESare för Kallin
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag skrev tidigare gris, det är ju en schnapshund. Jo den är från utlandet. Anonserades som Alpenländer. Tyskland, Schweiz mm är vanliga ursprung.

Comment

Ja dom är trevliga dom där, glasmassan ser ju fin ut för tiden,
              omvikt i analmynningen oxå

Funderar på hur dom hade det på den tiden med bränsle
              till ugnarna i alpländerna, har läst på dåligt om hur det var där,
              här i trakterna hade vi ju knappast ingen skog runt 1800talet.
              Hirvi

Comment

Jag tror man kan kategorisera den till Waldglas trots att den formmässigt brukar häröras till Alpenländische glas. Waldglaset var ju tillverkat i vedeldade hyttor, pottaske glas med järnoxidföroreningar.

Finns några i böckerna i olika utförande.
                Bifogade filer

Comment

Helt fantastiska djurfigurer, mycket pålägg med glas här och där,
                  nästan lite sagodjur, förmodligen var det väl djuren dom hade i sin närhet
                  som blev avbildade,
                  tittar man på djur på gamla tavlor ser det ut som dom gissat sig till hur dom såg ut, charmigt är det i vilket fall.
                  Hirvi

Comment

Charmigt är ett passande ord! Tycker även en som mycket lite vet om puntlar och glasmassor och... analmynningar.

Comment

Finns inte bara i böckerna... Finns även i privata samlingar här i landet. Här några exempel från en samling framtagna i en hast.
                      Gratulerar Kallin till ett fint fynd,men har inte hunden gjort sej illa i ena framtassen ? Synd på så rara saker.
                      Bifogade filer

Comment

Jo de finns ju representerade i en del samlingar.
                        Tassen är lite skadad, men jag tyckte det var ok på ett såpass ovanligt föremål.

Comment

Fin snapshund Kallin! Även om den är lite halt och lytt så var den attraktiv, har ingen liknande så nu blev jag sugen på att köpa en.
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jo den är rolig. Men de är nog inte bara att köpa, de dyker inte upp så fasligt offta. Om man inte räknar de stora Tyska auktionshusen, där ser man dem då och då. Där har de också en prisnivå som är över min budget i dessa renoveringstider

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                              Fin snapshund Kallin! Även om den är lite halt och lytt så var den attraktiv, har ingen liknande så nu blev jag sugen på att köpa en.
                              Jag studerade den tassen och undrade om det bara var vinkeln som fick den att se skadad ut. Bra att ni anser att något (någon?) kan vara attraktiv även om den är halt och lytt (ungefär som jag... )

Comment

Working...
                              X