Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Viktiga glasfrågor. - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Viktiga glasfrågor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag har inte den ingående kunskap som jag skulle vilja ha om vad som händer vid "glassjuka" resp. "vattensjuka" men är det inte så att fukt skadar även modernare glas så att man vid stark förstoring kan se att glasytan är "sårig"? Med kalkavlagring trodde jag att det är kalk som avsatts på glaset p.g.a hårt vatten. Kalk kan man lösa med t.ex. citronsyra. I Göteborgsområdet har vi mjukt vatten men likväl blir glaset grått här. Min slutsats blev då att det är fukten i sig som skadar glasets yta, även glas tillverkat i sen tid. Detta kanske är fel?

Olle

Comment

Nu Kecke, hittade jag tråden jag tänkte på. Det är alltså förmodligen glassjuka man kan se i färgskiftningarna jag skrev om tidigare och som angriper glaset. Fukt anses vara orsaken, inte kalk eller annan smuts. Med angrepp menar jag något som skadat själva glaset inåt. Inte något som fastnat på ytan så som kalk eller annan "smuts"
      Olle M.

Comment

Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
        Nu Kecke, hittade jag tråden jag tänkte på. Det är alltså förmodligen glassjuka man kan se i färgskiftningarna jag skrev om tidigare och som angriper glaset. Fukt anses vara orsaken, inte kalk eller annan smuts. Med angrepp menar jag något som skadat själva glaset inåt. Inte något som fastnat på ytan så som kalk eller annan "smuts"
        Olle M.

http://www.precisensan.com/antikforu...ight=glassjuka
        Jag söker ett annat ord för din fundering Olle, ett annat ord för glas som legat länge i jord eller vatten.......iriserat eller?
        --eller hur det nu va.

Comment

Iriserat känner jag igen. Får kolla det. Tack för tipset nisse 8!

Olle

Comment

Olle M.

http://www.precisensan.com/antikforu...ight=glassjuka
            Tack för tråden Olle M.
            Den hade jag missat. Intressant.

Comment

Jag undrar om flaskorna är till salu? Är storsamlare på Oöppnade flaskor. Mvh L-Å....

Jo, kristall har man ju läst skall vara extra känsligt och för min del står kristallglasen alltid upp. Inte uppochner för då finns det risk för att fuktig luft stängs inne i kuppan. Så tror jag i alla fall. Man blir hemmablind ibland. Jag har ju sparat några oöppnade drickaflaskor från tidigt 1970-tal och här kan man ju se att glaset inte har tagit minsta skada av vatten under alla dessa år. Jag undrar om det inte är så att vattenånga är mer agressivt mot glas än vätskan vatten ändå.?

Olle M.
              Är flaskorna till salu?
              Mvh L-Å

Comment

Ursprungligen postat av lyckholms Visa inlägg
                Är flaskorna till salu?
                Mvh L-Å
                Tyvärr inte. De är ett minne från egen tillverkning.

Olle

Comment

Läskflaskor

Jo, kristall har man ju läst skall vara extra känsligt och för min del står kristallglasen alltid upp. Inte uppochner för då finns det risk för att fuktig luft stängs inne i kuppan. Så tror jag i alla fall. Man blir hemmablind ibland. Jag har ju sparat några oöppnade drickaflaskor från tidigt 1970-tal och här kan man ju se att glaset inte har tagit minsta skada av vatten under alla dessa år. Jag undrar om det inte är så att vattenånga är mer agressivt mot glas än vätskan vatten ändå.?

Olle M.
                  Kan du ringa mig ang, dina flaskor, samlar själv 0705-12 86 17 Lars-Åke

Comment

Working...
                  X