Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Viktiga glasfrågor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Viktiga glasfrågor.

Jag har länge undrat över hur man långvarigt förvarar glasflaskor bäst. Tillslutna eller öppna? Å ena sidan så är luften förorenad vilket på sikt kan skada glaset om man inte diskar det regelbundet, å andra sidan riskerar man att stänga inne fuktig luft om man täpper för. Hur länge bör man i förekommande fall vänta med att försluta en flaska efter diskning (glas är ju poröst). Ibland hittas gamla flaskor på vindar, källare och utomhus. Vilka har klarat sig bäst, de med kork eller de utan? En annan sak som jag har funderat på eller tycker mig ha lagt märke till är att fulla flaskor klarar sig bättre än de fuktiga med instängd vattenånga. Kan det stämma tro? Jag är ganska säker på att åtminstone någon PES:are sitter inne med svaret och som kanske har egna erfarenheter, antingen bra eller dåliga sådana. Tacksam för svar.

Olle

Vanliga ölflaskor tycks ha klarat sig bra även om de legat i jorden. Däremot en ofärgad flaska tycks få beläggningar ganska ofta.
    Jag har sett empel på pluntor som diskats och där man ganska snart efter ha satt i proppen. Den blir ganska snart vattensjuk ( inte detsamma som glassjuka) Det finns en god vän som har en antikaffär och han säger att en karaff skall stå utan propp i minst 5 veckor efter det att man diskat den.
    Jag själv förvarar oftast proppen liggande vid sidan
    Detta får väl inte ses som något uttömmande svar utan endast egna erfarenheter.
    Alla övriga flaskor förvaras i de allra flesta fall utan några korkar
    DG

Comment

Ja, jag tycker mig ha märkt att ofärgat är känsligare än färgat. På loppisar ser man ofta pluntor och andra som innan inlämning har diskats och sedan proppen på. Fukten dryper där inne i flaskan och där det torkat lite fläckvis är det redan gråa "draperier". Särskilt hemskt är det med gamla fina karaffer som behandlas så i all välmening. Var en gång i tiden vattenfabrikör och jag har inget minne av att jag såg vattensjuka eller glassjuka läskedrycksflaskor. Dessa återanvändes ett flertal gånger och fick utstå mycket påfrestningar. Men de torkade ganska snart stående i väntan på nästa omgång. Däremot är det mycket vanligt att dessa flaskor som legat ute med fuktigt skräp i har skadats just där skräpet har legat. En torktid på minst 5 veckor alltså. Ja det var ett värdefullt tips. Jag tackar dig DG för svar.

Olle M.

Comment

Hej Olle M !
        Jag lovade ju för några veckor sedan att jag skulle redogöra för mina senaste köp av diverse flaslor.......Därav 5-6 st Vichyvatten flaskor med etiketten kvar. Alla de flaslor som jag fick hem hade patentkorken stängd (förutom alla knoppöl) Dessa flaskor har stått orörda i 40-50 år,och det finns inte det minsta kondens eller oklarheter i flaskorna. Däremot är gummipackningen (som behåller kolsyran) ganska slapp och säkert otät idag.Jag har inte haft hjärta att tvätta av dom ännu........dom är så charmiga med all sin spindelväv och damm...

Finns intresse,kan du få ta över dessa skönheter,för att förvalta dom för kommande generationer,gärna med den "patina" av väv och damm.......

Dessa flaskor blir säkert ännu mera vackra om man gör dom rena utanpå,men det ger en härlig känsla när dom stått orörda i så många år.

Bästa hälsningar.

Comment

Det verkar tydligen inte spela någon större roll om flaskan är försluten eller öppen. Jag läste nånstans att glas kan skadas redan vid en relativ fuktighet på 50% och det är väl vad vi normalt har i våra bostäder. Fast då är det nog frågan om riktigt gammalt glas. Jag tackar för erbjudandet wivi vitamin men jag har nu köpt på mig så mycket att det knorras här hemmavid. De munblåsta med det mörkgröna glaset är väldigt fina tycker jag och hoppas att de får en bra plats nånstans att synas på. Helst i solljus (inte shabby chic!).

Olle M.
          Last edited by Olle M.; 2009-10-02, 11:57.

Comment

Jag tror att en karaff i kristall är känsligare än andra flaskor. De som jag förvarar i ett skåp utan propp klarar sig bra.

Hur förvarar Ni era kristallglas föresten Upp och ner eller kupan upp?
            DG

Comment

Jo, kristall har man ju läst skall vara extra känsligt och för min del står kristallglasen alltid upp. Inte uppochner för då finns det risk för att fuktig luft stängs inne i kuppan. Så tror jag i alla fall. Man blir hemmablind ibland. Jag har ju sparat några oöppnade drickaflaskor från tidigt 1970-tal och här kan man ju se att glaset inte har tagit minsta skada av vatten under alla dessa år. Jag undrar om det inte är så att vattenånga är mer agressivt mot glas än vätskan vatten ändå.?

Olle M.
              Bifogade filer

Comment

Helt riktigt Kupan skall vara uppåt så att inte fukten stängs inne. Många säger att de blir ju dammiga då. Jag försöker att diska allt mitt glas 2 ggr/år Ibland blir det bara en gång ofta till jul.
                Jag har för mig att jag läste i Magnussons bok att man "stärker" glaset genom att diska dem ofta. Salter som eventuellt löses ut ur glaset diskar man bort.
                DG

Är inte korkarna helt täta tycker att läsken har sjunkt. Det drabbade mig med en flaska vodka med sådan kapsyl (från en resa i ryssland) All alkohol försvann
                Last edited by LasseC; 2009-10-02, 12:55.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                  Helt riktigt Kupan skall vara uppåt så att inte fukten stängs inne. Många säger att de blir ju dammiga då. Jag försöker att diska allt mitt glas 2 ggr/år Ibland blir det bara en gång ofta till jul.
                  Jag har för mig att jag läste i Magnussons bok att man "stärker" glaset genom att diska dem ofta. Salter som eventuellt löses ut ur glaset diskar man bort.
                  DG

Är inte korkarna helt täta tycker att läsken har sjunkt. Det drabbade mig med en flaska vodka med sådan kapsyl (från en resa i ryssland) All alkohol försvann
                  Ytterligare en värdefull lärdom (den med salterna). Den med vodkan lär oss att flaskor med naturkork nog bör ligga ned.

Olle M.

Comment

Jo. det var en sak till. Det är något som jag har lagt märke till och som visat sig vara ett bra sätt att redan innan köp se om glaset i en flaska eller karaff är angripet eller bara smutsigt. Angripet glas skiftar nämligen i färg ungefär som en oljig vattenyta om man håller föremålet mot ljusriktning och vänder och vrider det ungefär som man gör vid släpljus. Detta fenomen har jag inte sett vid smuts eller kalkavlagringar. Det kan ju ha att göra med att angripet glas kristalliseras eller mikrospricker och skapar denna effekt. Detta har funkat hittills för mig och är det inte känt tidigare så kan ni alltid prova det.

Olle M.

Ps. Det har visat sig funka även med fuktigt glas som annars är svårt att avgöra.
                    Last edited by Olle M.; 2009-10-02, 17:00.

Comment

DEt värsta är att vissa oseriösa handlare har lite parrafinolja eller liknande i flaskan och vips så är beläggningen borta men finns där och syns inte när sedan oljan torkat så kommer den fram igen.
                      DG

Comment

OK, så kanske det är, men jag testade med Autosol och trodde först att jag med framgång hade lyckats putsa bort angreppet, blankt och fint blev det, men upptäckte med en gång just det här färgskiftningsfenomenet. Autosol verkar ha något slags glansmedel men färgskiftningarna i glaset kunde det inte dölja när man väl sett det. Hur det är med parafinolja vet jag inte men jag skall försöka testa det. Nu blev jag nyfiken.

Olle

Comment

Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
                          Jo. det var en sak till. Det är något som jag har lagt märke till och som visat sig vara ett bra sätt att redan innan köp se om glaset i en flaska eller karaff är angripet eller bara smutsigt. Angripet glas skiftar nämligen i färg ungefär som en oljig vattenyta om man håller föremålet mot ljusriktning och vänder och vrider det ungefär som man gör vid släpljus. Detta fenomen har jag inte sett vid smuts eller kalkavlagringar. Det kan ju ha att göra med att angripet glas kristalliseras eller mikrospricker och skapar denna effekt. Detta har funkat hittills för mig och är det inte känt tidigare så kan ni alltid prova det.

Olle M.

Ps. Det har visat sig funka även med fuktigt glas som annars är svårt att avgöra.
                          Ibland kan begreppen bli lite förvirrande.
                          Vad menar du med ANGRIPET?
                          Menar du kalkavlagringar eller den typ av glassjuka som visst gammalt glas fått pga felaktig blandning.

Comment

Nej, kalkavlagringar ser jag som en beläggning eller smuts och går att ta bort, men med angrepp menar jag mikroskopiska skador i glaset som inte går att få bort. Jag kan tyvärr inte redovisa nu direkt så här vad som sker i glaset men jag vet att det har varit en tråd tidigare om detta. Tror att det rörde sig om maskindiskning av glas. Sedan finns det skrift om detta som en student har skrivit någonstans på nätet. Skall försöka hitta den. Skadan är vad jag förstår någon form av etsning eller upplösning av glasytan. Men det kanske finns nån här på forumet som kan detta?

Olle

Comment

GLASSJUKA är när glasmassan är fel sammansatt. Glasen kommer så småningom att spricka sönder.

Exempel på detta är glas från Kungsholms glasbruk under 1720-30-talen.

KALKavlagringar (Vattensjuka) är väl något som är väldigt svårt att få bort men trots allt är möjligt.

Och SMUTS är smuts.

Comment

Working...
                              X