Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första fyllehäst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
    Jag vet inte var din häst är tillverkad. Det jag vet däremot är att de gjorde snarlika i serieproduktion mellan 1903 och 1925 på Hadeland.

Jag skall inte vara den som bedömer din häst, men jag tror nog säkerligen att oddset på hästen sjönk betydligt i och med denna publicering, vad tror du?
    Bilderna skannade från Hadelands Karafler 1856-1996.
    PS. Nog en helt riktig förmodan :Oddset på min häst sjönk kanske ännu mer,även om det var en lågoddsare redan innan. Vinnartyp som han är !
    (obs. tankefel från min sida i tidigare inlägg,där jag trodde oddset steg istället.En ren lapsus,härmed korrigerad.)

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
      När det gäller de som kör med lånta fjädrar, håller jag med dig till 100 %.
      Minst sagt lite futtigt. Det har jag nog ältat till leda här.

Vad gäller trebeningen så var det ett torftigt tennben på den vid ett tillfälle. Såg inget vidare ut, kanske monterades bort. Vem vet, jag kanske blandade ihop dem? Om så var fallet, var de väldigt lika varandra.

Jag tror han fick betala mellan 3 och 4 000 kr för den. Det var troligen två lokalpatrioter som fajtades om den. Jag var inte med alls så högt, den är ju kraftigt skadad.

Fina tunnor, Den senare är nog min favorit. Den bästa jag sett är nog den som åmålsvännen har.
      PS. Priset H. gav kan nog stämma,men vad ska då en med alla fyra benen i behåll och dessutom felfri i övrigt kosta ?
      Drar mej till minnes nu att det var något med ett hemmagjort ben på kraken,var väl bara för att han skulle kunna stå upprätt. Inte lätt att sälja en
      häst som ligger. En veterinär skulle nog beordrat omedelbar nödslakt .Skämt åsido.
      Jo Åmålsvännen han har MYCKET fint som inte jag har,men jag har väl något LITET som inte han har. En jamare (passande namn ),eller "flaska i form av en katt" som det stod i auktionskatalogen.+ en hel drös med fyllehundar. Bifogar bild på kissen,som har en hel del år på nacken. Men de har ju nio liv sägs det !
      Bifogade filer

Comment

Från jamare till fyllehäst. I Allan Nilssons bok ,på sid. 216, kan man se en häst mycket påminnande om den jag visat upp här. Där står bara angivet 17/1800-tal och att den tillhör Patrik. Trots idogt sökande i annan glaslitteratur har jag inte lyckats finna någon mer,så därav kan man väl dra slutsatsen att särskilt vanliga är de nog inte ! Och det har ju heller ingen påstått att de skulle vara. Var väl alltför mycket komplicerat och svårt arbete med alla smådetaljer,och var knappast inte gjort på en kafferast. Gesällprov kanske ? Eller ett finare beställningsjobb ?

Comment

Jag visade oavsiktligen upp en glashäst i nedanstående tråd om ett fyllesvin.

Sedan har jag ytterligare en gammal avscannad bild av en häst som ska härröra från Limmared, den kommer från en liten publikation om bruket vill jag minnas.
          Bifogade filer

Comment

Javisst Legion,likheterna är ju slående. Men olikheterna,som ju helt naturligt måste finnas där, ser man ju också tydligt. Bl.a. på benställningen. Hästen ovan ser ju väldigt ädel ut,en arab ?
            Kanske det är på Limmared dessa hästar gjordes,av någon slags tradition ? 17/1800-tal skulle ju stämma bra då. Glasblåsarkonst av högsta klass är det i vart fall.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Jag visade oavsiktligen upp en glashäst i nedanstående tråd om ett fyllesvin.

Sedan har jag ytterligare en gammal avscannad bild av en häst som ska härröra från Limmared, den kommer från en liten publikation om bruket vill jag minnas.
              Mycket intressant.
              Vore roligt att veta vilken skrift det rör sig om.
              Upptäckte själv att det rör sig om Limmared 1740-1940.
              Last edited by Lars Kallin; 2009-09-06, 20:29.

Comment

Stötte ihop med en liten nasse i litteraturen idag..
                Bifogade filer
                Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Den var inte dålig Björn L, har inte sett den tidigare,
                  Sophiendal 1763-1771, levde inte länge
                  den skulle man äga i dag.
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Bedrövligt fin och vacker kuse,Lars ! ! Det är bara att gratulera,verkligen ! ! !
                    Själv har jag samlat allt från himmel och jord under 35-40-år,men så började jag att kolla på PES och fick se att det var en verklig seriös sida. Inga otrevliga svar,utan en trevlig atmosfär.Så nu ska det samlas glas i olika former tyvärr.....Lagret är fullt,men vad ska man göra när man ser något unikt och vackert.
                    Tack vare PES har jag fått utomordentligt fina kontakter,vilket jag uppskattar djupt.

Med en önskan om en fortsatt trevlig afton

Bästa hälsningar.

Comment

Tycker mig se att halsdelen och mulen på Kallins häst är två pålägg med glas,
                      utblåst två ggr, troligen är alla dessa hästar gjorda så för att få vinkeln på huvudet,
                      det stora problemet är ju att hålla hästen lagom varm när dom gjorde den,
                      mycket värmande ut och in i ugnshålet, även navelglaset på pipan måste hållas varmt så det inte sprack och ramlade av, samma med puntel,
                      dom tunnaste glasdelarna är pålagda sist, sedan gick det inte värma in den i ugnen mera.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Hästen Legion visar upp har en kropp som är tunn-formad liksom Kallins färgade häst. För mitt öga ser dessa äldre ut än de där man, tycker jag mig se, har mer fena på att framställa en hästlik kropp och där man, svans och tömmar har mer hantverksvana över sig. Reflektion från en novis.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                        X