Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första fyllehäst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Min första fyllehäst

Kanske inte så där jättegammal, men ändå riktigt trevlig.
    Krävdes säkerligen en duktig blåsare för att få fram något dylikt.
    Ca 30 cm lång och 20 cm hög.
    Bifogade filer

Det var en rackarns trevlig kuse och glasblåsarfröjd. Kul att se!

Comment

Och en riktig baddare dessutom. 30 cm. Inte dåligt.

Comment

Ja den är bra för sin tid Kallin, det bord väl vara en 100 åring eller
        jag har inte lyckats hitta någon, huvuddelen som är utblåst från kroppen
        det är det svåraste momentet att få bra, att jämföra med en fyllehund
        som har en rund kula till huvud (lättare)
        puntel på bröstet för att få till svansen,
        dom som kunde göra frihandsdjur på den tiden var nog lätt räknade,
        grattis till en (hel) häst oxå.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Välkommen till Hästägarna,Kallin. Tog ut en ur stallet,förlåt skåpet,för att kunna fota.
          Ung. lika stor som din,fastän som synes i klarglas. Och puntlad framtill.
          Ålder ? Tror nog att Hirvi får lägga till några år åtminstone. De färgade vet jag inte så mycket om,men man har ju alltid angett dessa i klarglas som c:a 200 år. Jag menar auktionister,antikexperter o.s.v.
          Bifogade filer

Comment

Jag tror nog den kan vara senare. När var det Hadeland startade?
            Denna bilden är från deras museum.
            Bifogade filer

Comment

Hadeland grundades 1762 . Men jag tror ganska säkert att den visade hästen är från c:a 1800. Och förmodligen inte från Hadeland.

Comment

Jag glömde nog att nämna att den finns i kurant från Hadeland, togs ur produktion 1920. Scannar en bild senare.

Comment

Menar du att denna häst du visar på bild skulle ha serietillverkats vid Hadeland,eller?
                  Nåväl den häst jag visat upp här har inget med dessa "norska fjordingar" att göra. Som synes har de dessutom fler olikheter än likheter.
                  Dessa hästar,liksom fyllesvinen,har väl alltid betecknats som s.k. sölarbeten och inga industriprodukter. Tänker då inte på de masstillverkade fyllesvinen från 1900-talets andra hälft.

Comment

Jag vet inte var din häst är tillverkad. Det jag vet däremot är att de gjorde snarlika i serieproduktion mellan 1903 och 1925 på Hadeland.

Jag skall inte vara den som bedömer din häst, men jag tror nog säkerligen att oddset på hästen sjönk betydligt i och med denna publicering, vad tror du?
                    Bilderna skannade från Hadelands Karafler 1856-1996.
                    Bifogade filer

Comment

Knepigt, detta!
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

Comment

Ja du Kallin,du har naturligtvis rätt ang. Hadelands tillverkning. Men är detta resonemang från din sida ändå inte lite perifert så att säga ? Hästarna kanske är snarlika,OK,men helt klart olika,en häst är ju alltid en häst ! MEN vi har araber,halvblod,Lippizaner,varmblod,kallblod och allt vad de heter. Samt NORSKA FJORDINGAR ! Detta var också perifert.
                        Men det viktigaste i sammanhanget är ändå,att all expertis på området ändå alltid har kallat detta för sölarbeten och daterat dessa arbeten långt tidigare än tid.1900-tal. Och helt får vi väl inte avfärda dessa glasexperter ,komma med egna teorier och "sätta oss själva på höga hästar" ? T.ex. hade Antikbörsens (den hette så då) en stort uppslagen auktionsartikel,där bl.a. en Brännvinshäst + en brännvinstunna daterades ! Minns du ?
                        Dessa Hadelandsarbeten är ju masstillverkade och inte att förväxla med de riktigt gamla
                        (antika) arbetena. Alla likadana och inte som sölarbetena olika från gång till gång.
                        Men dessa efterapare eller epigoner är farliga på så vis att deras arbeten lätt förväxlas med och tas för antika,det håller jag villigt med om. Men så mycket erfarenhet,kunskap och känsla i fingrarna har vi väl båda,att vi kan skilja på "nytt och gammalt"?
                        Så jag tror inte oddsen sjönk nu utan snarare steg .
                        Men det är friskt att ventilera åsikter. Mycket kan vara knepigt,som någon tyckte,och allt är inte självklart.
                        PS. Såg förresten en trebent glashäst på en av antikmässorna,som enl. uppgift var uppgrävd vid ett av de gamla Värmländska glasbruken. Ett typiskt sölarbete som oturligt nog hade misslyckats och hamnat på tippen ,förmodligen. DS.

Comment

Visst är det som du säger.
                          Många massproducerade föremål har sin historia i äldre föremål.

Vad gäller trebeningen, så tror jag mig veta vilken kuse det gäller.
                          Jag bjöd emot Håkan på denna häst, men den blev för dyr. Om jag inte missminner mig hade den senare på hans bord en protes. Det hade den ej på auktionen.

Den var ej heller uppgrävd på Liljedahl. Den fanns i ett hus som tillhört en smed som reparerade gamla formar till Liljedahl. På samma auktion såldes en massa gamla formar.

Comment

Intressant det du säger,Kallin. Men varför hitta på en historia om jordfynd,en historia som lätt kan vederläggas ? Vilket den ju har blivit nu,sanningen kommer ju alltid fram till slut.
                            Men jag såg den bara med tre ben,och hur i hela världen tillverkar man en protes till en glashäst ??? Vet du kanske ? Verkar komplicerat för mej,så hästmänniska jag är.
                            Men priset då ? Den måste tydligen kostat en hel del på auktionen,den var ju inte billig precis när jag såg den på mässan. Och han brukar väl inte lägga på så mycket . Och när två så pass insatta och erfarna "antikare" som ni båda tampades om den,så måste den ju ha varit gammal och värdefull i era ögon ,eller hur. Undrar om han har sålt den ännu.
                            Och när det gäller kopiering av gamla föremål inom glasindustrin,så är det ju något som försiggår än i dag,i allra högsta grad. Man kan ibland undra om inte dessa "världsberömda" glaskonstnärer har någon egen fantasi,utan måste låna former och idéer utifrån antika föremål. Visst finns det nyskapande,inget snack om saken,men tyvärr alltför mycket kopierande. De säger att de hämtat inspiration från de antika formerna
                            o.s.v., kanske inget ont i det. Men känns ändå lite futtigt,lånta fjädrar liksom. Eller stulen design.
                            Har sökt som hastigast i några glasböcker utan att hitta någon brännvinshäst. Men jag vet att det finns bilder nånstans på riktigt gamla hästar. Däremot hittar man gott om fyllesvin,uteslutande daterade till 1800-talet. Brännvinstunnorna,sölarbeten även de,dateras till 1700-talet.
                            Bara för skojs skull bifogar jag bilder på två av mina tunnor.
                            Bifogade filer

Comment

När det gäller de som kör med lånta fjädrar, håller jag med dig till 100 %.
                              Minst sagt lite futtigt. Det har jag nog ältat till leda här.

Vad gäller trebeningen så var det ett torftigt tennben på den vid ett tillfälle. Såg inget vidare ut, kanske monterades bort. Vem vet, jag kanske blandade ihop dem? Om så var fallet, var de väldigt lika varandra.

Jag tror han fick betala mellan 3 och 4 000 kr för den. Det var troligen två lokalpatrioter som fajtades om den. Jag var inte med alls så högt, den är ju kraftigt skadad.

Fina tunnor, Den senare är nog min favorit. Den bästa jag sett är nog den som åmålsvännen har.

Comment

Working...
                              X