Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pilgrimsflaska/Persian saddle flask

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Att du skriker om allt 766 det vet jag, så dig går det inte tyvärr att lyssna
    på, speciellt när det gäller glas och flaskor, för där har du bevisat att du
    inte kan något.

Det spelar ingen roll vad vi talar om för glas eller flaskor så är allt skit enligt
    dig.
    Och ropar man skit på 100 saker i rad så är det klart man får rätt förr eller
    senare.

Comment

766, jag har hela tiden delvis hållt med dig. Obs endast delvis. Vad man på glasbruken gjorde till de besuttna i samhället, där stämmer ditt resonemang.

Men när man gjorde flaskor som "pöbeln" skulle använda tog man den enklaste och billigaste glasmassan vilken inte dög till grevar och baroner. Man lade heller inte ner något större arbete på formspråket varför delvis missformade alster kom till användning, allt för att hålla priset på absolut lägsta nivå för att de mindre bemedlade skulle ha råd till inköp. Det finns gott om skriftliga belägg för att man vid tillverkning av något så simpelt som t.ex. vanliga ölflaskor, då tog man den glasmassan som inte dög till att göra lite finare saker.

Jämför gärna Rolls Royce med Vaz Lada, till vilken målgrupp har man sparat respektive inte sparat på arbetstid och övriga tillverkningskostnader.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Vad speciellt AF har missat är att när någon gjorde något så var det ett konstnärligt kunnande inlaggt i varje liten grej än om den var gjord till världens bonddräng.
        Då vet jag att Jag ingenting kan, för att nå upp till det får man hålla på länge och vissa uppnår det aldrig. Faktum är att det gäller större delen av befolkningen.
        Så AF man kan se det på olika sätt.
        Jag försöker att inte blanda mig i nytt mojs men när sådan missfoster som ovan påstås vara från 1700-talet går det för långt.
        Sen att AF och hela världen inte anammar vad jag skriver ger jag blanka tusan i eftersom det sedan länge är kännt att folk vill bli lurade.
        Min erfarenhet visar att jag har nästan alltid rätt, så är det! Och det är kul!!!

Comment

Än en gång::::::Vem föremålen är gjorda till så ligger där en konstnärlig tråd inlaggd om dom är gamla. Sen att vissa inte har förmågan att avgöra det konstnäliga är bara att beklaga.
          Ovanstående är en viktig, mycket viktig ingrediens när åldet skall fastställas.

Comment

Var och en har naturligtvis rätt att bli salig på sin tro. Men inte har någon varit inne i glasbruksarkiven och förfalskat originaluppgifter vad jag vet.

Vad som också kan anses som viktigt, man kan emellanåt referera till olika tidsåldrar vilket ständigt leder till kommunikationsmässiga missförstånd. De arkivuppgifter jag har som grund är från c:a 1820 och ungefär fram till år 1900. Under den här tiden bedrev man inte konkurrens med varandra utan det var väl oftast närmast krig, det gällde att hålla priset på vanliga flaskor så lågt som möjligt. Ville man finnas kvar gällde det därför inte att värna om hantverksmässiga traditioner utan om tempo vid tillverkningen.

Comment

L.S. vad har dina arkivuppgifter med ovanstående flaskor från Frankrike att göra? Har man missat något?

Comment

Du påstår att äldre saker alltid är av stor kvalitet och dessutom att du utifrån det kan avgöra åldern på sakerna. I detta fallet glasföremål, jag påstår att det inte alls behöver vara så.

Comment

L.S. du förstår inte vad jag menar, det är nog mitt fel.
                  Jag ger upp, det blir mig övermäktigt att förklara vad jag menar.
                  För min del har jag massor av prylar som inte är gjorda för någon "adel" och enkla, men likvär som jag ser det med en konstnärlig "tråd".
                  Men det är naturligtvis bara som jag inbillar mig eftersom jag äger prylarna.
                  Kolla in denna flaskhalsen, det är en helt vanlig sådan men gjord med en viss yrkesstolthet och "skönhet". En njutning att betrakta eftersom den fasett formade slipningen på proppen också är pyramidformad.
                  Bifogade filer

Comment

Det är svårt att skåda ditt senaste foto då det mest liknar en LSD-tripp!
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Vi får ha en flaska till. Kom igen L.S. och släng in, tag bara inte någon som försöker att se jättegammal ut beroende på ett taffligt utförande utan charm.
                      Har ännu inte sett en riktigt gammal flaska utan jättemycket charm.
                      Med tanke på det finns dom nog inte och har förmodligen aldrig funnits.
                      Bifogade filer

Comment

Sladden du får försöka koncentrera dig.

Comment

Lysergsyredietylamid skall jag hädanefter kalla den bilden. Det är väl det LSD står för?

Comment

Kolla in vilken skönhet, än om den vore gjord i betong så....
                            Bifogade filer

Comment

Är inte halsen exakt i längd i förhållande till kroppen?
                              Ej längre och ej kortare, eller det är bara som jag inbillar mig att den är bäst såhär?

Comment

Som jag skrivit tidigare, det handlar om vilken tidsålder man diskuterar. En radikal förändring var skråväsendets borttagande under 1840-talet, därefter stämmer 766 teser inte under några omständigheter. Man fick vid mitten av 1800-talet, och även senare, inte ens lämna sin arbetsplats för att slå en båge, det var bara att låta sitt vatten där man stod. Tempo och åter tempo var vad som gällde och några estetiska hänsyn fanns det inte ekonomi till. Men även före mitten av 1800-talet finns exempel på så kallad mördande konkurrens, men jag kryper gärna till korset och erkänner att man hade bättre knorr på grejerna före skråväsendets borttagande, för det mesta i varje fall.

Som en kuriositet i sammanhanget kan nämnas att man för tvåhundra år sedan inte sade konkurrens utan "ädel täflan".

Comment

Working...
                                X