Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pilgrimsflaska/Persian saddle flask

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• pilgrimsflaska/Persian saddle flask

Jag har en flaska, som jag menar är en pilgrimsflaska. Det er den första på bildet. Den är 25 cm hög och 975 gram vikt. Kraftige slidmærker i botten. Jag tyckar at den värkar autentisk. Den är købt nyligen på loppis.

Den andra flaskan har jag haft i manga år. Också den är 25 cm hög och 775 gram vikt. Glasmassan är noget tunnare. Jag är noget tveksam med den. Kopi ?

Er der nogen som vet om pilgrimsflaskor ? Jag skulle vara tacksam för alla bidrag. Jag kan bringa flera bilder om så önskas.
    Bifogade filer

Jag anser att det är nytillverkat mög men det är bara jag som tycker det så "mängden" får bestämma. Får ont i magen av sådana flaskor så dom har nog innehållit starkt laxerande medel blandat med odörtsextrakt.

Comment

Den vänstra ser ut som den ska tycker jag, den ska enligt en Amerikansk
      samlare av just persian saddle flask vara ifrån ca: 1750 när dom ser ut så.
      Jag har en likadan, jag maila över flera bilder på min jag har till honom och
      fråga vad han trodde om den.

Den högra modellen har jag inte sett förut, men den ser inte ut som de
      typiska kopiorna jag sett.

De kopior jag sett har mycket märkliga ja rent av äckliga färger och är
      fulla med luftbubblor alla Höglund. Jag har sett kopior i ljus ljus limegrön
      färg, konstig blå färg och i udda bruna färger.

Här en med rolig etikett, sök på E228.ANNFLASK

Earlyglass.com is not listed for sale. Our experts can help you acquire this domain.

Och här är några fler.

Comment

Dessa flaskor har ju tyvärr ett lite dåligt rykte men helt klart så finns det även "rätt" sort av dom. Har stött på några genom åren som varit svårbedömda och har bla sett ett par stycken mycket tveksamma hemma hos samlare som köpt dom i tron att de varit svenska. En man minns jag särskillt. Han hade köpt sin på en liten bondauktion i dalarna för en rejäl summa när auktionisten påstått att det var bergsäkert en unik svensk 1700 tals flaska som varit med om många arvs skiften på den gamla gården där auktionen hölls. Det var inga fina ord den personen sa när det gick upp för honom att han blivit blåst. flaskan saknade helt slitage och var varken från sverige eller 1700 talet törs jag bestämt påstå. Mycket fult gjort av auktionisten men tyvärr inte alls ovanligt... Jag törs inte uttala mig om dina flaskor men det är mycket möjligt att de kan vara riktigt gamla. Mvh
        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Man kan använda dom som kräkmedel. Och på 1700-talet gjorde ingen i hela världen sådana missfoster, det var stil på folket och om det inte var det så inte blev det glasblåsare av dom det är ett som är säkert.
          När tusan skall ni lära er att gamla prylar har klass på utförandet?
          Sen gäller det att veta vad klass är och det är kanske inte lika svårt att lära som att det skall vara klass.

Comment

Tak til AF og Bjørn L for oplysende og gode bidrag. Det var godt med henvisningerne til Cosbert, som jeg mærkværdigt nok ikke selv havde fundet. Man kan også finde lidt om emnet på www.deoudeflesch.nl, (den gamle flaske) som er hjemmeside for den hollandske forening for samlere af gamle flasker. Her er det en fordel hvis man forstår hollandsk ! Nye indlæg modtages gerne.

Comment

Ursprungligen postat av 766
              Man kan använda dom som kräkmedel. Och på 1700-talet gjorde ingen i hela världen sådana missfoster, det var stil på folket och om det inte var det så inte blev det glasblåsare av dom det är ett som är säkert.
              När tusan skall ni lära er att gamla prylar har klass på utförandet?
              Sen gäller det att veta vad klass är och det är kanske inte lika svårt att lära som att det skall vara klass.
              Det är därför herr 766 är gjord på 1900-talet och får man gissa så gick det
              på under 5 minuter

Allt som är emot dina principer har de lyckats med 766, om dom lever ring
              och skäll ut dom vet jag

Comment

Med skammens rodnad måste jag erkänna mig skyldig till att ha importerat mängder, säkert upp emot 70-80-stycken, "arabiska sadelflaskor" till Sverige. Åren var omkring 1970, -71 och senare. Vi köpte flaskorna på den orientaliska marknader i Marseille och lite österut efter kusten mot Cannes etc, där det fanns flera stora torgmarknader i byarna som vände sig till turisterna. Det är exakt den dammbehandlade typ av flaska som finns på 'cosbert'-länkarna här oven.

Första flaskresan till Rivieran gick 1969 i en ljusblå Ford 1960 herrgårdsvagn, en resa som upprepades de följande åren, på slutet dock en engelsk Humber. Dessa resor genomfördes i en slags Jack-Kerouac-på drift-anda, som var på mode under åren runt 1970. (1968 gjorde vi en verklig grand tour till Istanbul och de hitom liggande delarna av orienten).

Rivieranresorna resulterade i flera varulager, bl a dessa illgröna sadelflaskor som vid tiden fanns i mängder på marknader i södra Frankrike och då alltid hos arabiska marknadsknallar. Jag trodde de var äkta och gamla ända till jag fick se obehandlade versioner hos någon av handlarna. (har för länge sedan nämnt om denna flaskimport på Antikprat)

Första resan tog vi hem några stycken flaskor, kanske 5-6 stycken, som delvis via en antikhandlare i Gla Stan hamnade på verket (SAV) där de såldes dyrt.

Samma höst gjorde vi ännu en resa till bl a Marseille, Toulon och Antibes och laddade bilen full med dylika flaskor. På samma resa hittade vi även livremsspännen i brons från Tiffany i New York, som vi köpte några hundra av. Även dessa var helfejkar men gick lätt att sälja.

Tredje vändans flasklager ca 73-74 var delvis trögsålt, marknaden började mättna och flera blev osålda på verket, men då hade vi satt sprätt på nånstans mellan 60 och 80 stycken, kanske fler, i Köpenhamn, Malmö och Stockholm. Det var många - inte minst svenska turister - som köpte dessa flaskor på turistorterna. De var billiga, tog man tio kunde man få dem för motsv 10-20 kr styck, fast runt hörnet kunde nästa handlare begära motsv 150 kr styck utan att pruta. Som mest fick jag 1400 kr för en på verket och 700 till 1100 kr styck var inte ovanligt på veckoauktionerna under mitten/slutet av 70-talet då det var visning onsdag och lördag. Fast de har nog sålts för ännu mer i förlängningen. Några har väl också gått på kvalitetsauktioner.

Alla utom några tidiga var "dammbehandlade" och bottenslitna. Jag tror "dammet" är cementpulver som sitter ordentligt fast på undersidan och i vecken mellan de pårulade glassträngen på halsen. Lägg gärna märke till att "dammet" är precis likadant på alla dessa flaskor, liksom slitaget och utförandet i övrigt. Jag försökte diska bort "dammet" på en, men det var svårt.

Nu ser man inte dessa flaskorna vare sig på på marknaden i Sydfrankrike eller på verket. Kunde aldrig drömma om att de skulle komma att utgöra näring i oändliga diskussioner om äkthet.
                Arabiska dolkar, kruthorn och andra turisttillbehör, som vi också importerade i mängd, ser man på marknaden fortfarande, men var tog Tiffanyspännena vägen?

Comment

Menar du att den på Cosbertsidan är en nygjord också?
                  Det är bla. den jag brukar gå efter för att se om saddle flaskor är äkta eller
                  nygjorda kopior.
                  De flaskor du tog in på 1970-talet har de den här gröna färgen och exakt den
                  formen som på Cosbertsidan?

De flaskor jag avfärdat som kopior på mässor har en mycket udda och ful
                  färg, det är inte sådana du tagit in i Sverige, ljusgröna, blågröna och bruna
                  som är fulla av luftbubblor?

Är de exakt som den på Cosbertsidan dom du tagit in då blir det lite knivigt
                  med dessa flaskor.

Comment

Jag anser att har man lite hum om antikt så går man inte på sådana missfoster. Jag säger det än en gång för det verkar som om det har svårt att fastna, gamla grejor har finess och dessa flaskor är ytterst bristfälliga i det avseendet.
                    Kallins flaska har finess, så den är nog inte nytillverkad,lägg märke till nog eftersom dom i nutid också kan anstränga sig.

Hgf du kommer som en räddande ängel, man framstår som en domedagsprofet,i detta gänget som tror att allt "mög" är gammalt.

Comment

Giftgrönt glas med pålimmat damm och mycket vanliga på marknaden från mitten av 70-talet och ca 10 år framåt.

Här har vi en:

Den på länken ser precis ut som dem vi hämtade i Sydfrankrike och sålde på verket i Sthlm i mitten av 70-talet.

Tror inte SAV tar emot dem längre, men på landsorten kan man se en och annan fortfarande.

Passar på att varna för koniskt fyrkantiga holländska geneverflaskor gjorda av nästan svartgrön glasmassa, i regel sjörullade och ibland med rester av lacksigill runt den korta halsen. Dessa är importerade och distribuerade i stockholmstrakten runt mitten av 80-talet av herr M v B och kommer från ett vrak i Indiska farvatten. Flaskorna är från 1900-talet men har sålts för fyrsiffriga belopp på auktionsmarknaden, t ex SAV.

Comment

Hur är det med denna?
                        Jag tror ju själv att nästan alla är nya, men detta känns gammalt.
                        Bifogade filer

Comment

För länge sedan blev även jag ägare till se sådan flaska, inköptes för att lära mig. Ni skriver om pålimmat damm, är det så på alla flaskor?
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Inte på denna som syns här på bilden, ibland är det en fördel utan damm.
                            Finns prylar här i världen som inte behöver damm för att vara bra.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin
                              Hur är det med denna?
                              Jag tror ju själv att nästan alla är nya, men detta känns gammalt.
                              Den här tillhör ju inte samma ras som de hämtade i Sydfrankrike. Detta är någonting annat.

Comment

Working...
                              X