Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska Carl XIV Johan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
    Fin flaska, törs inte heller säga varifrån, håller med sladden, svårt. Visar en som är väldigt lik i gravyr och med nästan identiska mått, daterad 1832.

[ATTACH]116650[/ATTACH][ATTACH]116651[/ATTACH][ATTACH]116652[/ATTACH]
    Hei igjen Rolf J

Har tatt to nye bilder i den vinkel du har tatt, da er det vel ingen tvil ( hva nå det betyr ), samme mester.........
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av karve Visa inlägg
      Hei igjen Rolf J

Har tatt to nye bilder i den vinkel du har tatt, da er det vel ingen tvil ( hva nå det betyr ), samme mester.........
      Hej Karve

Sannolikheten att det är samme person som ligger bakom graveringen på dessa flaskor är nog väldigt stor .

För att röra till det med tänkbara bruk/kandidater kommer ett alternativ från Limmared, Anders Fogelgren, verksam först vid Cedersberg för att sedan arbeta vid Limmared 1823-1844 efter en mellanlandning i Jönköping.
      Bifogar ett gammalt utkast till kartläggning av glasritare/gravörer som kanske lite visar på svårigheten med just attribuering av det graverade glaset
      Glaset_personal_data.xls.
      .

Comment

Carl XIV

Her er en til fra samme familie.Click image for larger version

Name:	PIC_0001.jpg
Views:	1
Size:	126,5 KB
ID:	534491
        Bifogade filer

Comment

Mitt bidrag..... Fra tradera ( 1000- ), men denne er av de beste jeg har sett
          Bifogade filer

Comment

Jag funderar på rymdmått på dessa typer av flaskor kan man härrhöra till kanna eller stop

Mvh/Bengt

Comment

Hei Nobe

Har kjøpt en stor flaska som rommer ca 1,96 liter = 1,5 stop ( ? ). Jeg har aldri sett denne dekoren på en flaska. Kjenner du eller andre denne dekoren. Flaskan er klar, men er svak blå/ grønn. Nederst på flaskan ser men spor etter formen den er blåst i. Grovt puntelmerke. Jeg bedømmer den til før 1850. Håper noen vil uttale seg om sine meninger

Ønsker alle glas og flaskesamlere en jättefin vår.
              Bifogade filer

Comment

Hei alle brännvinsflaska samlere ( Er det noen igjen der ute ? )

Denne tråden er ikke lett å få svar på , men jeg er fornøyd med mitt samlerområde, og håper hele tiden å lære mer ( og kjøpe mer )

Jeg har selv ikke vært så aktiv på PES på en stund, bør vel selv bidra mer.

Her er mitt nye bidrag over daterte brännvinsflasker fra Carl XIV Johan tiden

Håper de faller i smak

Mvh Karve Click image for larger version

Name:	DSC_0014.jpg
Size:	35,5 KB
ID:	557428Click image for larger version

Name:	DSC_0009.jpg
Size:	46,2 KB
ID:	557429Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Size:	50,2 KB
ID:	557430Click image for larger version

Name:	DSC_0006.jpg
Size:	49,5 KB
ID:	557431

Comment

Fin samling du har.

Comment

Hallå Norge,
                    Härlig samling, en fröjd för ögat och tack för att delar med dig av glädjen över gränserna.
                    Undrar blott hur det kommer sig att du började samla på Carl XIV, han var ju inte så populär i Norge på den tiden.
                    En anfader till mig blev avskedad från kanalbygget Göta Kanal och belönades med titeln vice kung och ståthållare i Norge.
                    En elak jäkel, berättade Far. Står staty i Motala med påk i näven. Inte för inte. På sin tid hatad som Qusiling.
                    So long...
                    PS, Några nya pluntor med skepp på magen?

Comment

Hei Kim. Takker for svar. Jeg samler på mye innen glass og porselen. Gamle brennvinsflasker er en av mine favoritter, og særlig de som er daterte. Det var du og jeg som en gang lagde tråden Karl XIV Johan da vi var så fasinerte av flasker med båtmotiv. Jeg har solgt de fleste av de jeg har med båtmotiv. Jeg legger ut noe annet som fasinerer meg ( og jeg vet du gjør ) gamle saker med sjarm og reparasjoner. Se under porslin i dag ( dette kan du tror jeg noe om )

Ha en fin helg Kim

Comment

Hej alla glasälskare, speciellt då av gamla brännvinsflaskor. Jag undrar lite över
                        motiven på dessa. Såg en med kasad ganska tafflig dekor på loppis, med en fylld
                        blomknopp på ena sidan och ett stort högrestånds boningshus på den andra. Jag har
                        letat efter någon annan med husmotiv men ej lyckats hitta någon dylik. Tyvärr
                        har jag varken flaskan eller någon bild på den. Vad säger Ni om motivet, hur
                        vanligt är det och säger det något om bruket. Är motivet kanske ett beställnings-
                        jobb och motivet beställarens eget boställe. Skulle gissa att flaskan kunde vara
                        från 1800-talets första hälft.

Comment

Working...
                        X