Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska Carl XIV Johan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack masen lite synd med sprickan, men alla delar var ju på plats,
    här såg anfånget ut ha smält samman bra, var det dålig fart på ugnen
    så glasmassan var hård, så kunde det nästan se lite taggigt ut,
    som att glaset fäste dåligt på posten.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
      Den här hittade jag igår.
      Rymmer 1 stop. Relativt klar glasmassa, en del blåsor och sandkorn. Någon har ristat in sina initialer i flaskan.
      Jag är rätt nöjd med mitt köp och nu återstår arbetet med att försöka göra rent flaskan.
      Hei Kecke
      Jeg har lest det meste om flaskor og glas her på PES, men finner aldri noen som kan fortelle hvordan man renser gamle flaskor. Vil du fortelle en ivrig samler hvordan du renser dine flaskor ??
      Takker for svar

Comment

Hallå flasksamllare,
        Den här spännande tråden har jag missat. Kanske har jag någon plunta att bidra med.
        Tips till Karve, starta med någonting som löser kalk, citronsyra i vatten, till exempel. Det brukar jag göra med gott resultat när det är avlagringar som binder andra ämnen. Skka bli intressant att följa tipsen som kommer... so long...

Comment

Carl XIV var det ja...

Hallå igen,
          Plåta graverade flaskor är inte så lätt, men håll till godo. Liten, blott 19 cm hög. Graverad handelsfregatt (1740-tal) och den ganska vanliga devisen: Segla du min wänn, men kom snart igenn. Anders Berglund (sannolikt ägaren). Kurtbits på kortsidorna. Har en teori om dessa gravyrer, men väntar med den.... so long....
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Carl XIV var det ja...

Hallå igen,
            Plåta graverade flaskor är inte så lätt, men håll till godo. Liten, blott 19 cm hög. Graverad handelsfregatt (1740-tal) och den ganska vanliga devisen: Segla du min wänn, men kom snart igenn. Anders Berglund (sannolikt ägaren). Kurtbits på kortsidorna. Har en teori om dessa gravyrer, men väntar med den.... so long....
            Hei Kim
            Her er min flaska med en to-master. Legg merke til teksten ( vänn og min vän ) og ( genn og min gen ), den er 19,5 cm hög. Jeg er spent på din teori om gravyrer..... so long fra Norge
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av karve Visa inlägg
              Hei Kim
              Her er min flaska med en to-master. Legg merke til teksten ( vänn og min vän ) og ( genn og min gen ), den er 19,5 cm hög. Jeg er spent på din teori om gravyrer..... so long fra Norge
              Hallå Norge,
              Fin plunta, tycker jag. Den bör väl vara svensk, kanske svensk/norsk från unionstiden?
              Din flaska har lite modernare språk, därav min gissning. Fartyget är en snau (ca 1783),
              nära släkting till briggen. Tror jag har en liknande plunta, samma fartyg, men återkommer med bild och min högst personliga teori som jag faktiskt måste tänka igenom. Har nog framfört tankarna i en tidigare tråd men fick då inget svar, vad jag vill minnas. Men jag kan ingenting om glas. Skål och so long...

Comment

Hallå Norge,
                Fin plunta, tycker jag. Den bör väl vara svensk, kanske svensk/norsk från unionstiden?
                Din flaska har lite modernare språk, därav min gissning. Fartyget är en snau (ca 1783),
                nära släkting till briggen. Tror jag har en liknande plunta, samma fartyg, men återkommer med bild och min högst personliga teori som jag faktiskt måste tänka igenom. Har nog framfört tankarna i en tidigare tråd men fick då inget svar, vad jag vill minnas. Men jag kan ingenting om glas. Skål och so long...
                Hei igjen Kim

Takker for svaret ditt men tror de som graverte ikke var så språkkyndige. I Norge sier vi gjen og venn....

Jeg sender flere bilder av en annen brännvinsflaska jeg liker godt, og tror selv den er tidlig 1800. Den er 19 cm, grå i glasset, og har en dekor jeg aldri før har sett. Jeg er nyfiken på om du eller noen andre her kjenner denne dekoren, om den kan defineres ut i fra dekor om hvor den kan være laget, og evt. alder.....
                Bifogade filer

Comment

Hallå Karve,
                  Intressant. Du kan väl skriva ner texten bokstav för bokstav så kan vi nog reda ut det hela.
                  Här lite nattlektyr, för varför gå över ån efter vatten?
                  http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...2mdqDiFn85Qtav .http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...ylVE5Szc2rCd-g

Nej, det här blev konstigt med alla hieroglyfer. Googla på Schatullflaskor. So long...
                  Last edited by Kim von Platen; 2012-04-09, 21:58.

Comment

Hallå Karve,
                    Jag lovade visa bild på min plunta, den som liknar din. Here we are.
                    Lite fakta:
                    Skepp: Tvåmastad snau (ca 1780)
                    Devis: "Bror ta en tår
                    Om du tål"
                    Höjd: 19,5 cm
                    Bredd: 9,5 cm (över skuldran)
                    Gavel: 6 cm

Likheter och skillnader? Ja vad säger du?
                    So long

PS. Tänkte kanske starta en ny tråd som försöker reda ut det här med schatullflaskor med skeppsmotiv och deviser. Hoppas du kommer ombord.
                    Bifogade filer

Comment

Hallå Karve,
                      Jag lovade visa bild på min plunta, den som liknar din. Here we are.
                      Lite fakta:
                      Skepp: Tvåmastad snau (ca 1780)
                      Devis: "Bror ta en tår
                      Om du tål"
                      Höjd: 19,5 cm
                      Bredd: 9,5 cm (över skuldran)
                      Gavel: 6 cm

Likheter och skillnader? Ja vad säger du?
                      So long

PS. Tänkte kanske starta en ny tråd som försöker reda ut det här med schatullflaskor med skeppsmotiv och deviser. Hoppas du kommer ombord.
                      Hei Kim
                      Min 2-master flaske fra bildene over er identisk med din når det gjelder mål. Selv bokstavene tror jeg kan være fra samme person. Den eneste skillnaden jeg ser er at min gravyr er klarere ( hvis det ikke er fokusen på ditt kamera som er feil ). Ja, jeg synes ideen din om en ny tråd med dekor båt ( og gjerne tekster med " sup " osv ) er veldig bra, og jeg lover å være med der....... Ha en fin dag ( her snør det )

Comment

Hallå Karve,
                        Bra. Då möts vi på nya tråden om Schatullflaskor med... och alla är välkomna med bilder,
                        fakta, teorier och fantasier... so long...

Comment

Dette ämnet startet med Carl XIV Johan, og mange innlegg etter det hadde mye likhet ang. blomster og dekortype. Her har jeg en som også skulle være fra Cederberg. Glasset er klart men går mot lyst grå-grønt. 23 cm høy, 11 cm bred, 7 cm dyp. Side 175 ( kulturen årsbok 1953 ) viser en tilsvarende , og de første innlegg her er et studie i sammenligning........... Jeg ser frem til komentarer.......Click image for larger version

Name:	DSC02732.jpg
Views:	1
Size:	67,4 KB
ID:	534008Click image for larger version

Name:	DSC02725.jpg
Size:	60,4 KB
ID:	534009Click image for larger version

Name:	DSC02727.jpg
Size:	54,7 KB
ID:	534010Click image for larger version

Name:	DSC02723.jpg
Size:	52,4 KB
ID:	534011Click image for larger version

Name:	DSC02730.jpg
Size:	63,4 KB
ID:	534012Click image for larger version

Name:	DSC02734.jpg
Size:	64,4 KB
ID:	534013

Comment

Ursprungligen postat av karve Visa inlägg
                            Dette ämnet startet med Carl XIV Johan, og mange innlegg etter det hadde mye likhet ang. blomster og dekortype. Her har jeg en som også skulle være fra Cederberg. Glasset er klart men går mot lyst grå-grønt. 23 cm høy, 11 cm bred, 7 cm dyp. Side 175 ( kulturen årsbok 1953 ) viser en tilsvarende , og de første innlegg her er et studie i sammenligning........... Jeg ser frem til komentarer.......[ATTACH]116104[/ATTACH][ATTACH]116105[/ATTACH][ATTACH]116106[/ATTACH][ATTACH]116107[/ATTACH][ATTACH]116108[/ATTACH][ATTACH]116109[/ATTACH]
                            Cedersberg eller Wentzelholm är min kommentar. Gravören från Cedersberg anställdes senare av Wentzelholm och tog sannorlikt med sina mönster.
                            Gud gjorde några perfekta huvuden,
                            resten satte han hår på.

Comment

Fin flaska, törs inte heller säga varifrån, håller med sladden, svårt. Visar en som är väldigt lik i gravyr och med nästan identiska mått, daterad 1832.

Click image for larger version

Name:	ced_1832_sid.jpg
Size:	41,5 KB
ID:	534281Click image for larger version

Name:	ced_1832.jpg
Size:	57,1 KB
ID:	534282Click image for larger version

Name:	ced_1832_ros.jpg
Size:	67,0 KB
ID:	534283

Comment

Hei Sladden og Rolf :

Takker så mye for deres svar........... fantastisk fint å kunne få kunnskap og sammenligne bilder ( Flasken din Rolf må da være dekorert av samme person som min)

Ønsker alle glas-samlere en fin vårkveld

Comment

Working...
                                X