Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Måste inte regalinen vara av samma typ för att man ska kunna tillsluta flaskan.
    Knoppisflaskorna tillslöts ju med kork, eller..............Korkmaskiner var väl inte i
    bruk ända in i mitten av 1900-talet.

Comment

Har under tjugo års samlande upplevt det mesta vad gäller flaskor och etiketter. Att de som med kopior skickligt gjorda efter originaletiketter försöker tjäna ohederliga pengar på samlare, vad åsikterna om dessa ljusskygga figurer är behöver man inte gå in på för det är uppenbart.

När bristen på flaskor var stor runt år 1920 vidtog bryggerierna drastiska åtgärder för att kunna hålla produktionen igång, bl.a. annonserade man efter flaskor i tidningar. Alla möjliga flasktyper användes. Vad jag sett är flaskor avsedda för portvin, bordeauxvin och vichyvatten. Även flaskor tillverkade runt 1860-talet försedda med klassade etiketter, använda runt 1920 har observerats, de flaskorna hade alltså c:a 60 år på nacken vid sista användningen. Men efter denna stökiga tid fick man se till att det blev ordning i torpet, och med stor framgång genom kraftfullt agerande lyckades man med detta.

Vad som är rätt eller fel, med ölflaskor och deras etiketter, beror på vilken tidsperiod man talar om. Men att skapa bort etiketter, som kanske ser lite sunkiga ut, är nog ur ett forskaröga som ett skott i benet i och med att kunskap går förlorad för framtida generationer. Men var och en blir ju som bekant salig på sin tro. Min åsikt är neutral i detta lite känsliga ämne. Ägaren har väl enligt lagen rätt att bruka sin egendom efter bästa fattningsförmåga antar jag?
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Hej
        angående etiketter jag har hittat en knoppöl Gävle 1904 med porslinskork
        den har även en riktigt gammal och fin etikett
        pilsener bier från ångbryggeriaktiebolaget i skellefteå
        men halva etiketten har lossnat från flaskan
        ska man limma tillbaka den och i såfall med vilket lim ??
        Jonas L

Comment

Working...
        X