Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äntligen

En 1/3 hela ordet LITER och etikett. =)Click image for larger version

Name:	IMG_1368.jpg
Views:	1
Size:	94,5 KB
ID:	671529

Grattis till fyndet. Jag skulle nog blöta bort etiketten, tycker inte den passar ihop med flaskan, Den är väl 50 år nyare än flaskan.

Comment

Du ska förstås INTE ta bort etiketten!

Comment

En riktig flasksamlare tar nog bort en etikett som aldrig suttit på
        flaskan under tiden den varit i omlopp, det finns ju en uppsjö av
        "nygamla" etiketter på marknaden. Om det hade varit en original-
        etikett jämnårig med flaskans omloppstid hade den såklart sparats.
        PS Säger inte att denna etikett är "nygammal", bara inte tillräckligt
        gammal för flaskan.

Comment

Men den är från 1901 så ...........borde kunna va äkta enligt mig.
          Men jag är ju en drömmare.

Comment

Ursprungligen postat av bosse t Visa inlägg
            Grattis till fyndet. Jag skulle nog blöta bort etiketten, tycker inte den passar ihop med flaskan, Den är väl 50 år nyare än flaskan.
            Kanske 10-15 år äldre än flaskan.

Comment

Om etiketten är äkta och från 1901 så är det bara att gratulera,
              dessutom är det ju solklart att den ska sitta där den sitter.

Comment

Klassificeringen av öl i Sverige genomfördes i slutet av 1910-talet, 1917 om jag minns rätt, så etiketten är nyare än det. Utan att vara etikett expert tycker jag den känns 1940-tal.

Comment

Etiketten är inte från 1901, det står att ölmärket vann en medalj det året. Etiketten bör vara från 20-40-talet och tillför inget till flaskan, tvärtom.
                  Last edited by Legion; 2015-09-17, 08:29.

Comment

Tack för all info. Där sprack den drömmen. Ingen av er som har några knoppölsflaskor med hela ordet liter som ni vill avyttra?

Comment

Om etiketten är autentisk med flaskan ska den självklart sitta kvar - detta helt oavsett vad någon s k "flasksamlare" tycker. Jag har sett sk "flasksamlare" köpa partier med äldre etiketterade flaskor som de sedan nogsamt skrapat bort etiketterna på. Detta är inte samlande - utan ren vandalisering som bottnar i ett slags kontrollkomplex.

Jag har i min aningslöshet sålt en mängd flaskor - de flesta etiketterade - till en sådan vandaliserande "flasksamlare". Dessa flaskor var från ca 1900 till ca 1939 och hade ackumulerats i ett uthus på en gård i Dalarna, precis som man gjorde förr i tiden då det inte fanns någon sophämtning. Bland många rariteter fanns ett par gamla porter-33r använda till en specielkomponerad "Juldricka" från Falu ångbryggeri, tappade på bryggeriets sista lager av dessa buteljer och korkade med det sista partiet natukork i den ännu välfungerande korkningsmaskinen och försedda med en specialkomponerad etikett. Men I-----n till "flasksamlare" kände ett inre tvång att sätta "sin" prägel även på dessa rariteter - så han skrapade bort etiketterna. Jag menar att ett kulturarv är hotat av dessa sk "flasksamlare".

Om man inte kan kontrollera sin klåfingrighet är det bättre att köpa flaskor utan etiketter och låt bli de med etiketter.

Comment

Håller med HgF om ovanstående, MEN i detta fall handlar åldersskillnaden mellan etikett
                        och flaska om ca 30-50 år. Tror HgF att en flaska kan vara i omlopp så länge, ett annat
                        problem med etiketterade äldre flaskor är ju den uppsjö av nytryck av gamla etiketter
                        som finns på marknaden, alla har ju inte en lika tydlig proviniens som de HgF talar om.
                        Jag tror ingen seriös "flasksamlare" vill stoltsera med en dylik "nygammal" etikett på
                        sin samlarflaska. Tycker att HgF även låter lite nedvärderande när han uttrycker sig
                        angående "flasksamlare", själv tycker jag att det är ett trevligt samlarområde.
                        Det vittnar om dålig etikett från HgF-s sida att kalla en flasksamlare i-----n.

PS Dessutom tror jag att flasksamlare är intresserade av främst glasbruken och glasmassan.
                        De vill rengöra glaset så att alla sliror och blåsor blir synliga, glaset i flaskorna som är gjorda
                        tidigt i den kalla formen är ju väldigt levande och vackert.
                        Sedan finns det ju även samlare av gamla öletiketter, dessa båda samlarområden kanske
                        inte alltid sammanfaller.
                        Last edited by prylsnubben; 2015-09-17, 12:43.

Comment

Här är en etikett från Gefle förenade bryggerier som bildades 1942 av Gefle bryggeri, Porterbryggeriet, Wadmans Bryggeri och Gefle Ångbryggeri.
                          Så det kan väl nu anses som säkerställt att etiketten i fråga är från 30-40-talet.

Nu är jag ingen flasksamlare men en så "ny" och vanlig etikett hade jag inte låtit sitta kvar på en flaska från 1880-talet, sen kan Hgf tycka vad han vill i sina otrevliga inlägg
                          Click image for larger version

Name:	Gefle.jpg
Views:	1
Size:	117,8 KB
ID:	558756
                          Last edited by Legion; 2015-09-17, 13:33.

Comment

Legion>>> Kan jag rädda några autentiskt etiketterade flaskor genom att vara otrevlig här på PES då ska jag vara mycket otrevlig.

Den sk "flasksamlare" som jag stötte på och som har förstört en del av vårt gemensamma kulturarv, ska känna sig mycket iakttagen och det hänger på ett hår att jag hänger ut honom med namn på något forum på nätet - jag sa "hänger på ett hår".

Comment

Bedrövligt med borttvättade gamla etiketter...och illa med påklistrade "nya".

Kan lägga till att vi ju idag har 50-60 år gamla returflaskor i omlopp.

Knoppölflaskor fanns kvar i cirkulation fram till början av 1940-talet; frågan är om 1800-talsflaskor användes så sent.

Comment

Working...
                              X