Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

... en katt bland hermelinerna ..?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ... en katt bland hermelinerna ..?

Jag tittar normalt "bara" efter knoppisar, men då kompletteringarna blir allt mer sällsynta så har jag slängt ett öga åt de nyare flaskorna = alka.
    I och med detta tilltag har jag hittat en del trevliga märkningar, flaskorna är dessvärre ganska tråkiga och livlösa i massan.
    Jag ska ni försöka lägga in en bild på en märkning jag inte kan definiera.
    Hoppas på många uttömmande svar om denna och gärna information om de övriga flaskbruken som ej gjorde knoppisar men alka. Ex Eskilstuna, Värend och kanske finns det fler.
    Bifogade filer

Mycket intressant! Flaskan är från Trelleborgs Glasindustri. Samma märkning finns på vichyvattensflaskor.

Har din flaska någon övrig märkning?

Värend har avhandlats tidigare: http://www.precisensan.com/antikforu...light=v%E4rend

Comment

Alkaavdelningen.

Tack Per! Här kommer lite mer uppgifter.

Ingen övrig märkning på Trelleborgaren. Vid noggrann mätning ser man att den övre ringen på regalinen är något lite tjockare än andra.

Värend (Lenhovda) har jag i brunt och klart glas, V på bröstet mellan tre stjärnor, dock utan årtal men med formmärke S i botten..

ESKILSTUNA ölflaska 1/3 märkning tvärs över botten, ingen årtalsmärkning men med ett stort tydligt E mellan de tre stjärnorna..

Följande gjorde ju även knoppisar men några slutade med årtalsmärkning.

Borensberg? B mellan tre stjärnor, ingen årtalsmärkning, formmärke V i botten

Hammar, H mellan tre stjärnor, årtalsmärkning X , formmärke: stor 1 i botten

Östervik, stort Ö mellan tre stjärnor, ingen övrig märkning

Flaskorna är väl så moderna att de fortfarande passar in i retursystemet men märkningarna är intressanta och kanske ett allvarligt samlarområde.

(I knoppisfamiljen saknas: Sölje, Haga och Kylleskruf. Två UFO finns, den omtalade AB och en med halvt odefinierbar märkning)

Comment

Gärna fler bilder på Trelleborgaren och Eskilstunaflaskan!

Östervikaren är förstås munblåst?

Jag försöker kartlägga alkaflaskorna.

Flaskorna går att panta men det vore väl dumt :-).

Comment

En gång fast i knoppisträsket så ligger det väl nära tillhands att gå ner sig i ett alkaträsk om nu något dylikt finnes.
          Östervikaren: Tvådelad form med handformad regalin. Ljust pilsnerbrun massa med lite blåsor och en vacker slira, svag antydan till hamrat glas. Vid noggrann inspektion kan ett svagt gement a och lika svagt 14 antydas i botten.

Finns y-märkta Hammar och Liljedahl/Surte ..?

Bildmaterial kommer senare. //g
          Last edited by gräsmo; 2010-07-24, 10:55.

Comment

Vi är några som gått ner oss i alkaträsket

Aha, sett liknande märkning på vichyvattensflaskor från Östervik; då är även ett Ö synligt i botten.

Det är inte många alkaflaskor som munblåstes: Borensberg gjorde det fram till ca 1937 då deras sista halvautomatiska maskin installerades, Östervik fram till nedläggningen 1936 och sedan känner jag till AGI, dvs. Arboga Glasbruks Intressenter som var i drift ca 1930-32.

Jag har en handfull Värend, samtliga vita. De har antingen en bokstav eller en siffra i botten. Det känns som om de med bokstäver i botten är tidigare än siffervarianten. Även de maskinblåsta Borensbergsflaskorna kan ha en bokstav (vanligast) eller en siffra i botten.

Har ännu inte sett någon y-märkt från Hammar, däremot finns Surte y.

Comment

hur djupt kan knoppis- resp. alkaträsket bli ..?

Jag har bilder, tänkta att lägga in. Fick en fånig fråga om en URL, USB har jag men det är väl inte samma sak - bilderna får vänta tills jag hittar en URL, vet bara inte var jag ska leta.
              Ska in till stan nu, hoppas hitta någon där ...

Comment

Hur länge använde man årsbokstäverna? Finns det "alkisar" ända till ö? Jag har en å-märkt Surte.

Comment

Jag hittade ingen URL i stan (Växjö) heller så bilder får vänta.
                  Däremot så hittade jag en Hammar, (alka) med en knepig märkning. H mellan tre stjärnor som vanligt men årtalsmärkningen med normal placering är ett versalt R i en ring. Ringen samma som Färe fast mindre. Sliten form och därmed otydlig märkning. Gemena n kan ibland se lite märkliga ut men "min" märkning har en midja där versalt R ska ha midja. Ringen kanske kan förklaras med att maskinformen är så sliten att årtalsstämpeln, som jag antar är utbytbar i formen, glappar en aning.
                  Hopplöst objekt att fotografera.
                  Har någon av läsarna information i ämnet ..?

Så till nomenklaturen.
                  Ta inte illa upp Johan. Jag är ingen puritan - tar gärna ett järn - men tycker att "alkisar" är en i och för sig träffande benämning - men den ger också andra vibrationer.
                  Alka ger ju många associationer - det vore roligt med fler förslag.

Comment

Ursprungligen postat av gräsmo Visa inlägg
                    hur djupt kan knoppis- resp. alkaträsket bli ..?

Jag har bilder, tänkta att lägga in. Fick en fånig fråga om en URL, USB har jag men det är väl inte samma sak - bilderna får vänta tills jag hittar en URL, vet bara inte var jag ska leta.
                    Ska in till stan nu, hoppas hitta någon där ...
                    URL tror jag är något som vi samlare drabbas av, mer eller mindre. UnReal Life!
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Jag tycker "alkis" var en kul benämning just tack vare tvetydigheten, men om jag trampat på någon öm tå ber jag givetvis ödmjukt om ursäkt och utlovar bot och bättring. I och med det hoppas jag vi kan lämna mitt oberäkneliga skämtlynne åt sitt öde och koncentrera oss på alka-flaskornas gyllene värld, vilken nog kan vara mycket intressant trots flaskornas i nuläget ringa ålder. Vill man fortsätta ordvitsandet kanske man kan säga att de ännu inte blivit riktigt torra bakom öronen.

Men vilken är den högsta årsbokstav ni sett på en alka-flaska? Jag såg idag en "vanlig" Surte läskflaska som hade årtalet 49 i botten så i krokarna kring 1948-1950 måste väl övergången till den moderna flaskan ha skett? Detta bör utesluta årsbokstäverna ä och ö, eller dessa flaskor bör åtminstone vara mindre vanliga. Olika glasbruk kanske övergick till nya modellen vid olika tillfällen.

Comment

Gräsmo: kan det vara så att din Hammar med R-årsbokstav har fått formen "omgraverad" från en tidigare bokstav? Sett att siffror på senare flaskor kan ha ett runt fält runtomkring.

JohanP: Också intressant! Jag har ä och ö från Surte, som jag tolkat som 1949 och 1950, men har aldrig sett några årtal i botten på 1940-tals (eller 1930-talsflaskor) från Surte. Faktum är att jag ännu inte stött på år 1951 eller 1952. Min teori är att Hammar tillverkade huvuddelen av de nya flaskorna i början av 50-talet, flest i olivgrön färg.

Comment

Ett försök med bilder - utan URL!
                          Eskilstuna
                          Eskilstuna botten
                          Hammar, årtal i relief och reflex
                          Hammar ifylld bokstav
                          Trelleborg
                          Bifogade filer

Comment

Gräsmo: Jag måste säga att Eskilstuna-flaskan är vacker och blir något att sikta in sig på!

Per: Jag hoppas att inte mitt minne sviker mig så att det var en Hammar-flaska med 49 i botten jag såg. Kanske måste vi lägga in en brasklapp här. Dumt nog köpte jag inte flaskan, jag tyckte det kändes genant att fråga priset på en vanlig returflaska...

Comment

Gräsmo: Ja, Eskilstunaren är något att sukta efter . Ditt exemplar tycks ha hängt med i cirkulation ett tag => ganska sliten. Står det ett B under glasbruksnamnet i botten? Var fyndade du flaskan?

Hammar R: lutar åt att min teori stämmer.

Vilka övriga alkare (låter det bättre?) har du i samlingen?

JohanP: Fast om det var en Hammar från 49 borde det förutom årtalet även finnas ett H i botten...du får gå och kolla på flaskan igen!

Comment

Working...
                              X