Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

... en katt bland hermelinerna ..?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
    Gräsmo: Ja, Eskilstunaren är något att sukta efter . Ditt exemplar tycks ha hängt med i cirkulation ett tag => ganska sliten. Står det ett B under glasbruksnamnet i botten? Var fyndade du flaskan?

Hammar R: lutar åt att min teori stämmer.

Vilka övriga alkare (låter det bättre?) har du i samlingen?

JohanP: Fast om det var en Hammar från 49 borde det förutom årtalet även finnas ett H i botten...du får gå och kolla på flaskan igen!
    Sliten? Vad jag kan se så är den nog en 8 på 10-skalan. Några små skrap på en sida.
    Mycket riktigt står ett B under texten.
    Flaskan är "fyndad" där de flesta flaskfynden gjorts. Auktion i Hovmantorps Folkets Hus.

Jag har ännu inte gått ner mig i alkaträsket ännu så jag vet inte om jag har fler "fynd".
    Ute under en bänk i min lilla knoppisloppis står tre backar blandat. Reser norrut nu men ska kolla i vecka 31 och återkommer med besked.

Comment

Såg idag och höll i en Hammar med alka märkt 53 under med hel etikett från Mora bryggeri tror jag det var, lite olivgrön i färgen

Comment

PER:

Jag har en munblåst arboga med Alkamynning.
        På bröstet har den A med stjärnorna runt och i botten ett A.
        Är det dom som blåstes av AGI?

Comment

MB, tycks vara en sådan här du har: http://www.precisensan.com/antikforu...ghlight=arboga

Den flaska jag har, som är i vitt glas, har A och stjärnor på bröstet men är märkt A.G.I i botten. En brun kan ses här: http://www.precisensan.com/antikforu...&highlight=AGI
          Last edited by Per; 2010-08-20, 12:16.

Comment

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
            Hur länge använde man årsbokstäverna? Finns det "alkisar" ända till ö? Jag har en å-märkt Surte.
            Den nyaste jag sett var årtalsmärkt med bokstaven ä, blåst av Surte Glasbruk.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Tog mig tid att gå igenom mina Alkaflaskor ca 250 stycken blandade bruna, gröna och klara, tyvär inga sensationella fynd. Den äldsta bruna är en med Hj på bröstet och den äldsta med årtal i botten är en brun med H39, hittade även bruna H46, H47, H48 och H49. Äldsta gröna är en med H50 i botten. Bland de klara hittade jag både Sä och Sö på bröstet och två stycken med Å på bröstet med 45 respektive 46 i botten. Hittade två andra flaskor med både Å och 48 respektive 49 i botten. Genom genomgång av stora mängder av flaskor så går det nog att få fram ganska exakt när olika glasbruk bytte maskiner eller ändrade märkningen, kanske finns det även arkiv från något glasbruk som talar om samma sak.

Comment

H49:an: har den stjärnor i botten?
                Å45: har den en liten knöl i botten?
                Å48+Å49: står det Å även på bröstet på dessa?

Inga andra glasbruk?

Comment

H49: har 3 stjärnor i botten. Å45: har ingen knöl i botten. Å48 och Å49 har inget Å på bröstet, bara i botten. Bruna har jag en med B på bröstet, H finns förutom de jag nämnde sist de flesta mellan Hj och Hx, L har jag några mellan Lj och Lr och jag hittade bara en med Ås på bröstet. Av de klara har jag också en B, H mellan H49 och H63 i botten, L på bröstet finns mellan Lk och Lv och så hittade jag en med L i en ring i botten och 60 utanför ringen. Av S hittade jag Sy till Sö på bröstet och S52 till S64 i botten. V har jag en med V på bröstet. Å hittade jag mellan Åp och Åw plus de enligt tidigare. Å48 till Å60 i botten. Av de gröna hittade jag bara med text i botten H50 till H61, L i ring med 61 utanför, S55 till S62 och Å54 till Å59. Förutom dessa verkar det ha kommit en del udda märkningar både på 50 och 60-talet som jag inte vet vad det är kanske kan återkomma om intresse finns.

Comment

Tack Bosse för uppräkningen!

Har eller har sett de flesta, dock inte Surte 52! Vore trevligt med en bild på den bottnen.

Har du Hu och Hw?

Är dina Lk-Lv kompletta?

Har bara sett just bruna Årnäs med bokstaven s. Finns utan årsbokstav också.

Äldsta olivgröna Å jag har är från -52.

Har du vita Åq, u och v? Vet inte om det är u eller v jag har...

Beskriv gärna de andra, förmodligen utländska, märkningarna du har.

Comment

Försöker med en bild på S 52
                      Har Hu men inte Hw.
                      Lk-Lv ej komplett har bruna Lj, Lk, Lq och Lr, Klara Lk, Ll, Lm, Lr och Lv.
                      Har en klar Åv, lite problem med den gamla skrivstilen men v har väl knorr uppe till höger.
                      Bifogade filer

Comment

Den omtalade AB ,Vilken är det?.

Comment

Fann inte svamp i skogen värd att visa, men däremot denna Hammar med tre stjärnor, H och ett s på bröstet.

Vilket år är den ifrån?

Delar Ni min uppfattning att man oftare träffar på knoppisar på loppisar odyl än Alka-flaskor?
                          Bifogade filer

Comment

Kaptenen har räddat en 70-åring!

bosse t: tydlig märkning

Comment

Ursprungligen postat av kaptenen Visa inlägg
                              fann inte svamp i skogen värd att visa, men däremot denna hammar med tre stjärnor, h och ett s på bröstet.

Vilket år är den ifrån?
                              1939

Comment

Tack Per och Kecke!

Delar Ni min uppfattning att man oftare träffar på knoppisar på loppisar odyl än Alka-flaskor?

Comment

Working...
                                X