Har fått mig berättat att denna typ av bottnar, på den här flasktypen, visar att de är från 1800-talet. Nu är det ju lite knepigt då den kanske är blåst i tyskland. Men eftersom företaget grundades på 1850-talet så är det ju inte otroligt.
En fin liten textflaska är det hursomhelst!
Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Der verka drälla om Dralle Birken flaskor. Var på visning av auktion igår och där stod en flaska till. Den hade dock ingen skarv tvärs över, utan bara längs med, Men Dralles hårvatten kanske var vanligt i en gång i tiden?
Johan B. Grattis till skogsfyndet. Den dag jag finner ngn fin flaska i naturen kommer jag att meddela detta STORT här på PES. Hittar alldeles för mycket gula kantareller och inga glas
visa mej kantarellerna (novis i svamskogen) så kan jag leta flaskor mm åt dej ;p
livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!
Ser att tråden är något år gammal men måste ju dela med mig av likadant fynd.
Fann en medicinburk vid mitt torp i Norra Värmland där Svedjefinnarna bodde och brukade jorden för många år sedan.
Huset som står där nu är enbart drygt 100 år gammalt, mitt torp alltså
Bifogar foton och blir oerhört tacksam om någon vet något om den, googlat på det men finner inga svar.
Verkar vara porslin eller möjligtvis glas, locket är tror jag av silver. Stämpel i botten på burken är Lazarin och en stjärna.
Stämpel på locket är; LAZAROLFABRIKEN STOCKHOLM, LAZARIN.. Ja ni ser själva på bifogade foton
Runt 1910-talet verkar det ha förekommit allehanda reklam för lazarin och lazerol i dagspressen, ofta tillsammans med "ögonvittnesskildringar" som berättar om lazarinets/lazarolens förträfflighet. Frostskador, brännskador, huvudvärk, reumatisk tandvärk, blodförgiftning, "rossår"... ja säg det som inte kunde botas med detta undermedel.
I nordisk familjebok från 1911 http://runeberg.org/nfbo/0766.html kan man dock läsa bl a följande "Den oerhörda reklamen ställer medlet i nivå med humbugsmedicin, hvarmed i stor skala pengar luras af godtroget folk. Vid oförsiktigt bruk kan lazarol
likasom salubrin orsaka svåra eksem och annan skada".
Om burkens forna innehåll skriver professor CG Santesson så här:
Lazarin l. "Helios’ sårbalsam", ett arcanum, (se
Hemliga medel) från tekniska fabriken Helios vid
Sundbyberg - "en epokgörande nyhet - i sitt slag
enastående och utan konkurrens" - innehåller enligt
kontroll analys: borsyra, dermatol (eller subgallas
bismuthicus), karbolsyra, perubalsam, zinkhvitt,
sprit och fettämne. Medlet, som oskäligt utpuffats,
är i de flesta fall olämpligt till sårbehandling.
C. G. S.
Om burkens forna innehåll skriver professor CG Santesson så här:
Lazarin l. "Helios’ sårbalsam", ett arcanum, (se
Hemliga medel) från tekniska fabriken Helios vid
Sundbyberg - "en epokgörande nyhet - i sitt slag
enastående och utan konkurrens" - innehåller enligt
kontroll analys: borsyra, dermatol (eller subgallas
bismuthicus), karbolsyra, perubalsam, zinkhvitt,
sprit och fettämne. Medlet, som oskäligt utpuffats,
är i de flesta fall olämpligt till sårbehandling.
C. G. S.
Ja sannerligen verkar det som det varit dåtidens mirakelmedicin, de ville tro det iaf
Intressanta faktauppgifter där från er, tack för det.
Efter snart tio år kommer här burken med "kläderna på". Salva från Lazarolfabriken A. Lindahl i Stockholm och som var Kungl. Hovleverantör. Vidare guldmedalj både i London och Antwerpen 1907 för lazarinsalvan som är/var giftfri, antiseptisk...kosmetisk och "speciellt avsett för alla slags friska sår". Kontrollant var Fil. Dr. Y. Dalström. Mjölkvitt glas och kapsyl i tenn. Hæggströms Lito tryckte etiketten. 7 cm hög och 4,5 cm Ø.
Comment