Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fynd vid svampplockning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Fynd vid svampplockning

I veckan skulle jag ut och kolla efter lite svamp i Dalsland. Stötte på en liten hög med glas. Tre av dem var hela. Skulle vilja få reda på lite vad de innehållit och från när kan de vara?

Knoppis 2/3 liter Surte. När kan den vara gjord?

Lite glasflaska med texten Birken Dralle. Höjd ca 11 cm

Vitt glas med Lazarin
    Bifogade filer

Lyckost. Vilka fina fynd.

Om jag tyder "Ölflaskor 1" rätt så är flaskan tillverkad på Surte någin gång under perioden 1890 - 1896 då Surte blev gemensamt bolag med Liljedahls.

Comment

Mycket fina fynd med stor drägelfaktor!
      Surteflaskan, som Kecke säger. Den lilla medicinaren verkar högintressant. Vad står det på den? Ser inte på bilden. Kan du ta ett foto på bottnen. Får en, kanske falsk, känsla av 1800-tal på den. Burken är också fin men jag har ingen aning runt den.
      OK. Ser att du skrivit vad som står på den. Men vill gärna se bottnen ändå.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Birken Dralle.

Dr. Dralles Björkhårvatten?????

Comment

Ja det var värst! Surte-flaskan bör väl vara betydligt mer sällsynt än trattkantareller... Jag gjorde en snabb sökning på Dralle Birken och kom fram till att flaskan bör ha innehållit Dr. Dralle's Birken-Haarwasser. Se flaskorna en bit ner på denna sida: http://puderquaste.wb4.de/

Comment

Enligt Nordisk familjebok, källan till allt mänskligt vetande, var Lazarin en "humbugmedicin" utan någon som helst verkan som såldes med enorm reklam och tillverkades vid fabriken Helios i Sundbyberg.
            Nej, det är inget loppspel.

Comment

Får gratulera till ölflaskan i första hand. Vore jag som du skulle jag återvända till fyndplatsen med spade i utrustningen...

Comment

Håller med föregående talare att kan vara ...

Värt att gå dit och undersöka med spade eller liknande till hands..

mvh mrmagic

ps hur blev det med svampen ? hittade du några godingar ds
                The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Johan B. Grattis till skogsfyndet. Den dag jag finner ngn fin flaska i naturen kommer jag att meddela detta STORT här på PES. Hittar alldeles för mycket gula kantareller och inga glas
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Johan B. Grattis till skogsfyndet. Den dag jag finner ngn fin flaska i naturen kommer jag att meddela detta STORT här på PES. Hittar alldeles för mycket gula kantareller och inga glas
                    Kantareller är absolut inte att förakta.
                    Har dina hundar gått kantarellkurs?

Comment

Min gamla Ollie dog i förrgår efter en hjärnblödning. Jag är fortfarande gråtmild över detta.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Min gamla Ollie dog i förrgår efter en hjärnblödning. Jag är fortfarande gråtmild över detta.
                        Usch vad sorgligt.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Usch vad sorgligt.
                          Vi var bortresta och detta hände i bilen på väg dit, väl framme avvaktade vi några timmar men sedan fick vi åka iväg med henne halvvägs till hundhimlen. Vi har Sota kvar, så det är bara hälften så tyst.

Comment

Äjth ..

Tråkigt med din hund, tur att du har kvar din Sota iaf.

mvh mrmagic
                            The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Hej
                              Tack för svaren. Jag fann ingen svamp där! dock lite senare. Det var roligt att sutre-flaskan var ovanlig. Är själv ingen glassamlare, utan tyckte den var rolig för den var 2/3 liter. Sedan får väl Lazarinet gå till min frus Apotekssamling, trots det är humbugmedicin. Kanske samma sak som många av dagens mediciner kommer bli klassade i framtiden.
                              Sladden, undersidan kan du få en bild på senare, det är ganska ojämn tjocklek på bottenglaset, en liten kant, och hel slät under till. Det finns två skarvar i glaset, de båda syns på bildenra, över delen av flaskan och mellan texten Dralle och Birken.
                              Tack för all hjälp

Comment

Working...
                              X